Super 95 verdwijnt aan de pomp

Home Forum Porsche Talk Super 95 verdwijnt aan de pomp

• Maker
    Discussie
  • Hi all,

Zoals jullie wellicht in de pers hebben gelezen zal Euro95 binnenkort niet meer te tanken zijn in België.
    Er komt E10 in de plaats. Voor de wagens vanaf 2000 zou dat geen probleem mogen zijn maar voor de oudere kan dat lastiger zijn.
    Momenteel tank ik Euro 95 in mijn 964. E10 zal niet mogelijk zijn gezien een te hoog BIO gehalte..
    Dan maar Super98 tanken? :drink: Ik dacht dat deze brandstof ook niet optimaal was voor de 964? Of vergis ik me?

Bedankt voor jullie mening..

Groeten!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 53)
    • voor mij is het simpel wat benzine betreft: hoe minder brol toegevoegd hoe lager het getalleke op de pomp.

0

Eigenlijk is het eenvoudig te onthouden : de 8 van 98 wordt nu een 5. De 5 van 95 wordt nu een 10. En de B van benzine is nu Diesel …

0

Voor zover ik weet zit er in de meeste 98 al 5% Bio-ethanol…..

0

Gaan ze nu ook 5% biobullshit in onze 98 draaien ? Wat heeft dit voor averse effecten voor onze high performance motoren ?

0

Diesel, Euro 95 en Euro 98 verdwijnen. Voortaan tanken we B7, E10 en E5

Niet schrikken wanneer u vanaf 12 oktober geen diesel of benzine meer vindt in het tankstation. Die dag wijzigen immers de etiketten voor benzine en diesel. Diesel wordt B7, benzine 98 wordt E5. VAB vreest dat autobestuurders zich zullen vergissen aan de pomp.

De brandstofetiketten veranderen in heel de Europese Unie. “Er is geoordeeld dat consumenten er voordeel zullen uit halen indien ze overal in Europa dezelfde etiketten zullen zien. Nu is er te veel verwarring”, legt Chantal De Pauw uit, woordvoerster van de federale overheidsdienst Economie.

De gele en groene labels verdwijnen. In de plaats komen witte etiketten met zwarte belettering. Voor benzines worden de etiketten rond, voor diesel vierkant en LPG wordt een ruit. De benaming wijzigt grondig: benzine 98 wordt E5, benzine 95 wordt E10 en diesel wordt B7. LPG blijft LPG.

Of de nieuwe benaming niet voor verwarring zal zorgen bij de mensen? “Het zal wellicht even aanpassen zijn. Maar er komt een overgangsperiode waarop beide benamingen zullen worden gebruikt. Er komt ook een online informatiecampagne.”

0

Ik heb hier ook een lek na tanken van de 95 E10.
                Benzine slang van Honda MTX 200R kon er blijkbaar niet tegen.
                Maar zoals Wim schrijft, als die slang in goede staat zou geweest zijn zou het niet gebeurt zijn.
                Die MTX is uit 1985 en sinds 1990 niets meer mee gebeurd, dus een 32 jarige benzine slang zal sowieso beginnen lekken.
                Nu stilaan terug in rijdende staat aan het brengen.

0

IMG_0706.JPG

Deze sticker moet op de pomp !!

0

Hier bij ons zie ik nog geen aanduiding op de pomp. Daar staat nog gewoon 95 op. Ik veronderstel dat ze dat toch kenbaar moeten maken ??

0

Dat is goed mogelijk inderdaad.
                      Bovendien kan je wel eens per toeval 95E10 tanken, het zou niet de eerste keer zijn dat tijdens het bijvullen van de pomp fouten worden gemaakt.

0

Ik maakte voor mezelf deze morgen bij het lezen van het bewuste artikel ook de bemerking; van het 1 keer tanken van E10 zal de auto heus niet in de fik gaan :popcorn:

Van achterstallig onderhoud daarentegen :think:

0
                        Wim

Als je de oldtimer goed verzorgt en de service geeft die hij nodig heeft zal dit echt niet gebeuren.
                          Maar als alles oud en versleten is heb je inderdaad eerder kans op een lekje, en dat is dan fataal.

Karmann van mij gooide ik ook deze 95 E10 in en na 6500 km op een jaar geen enkel probleem gehad.

Ik weet nog goed dat de loodvrije benzine kwam en hoeveel extra werk de Wegenwacht in Belgie en Nederland had, want loodvrije benzine loste rubber op van de oudere en niet bestand tegen deze benzine slangen op.
                          Waarom heb ik dit niet gehad 😉

Maar mensen laten zich wel wijs maken dat ze de cilinderkop moeten laten ombouwen om op loodvrij te kunnen rijden voor vele onnodige euro’s, maar voor een rubber slangetje denken ze dat het geldklopperij is. :happy: :happy: :happy:

Dus vermelde artikel hierboven kon met een paar euro best voorkomen zijn. 💡

0

Toch wel opletten geblazen met die E10…
                            [URL]http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/-super-95-getankt-en-dag-nadien-vat-oldtimer-vuur-aan-dampoort-a3097286/[/URL]

0

Het blijkt uit de lijst van febiac dat de volgende porsches compatibel zijn met de nieuwe brandstof 95E10

De hierna vermelde Porsche voertuigen kunnen 95 E10 aangedreven worden:
                              911 : Alle voertuigen met watergekoelde boxer-motor, inclusief alle 911 Carrera / 911 Targa /
                              911 Turbo en de 911 GT2 / 911 GT3-varianten
                              Bouwreeksen 996, 997 en 991
                              Boxster :Alle voertuigen sinds de invoering van de modelreeks (vanaf modeljaar 1997, inclusief
                              de Boxster S, Boxster, Spyder enz.
                              Bouwreeksen 986 en 987

0

valt nog mee, ik heb in mijne 3.2 al eens 88L gekregen, wel na ong 1km uitbollen tot aan het tankstation :driver:

0

:up: Goed idee!!!

Gisteren de mijne nog eens goed vol gedaan met 95, voor de volle 100€, bijna 80 liter. Ja, het lampje brandde al een tijdje. 😳

0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 53)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.