Stickertje

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Stickertje

  • Maker
    Discussie
  • Gisteren – net na het groot onderhoud – voor het eerst naar de autokeuring geweest.  De 718 wordt immers 4 jaar over enkele weken.  Het blijft toch altijd spannend, anderzijds probeer ik de wagen tip top in orde te houden.  En ja hoor…     Hij : “de wagen is technisch in orde, maar ik heb toch een bemerking”.  Ik, “huh, ja…”     Hij “uw stickertje binnenin ontbreekt”.   Ik: “u bedoelt wat juist ? Welk stickertje ?”.   Hij “U heeft winterbanden, dus u moet binnenin een stickertje kleven dat je maximum 240 km/h mag rijden”.    Die brave mens doet ook maar zijn job, maar ik had toch wel moeite om niet te moeten lachen.  

    Heeft iemand iets vernomen over zulke belachelijke reglementering ? Ja, op de winterbanden staat snelheidsindex “V”, dus max 240 km/h.  Maar tenzij ik iets gemist heb is het toch maar maximum 120 km/h… En ja, in Duitsland mag je sneller, evenwel moeten de mensen die dan geen winterbanden hebben ook een stickertje kleven dat ze winterbanden moeten plaatsen voor het geval ze naar Duitsland zouden gaan op winterse dagen ?  Wie heeft zo’n reglementering uitgevonden ??

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
    • Altijd zo geweten (en toegepast).
      Je weet ook niet welke richtlijnen de keurders van bovenaf moeten volgen, ook al zijn die soms wel bij het haar gegrepen…

        In Brasschaat

          i.v.m. stickertje, winterbanden en keuring….
          Kijk even op onderstaande URL en lees 2e puntje: 
          https://www.gocavlaanderen.be/detail-page/winterbanden-en-modder-en-sneeuw-banden 

          Daar vind je de uitleg omtrent het hierboven gevoerde discussie-punt en waarom men daar (soms) bij een TC een opmerking over geeft.
          Het klinkt vreemd maar de topsnelhied van onze wagens is soms/vaak hoger dan de max. snelheid van een winterband. 
          En het stickertje dient dan om ons eraan te doen herinneren. 
          In “moderne” wagens is dit ook elektronisch instelbaar! 

           

            Ben vorige week ook met de targa op winterbanden naar de keuring geweest in Turnhout. Geen opmerking gekregen.
            Banden hebben snelheidsindex V dus max 240 kmh.
            Er hebben in totaal wel een stuk of 10 keurders staan kwijlen op de auto of de goudkleurige wrap.

              Blijkbaar hangt het inderdaad af van station tot station, en dan ook nog van wie je vasthebt in dat station.

              Ik had vorig jaar een opmerking gekregen op de groene kaart, onder de noot ‘herstellingen zonder herkeuring’.
              Ik had ook ooit een opmerking daar dat de standlichten (had er ooit ledjes in gedropt) niet goed waren. Geen herkeuring, maar als het volgend jaar niet in orde was, dan zou ik wel afgekeurd worden. In orde gebracht en geen opmerking meer gekregen.

              Vanochtend dus naar de keuring, niet meer op gelet en eens in de wachtrij op afspraak zie ik dat er vorig jaar dus melding was van die sticker. Ik heb er nog steeds geen hangen en voelde de bui dus al komen. Maar het is gelukkig droog gebleven. Opnieuw een melding voor herstelling zonder herkeuring, maar wel groene kaart.

              Misschien had ik geluk, maar ik ben nu dus 2 keer na elkaar door de keuring zonder sticker, nu dus zelfs met een oude groene kaart waar deze melding reeds op stond.

                Snap dat niet helemaal… Ga al jaren er naar toe, en zijn altijd heel beleefd en correct.

                  Typisch iets voor het station Brasschaat………woon er zelf maar ga daar al jàren niet meer.
                  Wie sprak er hier over azijnpissers ?   Volgens mij moet je daar een attest van “depressieve toestand met cognitieve stoornis” kunnen voorleggen alvorens daar aan de slag te kunnen.
                  Ga daar maar eens met een classic car, je weet niet wat je overkomt.
                  De laatste jaren altijd naar “Deurne” , jawel, en daar ieder jaar vriendelijk ontvangen en complimentjes voor de staat van de auto.  Hoeft nu niet per sé, maar wel leuk.
                    

                    @ Wing : ik wist wel dat je – doorgaans – met winterbanden minder snel mag rijden dan met zomerbanden. Staat zelfs in de manual als ik me niet vergis. De echte reden waarom ken ik niet (ik vermoed omdat de zachte rubber van de band zeer snel slijt ? Als iemand het weet laat het me gerust weten). Van een stickertje had ik nog nooit gehoord. Overigens aparte set velgen/winterbanden in een officieel Porsche Centrum gekocht. Ik heb hen gisteren aangeschreven om dit te melden. Ik weet niet of zijzelf op de hoogte hiervan zijn, maar ik zou dit wel verwachten en het betrokken Porsche Centrum zou dan idd minstens een melding moeten maken van de snelheidsbeperking telkens men van zomer- naar winterbanden gaat wisselen. Ik ga overigens niet zo’n onnozel stickertje op m’n dashboard kleven (behoudens als we naar de controle gaan natuurlijk). Ik snap de wetgeving hier niet goed : we mogen toch maar 120 km/h. Ja Duitsland is een buurland waar je sneller mag, maar als je de logica doortrekt zou eenieder die géén winterbanden plaatst in de winterperiode een sticker op zijn dashboard moeten kleven dat men in bepaalde landen plicht heeft om winterbanden te monteren… Beetje uit de context maar toch helemaal ongelijk heb ik ook niet.

                      @DeePee : keuringsstation Brasschaat. Al meermaals op de Noorderlaan in Antwerpen geweest, maar daar was men (vroeger toch) redelijk nors. De wagen is tip top onderhouden (zo hoort het voor “ons merk”, toch ?). De eerste persoon heeft enkele minuten bezig geweest met de brandblusser (proberen los te krijgen) om toch maar te zien of de datum nog geldig was. Verder niets abnormaals gezien, maar dan “het verdict”.

                        awel ik had nog nooit gehoord van zo een stickertje, en de bandencentrale heeft hier ook nooit een bemerking of opmerking rond gemaakt, wist zelfs niet dat je met een winterband geen hoge snelheden mocht rijden, weeral iets bijgeleerd zou ik zeggen…

                          [quote=”wing post=287941 userid=11354″]meen je dit nu “echt” ??????
                          Ja hoor, Geel is waar men keurders opleid tot imbecielen die, gedrild in het ambeteren van mensen, geld in het laadje moeten brengen door de meest onlogische afkeuringen. Het  keuren in België heeft nog weinig met veiligheid te maken. Je mag de remmen, ophanging, leidingen, verlichting, motor, stuurinrichting, enz…. van je oldtimer niet verbeteren in België, neen, want dan ben je een groot gevaar op de weg. Een Singer bvb kan dus nooit in België op de weg, hoe goed en veilig hij ook is. Stenen kloten krijg ik ervan.

                            Zo vreemd is dit niet hoor : het is nu eenmaal wet 
                            ” stickertje voor winterband gebruik ” bestaat reeds vrij lang : ik kleefde dit reeds in 2005 op mijn dashboard
                              Elke bandencentrale wordt verondersteld dit te weten en geeft je  gratis een sticker wanneer je winterbanden  gaat laten opleggen.

                             Veel Belgen weten niet dat de toegelaten snelheid bij winterbanden  beduidend lager ligt dan bij zomerbanden

                             Het is hetzelfde als  vroeger een B  op de achterkant van je auto 

                              In Erembodegem – Aalst ook rood gekregen. .
                              Nu steeds naar Mollem – Asse en geen probleem 

                                meen je dit nu “echt” ??????

                                  Heb er ooit een rode kaart voor gekregen in Geel.

                                  Nadien terug gereden en met een dikke stift op een vel papier van A4 formaat de toegelaten snelheid geschreven en met plakband tegen het dashboard gehangen. En toen was het goed.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.