Startproblemen met 3.2

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Startproblemen met 3.2

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Ik heb een tijdje van mij niets meer laten horen omdat ik mijn 3.2 Cabrio van 1983 voor 2 jaar op stal had gezet totdat hij Oldtimer zou worden. Af en toe wel eens het blokje om gereden maar niet echt op de baan bebracht.
    Volgende maand is het dan zover, dan wordt hij 25 Jaar en zou ik hem als oldtimer inschrijven.
    Eergisteren heb ik er een nieuwe batterij ingestoken en wat opgefrist met het oog op …
    Tot mijn verbazing sloeg de motor niet meer aan. Normaal starte deze vanaf de eerste draai aan de sleutel en nu, .. niets meer.
    Ik heb dan een paar testen gedaan, heb alle kontactpunten met WD40 bespoten, alle zekeringen nagekeken, benzinepomp reuteld bij starten en heb de relais onder de zetel vernieuwd. De bobijn en de besturingsdoos onder zetel zijn OK? Ik heb deze uitgeprobeerd bij een andere porsche en deze werken prima, ook de originele relais.
    Als ik met een testlampje op de + en de – van de bobijn voel, brand het lampje bij het starten, wat volgens mij betekend dat er stroom op de bobijn zit.
    Maar wat ik ondervonden heb is dat wanneer ik de kabel van de Bobijn naar de delco aan de delco los maak ik geen vonken zie (of voel) bij het starten niettegenstaande de bobijn en de kabel OK zijn. Ik weet niet of die vonken duidelijk zichtbaar moeten zijn want onderaan de kabel is er nog een stuk rubber

    Dit is voor mij een raadsel. Iemand met wat ervaring met de onsteking?
    Ik ben wat uitgeteld en roep wat deskundige hulp in.
    Bedankt.

    Mirage 😥

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • WB

      @RSR Ja, en dan kan je het forum net zo goed sluiten, mijn gedacht…. 😈
      of willen jullie alleen reclame voor jullie bedrijven en kopen/verkopen…… 😕
      Ik ken er genoeg die veel betaald hebben aan een p-garage voor zaken die mits wat overleg zelf opgelost kunnen worden. Ik doel hier niet op dit specifiek geval..

      maar wel geen antwoord op mijn vraag…………

        Neem mij niet kwalijk maar ik dacht dat dit forum gebruikt kon worden om gedachten uit te wisselen en eventueel een oplossing te zoeken voor een probleem. Met dank aan Wim en RSR voor hun geduld. Persoonlijk denk ik dat kleinekastenteufel een groter probleem heeft met zichzelf dan ik met mijn Porsche.
        Hoe anders dan door een aantal dingen uit te sluiten kan je een diagnose maken?

          Mja het is ook maar om te helpen, maar het beste is de wagen naar een specialist in Porsche te brengen en dan is je probleem ook opgelost.

          WB

            @kastenteufel: ok, maar zo’n forum dient toch om mee te denken en vragen te stellen….niet dan?
            Als ik lees dat je geen vonk hebt aan de delco moet je toch terug gaan en dan is de vraag die ik me stel: Is het voldoende dat een testlampje op de bobijn brandt om aan te geven dat deze nog voldoende spanning geeft en mag je dat zowiezo wel doen? Dat is toch wel hoogspanning tot 20.000volt of zo????
            gr WB

            Wim

              [quote=”Mirage”:2zpu7tt1]Ik heb een afspraak gemaakt met een Porsche-specialist om dit karweitje op te knappen omdat ik denk dat dit toch met zekere vakkennis moet gedaan worden.
              Afspraak is pas volgende week. Ik laat zeker iets weten en ik hoop dat het inderdaad de hall gever is. Anders staan we nog even ver of zelfs nog verder…. 😳

              Mirage[/quote]

              Had hij gedaan, dus deze week moeten we meer weten. 😉

                Ga toch uw 3.2 binnenbrengen bij een specialist in deze omstandigheden.

                Als je er zelf NIETS van kent (zonder verwijt), blijf dan niet prutsen en/of gokken: testlampjes, WD 40 op cantacten (?), bobijn onder zetel, contact voelen (brr.) aan losgekoppelde bobijn (levensgevaar), enz…

                Neemt U onze ergernis niet kwalijk? Wij vinden dat RSR en Wim zeer veel geduld hebben.

                👿 👿 👿

                  Ik ruik wel benzine na lang starten en mag dan wel veronderstellen dat de bougies nat worden. Als je zegt vonken aan de bobijnkabel, bedoel je dan tegen de delco? Neen dus.

                    De sensor gaat normaal niet stuk van het staan, maar worden de bougies nat als je start of niet ? en heb je anders nog een vonk aan de bobijn kabel ?

                      Ik twijfel daaraan omdat ik geen vonken zie langs de kant van de Delco en dat wijst eerder in de richting van ontstekings-problemen niet?
                      Aangezien ik het hele rijtje afgegaan ben; bobijn, motronic, relais, etc behalve de sensor op het vliegwiel dacht ik in die richting.
                      Mirage

                        Ik vrees voor je pomp die niets meer zal geven of toch niet voldoende.

                          Ik heb een afspraak gemaakt met een Porsche-specialist om dit karweitje op te knappen omdat ik denk dat dit toch met zekere vakkennis moet gedaan worden.
                          Afspraak is pas volgende week. Ik laat zeker iets weten en ik hoop dat het inderdaad de hall gever is. Anders staan we nog even ver of zelfs nog verder…. 😳

                          Mirage

                          Wim

                            En wat is de uitkomst, of nog niks ondernomen. 🙄

                            Wim

                              Hall gever kun je langs onder bij als je een brug hebt, en moet afgesteld worden op 0,8mm, en is inderdaad de sensor op het vliegwiel.

                              Het kan dus zijn dat je injectoren door het lange staan zijn gaan plakken, om dit te checken moet je ze verwijderen, en daarna kun je ze testen of laten testen.

                                Bedankt voor de reactie.
                                De Hall gever, is dit de sensor op het vliegwiel? Ik heb hier ook al aan gedacht maar ben bang om hieraan zelf te beginnen omdat dit correct moet afgesteld worden.
                                Hoe kan ik zien of er al dan niet benzine injectie is?

                                Thanks,
                                Mirage

                                Wim

                                  Is moeilijk om van de andere kant een probleem op te lossen, maar ga je proberen te helpen.
                                  Je hebt al wat dingen nagekeken, en ga er vanuit dat je dit goed gedaan hebt.
                                  Het enige waar ik dan op dit moment aan denk als eerste is dat je hall gever kapot is, als deze kapot is geeft die geen signaal aan de ontsteking.
                                  verder als probleem kan ook nog dat je geen benzine injectie meer, en daardoor niet aanslaat.
                                  Hoop dat je er wat aan hebt.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.