Startprobleem warme motor

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Startprobleem warme motor

  • Maker
    Discussie

  • Dirk Van Schil
    Deelnemer

      Ik heb een 997 4S Cabrio uit 2007, nu 130.000km. Bij koude motor start hij altijd zonder problemen, zelfs na een paar weekjes ‘vakantie’. Probleem is bij starten na bijvoorbeeld een tankbeurt, of even stoppen aan de winkel. Dan lijkt het alsof de startmotor onvoldoende stroom krijgt van de batterij en draait hij bijna niet rond en start de motor dus niet. Na enkele minuten wachten gaat het meestal wel. Een nieuwe batterij helpt niet (lijkt me ook logisch want als de motor probleemloos start na lange tijd stilstaan zal het de batterij wel niet zijn). Dealer heeft ook al de B-kabel vervangen (massa-kabel). Dit was een dure operatie, maar het helpt nog altijd niet. Heeft iemand ervaring met een gelijkaardig probleem?

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
      • Zijn dus mogelijks de ogen aan de starter en aan de alternator Koen, kunt ge daar makkelijk aan zonder brug ?
        Er is best veel info te vinden over deze problemen op het web (o.a. Rennlist.com), doorgaans zegt men toch vervangen van ‘wiring harness with connecties point to generator/starter’ item 997-607-019-03 (de ene zegt je moet motor laten zakken de andere zegt je kan kabel opvissen), andere optie is vervangen van earth/ground strap item 997-607-030-00, er wordt zelfs ook gesproken van vervangen van ‘crank schaft sensor’.

          de aanhechting van de aansluit ogen op de kabel oxideren met het koper (wordt groen) waardoor er een te hoge overgangsweerstand ontstaat. Bij koud start is er minder weerstand door de lagere temperatuur en de motor gaat koud ook makkelijker rond dan warm, dus minder stroom nodig

          nieuwe ogen er aan laten knijpen of nog beter laten solderen en het probleem is weg.
          De kabel zelf komt niets aan, tenzij hij al zeer warm is geweest icm vocht in het omhulsel

          is een zeer bekend probleem bij 996 en 997

            Thx voor de info :salut:

              neen, is een OEM kabel die met veel effort vervangen wordt

                Bedankt voor de uitleg Deepee . Ik leg dit zo uit aan mijn garagist , zodat hij dit kan oplossen . Moet er een ” speciaal ” stuk kabel aangekocht worden ? Ik vermoed dat dit een standaard stuk kabel is , die de garagist op lengte knipt !

                  Ik heb geen foto’s gemaakt.
                  Maar is een bekend probleem.

                    [quote=”Cossie300″ post=256852]… Ik snap niet goed hoe dit door een slechte kabel kan komen aangezien de kabel bij koude motor wel goed werkt … Kan iemand meer uitleg geven hoe dit komt ?[/quote]

                    Vermogensverliezen
                    De stroom I zorgt ervoor dat in leidingen vermogensverlies door warmte-ontwikkeling ontstaat. Het vermogen P dat in de bedrijfsweerstand R wordt ontwikkeld wordt omschreven als: Pv = I².R (watt). … De formules voor het berekenen zijn vrij ingewikkeld.

                    kortom, dit is een bekend euvel bij 996 en 997.

                      Ben ook benieuwd naar verdere remedie(s). Elfje staat inmiddels stof te vergaren gggrrrhhh.
                      Attn Ghost heb je daar soms foto’s van gemaakt toen ?

                        Mijn 997 start ook soms moeilijk bij warme motor . De startmotor draait hoorbaar minder snel . Dus dit komt door slechte pluskabel naar de startmotor ? Ik snap niet goed hoe dit door een slechte kabel kan komen aangezien de kabel bij koude motor wel goed werkt … Kan iemand meer uitleg geven hoe dit komt ?

                          Vervanging al uitgevoerd en zo ja met welk resultaat ? Zit aan batterij nummer 5, de laatste is maar 4 maand oud, bij rijden valt eerst ABS dan PSM uit en dan melding ‘check batteriegerate’. Motor gaat dan ook niet meer hoog in de toeren, vermoed veiligheidsbegrenzing. Alles al vaker laten doormeten op stroomverlies ook bij OPC en vinden niks.

                            Mijne 997 heeft er ook last van,kabels ga ik zeker nakijken/vervangen..
                            Thanks voor de info..

                              + kabel vervangen waar nodig door dikker exemplaar.
                              Ik had het op mijn 996 GT3 ook.
                              Toen de ik de versnellingbak heb gedemonteerd voor revisie zag ik dat de rode kabel echt verbrand leek. Zeer stijf en kunst stof brokkelde af bij plooien van de kabel.
                              Ik heb toen alles vernieuwd van batterij tot starter en alternator.
                              Heb de kabels hier in de buurt laten voorzien van kabelklemmen. Ik koos zelf toen voor een maatje dikkere kabel en geen startproblemen meer gehad nadien. Ik denk dat ik ook een extra massa heb gelegd om de dikkere positieve kabel te compenseren.

                                Weet er ondertussen al iemand een oplossing voor dit probleem?
                                Blijkbaar is dit veelvoorkomend? 😯
                                grtjs Paul

                                  Dirk, is dit probleem opgelost ? Hoe heb je dit gedaan als ik vragen mag ? Ik heb namelijk dit probleem ook met mn c2s van 2005

                                    voorstelverzoek verzonden

                                    Hoe heb je dit opgelost ?

                                    Ik heb namelijk dit probleem ook met een 997 c2s van 2005 🙁

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.