zoals gewoonlijk ben ik tegendraads en hou ik er een andere mening op na. je ziet de spaarder massaal wegvluchten van spaargeld naar materiële dingen waaronder een weekendauto/oldtimer. maar die jongensdroom wordt vaak verhinderd door plaatsgebrek.
dus ja, ik zie wel een mogelijkheid om in dit commercieel vacuüm te duiken. maar er zijn wel een paar voorwaarden aan verbonden. voor de meesten begint het met een simpel goedkoop autootje uit hun jeugdjaren, hun eerste auto of die van hun ouders waarmee ze hebben leren rijden. maar dan komen al snel andere, mooiere, duurdere modellen in het vizier. dus privacy en veiligheid moet intrinsiek aanwezig zijn; daarom geen grote hal waar alles samen gestald staat.
er is ook nog een exclusiever publiek van kleinere zelfstandigen die autoliefhebber zijn maar uit vrees voor jaloezie niet willen dat het dorp weet dat ze een porsche, fewawi, lambo, … er op na houden. zo’n klanten kunnen via zo’n formule anoniem in hun droomauto rijden: ze vertrekken thuis in hun grijze oude stadsauto naar hun favoriete restaurant, feestje, … maar rijden via de stockage om daar eerst nog van auto te wisselen. en ‘s nachts op de terugweg het omgekeerde verhaal.
ik denk aan een formule met individuele garageboxen rond een centraal “plein”, maar dan binnenin een grote hall. als je er de ruimte voor hebt, dan kan je een extra verdieping maken met eenzelfde soort boxen waar reserveonderdelen, banden, enz kunnen gestockeerd worden. de limiet is wss de grootte en gewicht van een euro pallet voor een personenlift.
en idd wat is een man cave zonder bar ?! maar het belangrijkste is wss dat de zaak 24/7 toegankelijk moet zijn voor de huurders, maar dat ze alleen in hun eigen box kunnen. voor zo’n formule heb je heel wat ruimte nodig. zoals wim al zei zijn er al enkelen voorgegaan en mislukt. gewoon omdat de gebruikers niet 100% tevreden zijn van de service, toegankelijkheid, privacy, … (klik HIER op de site van een concurrent om te kijken hoe het volgens mij niet moet)
ik heb ooit op het WWW een foto gezien van zo’n formule voor motorrijders, eigenlijk een soort jeugdherberg met onderaan kleine garages met rolluiken waar de moto’s ‘s nachts in geparkeerd stonden en op de eerste verdieping waren de kamers toegankelijk via een balkon. allemaal met uitzicht op de centrale middenplaats.
mijn advies:
maak eerst goed je huiswerk en begin met op zoveel mogelijk plaatsen goed te luisteren. (mijn mening alleen is niet heilig en ik kan het ook mis hebben)
richt je qua prijs op de huurprijs van een garagebox is de binnenstad en werk verschillende formules uit mbt duur waarbij de huurprijs degressief wordt ifv langere termijn
kies je locatie strategisch, in centrumsteden van landelijk gebied is het gedoemd te mislukken. je moet teren op het plaatsgebrek van een grotere stadskern en dan blijven slechts een 5-tal ultieme locaties over
biedt in de basis iets aan wat er nog niet is, later kan je nog altijd extra service toevoegen zoals car wash, afhaaldienst, …
als je opstart kan je forumsponsor worden, maar eerder zal je hier niet sluiks reclame mogen maken volgens de huisregels
mijn grootvader zaliger zei het vroeger al: “het geld ligt gewoon op straat. je moet het alleen zien liggen en oprapen”
succes met je initiatief !!