Super 95 verdwijnt aan de pomp

Home Forum Porsche Talk Super 95 verdwijnt aan de pomp

  • Maker
    Discussie
  • Hi all,

    Zoals jullie wellicht in de pers hebben gelezen zal Euro95 binnenkort niet meer te tanken zijn in België.
    Er komt E10 in de plaats. Voor de wagens vanaf 2000 zou dat geen probleem mogen zijn maar voor de oudere kan dat lastiger zijn.
    Momenteel tank ik Euro 95 in mijn 964. E10 zal niet mogelijk zijn gezien een te hoog BIO gehalte..
    Dan maar Super98 tanken? :drink: Ik dacht dat deze brandstof ook niet optimaal was voor de 964? Of vergis ik me?

    Bedankt voor jullie mening..

    Groeten!

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 53)
    • Het is in ons land vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk zijn om Super 95 te tanken. De brandstof wordt aan de pomp vervangen door het milieuvriendelijkere alternatief E10.

      Klik

      [b] Porsche

      De hierna vermelde Porsche voertuigen kunnen 95 E10 aangedreven worden:
      911 Alle voertuigen met watergekoelde boxer-motor, inclusief alle 911 Carrera / 911 Targa / 911 Turbo en de 911 GT2 / 911 GT3-varianten Bouwreeksen 996, 997 en 991 Boxster
      Alle voertuigen sinds de invoering van de modelreeks (vanaf modeljaar 1997, inclusief de Boxster S, Boxster, Spyder enz.
      Bouwreeksen 986 en 987 Cayenne
      Alle voertuigen sinds de invoering van de Cayenne-reeks (vanaf modeljaar 2003), inclusief de Cayenne S, Cayenne S Hybrid, Cayenne Turbo enz. met uitzondering van de Cayenne dieselvoertuigen Bouwreeksen 9PA en 92A Cayman
      Alle voertuigen sinds de invoering van de modelreeks (vanaf modeljaar 2006), inclusief de Cayman S, Cayman R enz. Bouwreeks 987 Panamera
      Alle voertuigen sinds invoering van de Panamera-reeks inclusief de Panamera S, Panamera Turbo enz. (vanaf modeljaar 2010) met uitzondering van de Panamera dieselvoertuigen Bouwreeks 970[/b]

        Informatie over E10-brandstof van onze constructeur

        Hier een link naar een PDF met alle modellen opgelijst tem jaar 2013 en hun compatibiliteit met E10 bezine. Vanaf modeljaar 2013 staat in de gebruikshandleiding of de auto E10 mag tanken.
        Komt er op neer dat alle watergekoelde modellen vanaf 1996 hierop voorzien zijn.

          Dat is veel!

            [quote=”steri2311″ post=240055]indien ge 98 v power tankt gaat die niet beter rijden als op 95. Zit puur in het hoofd, dit is wat shell u wildoen geloven. Misschien als ge het uittest op een vermogensbank gaat ge een minimaal verschil zien, maar dit is zeker niet voelbaar tijdens het rijden. Indien 98 staat voorgeschreven en je tankt de aral 102 gaat ge ook geen verschil merken in rijden.[/quote]

            …..”. gaat als een speer. “. bij wijze van spreken hè :coolness:

            Natuurlijk gaat hij niet sneller met v-power maar ik heb wel moeten vaststellen dat hij daar rustiger en gelijkmatiger mee loopt en dat het gemiddeld verbruik met 1 liter /100km daalde .

            Ik ben het beginnen te gebruiken omdat iemand mij vertelde dat het een gunstige (reinigende ) werking had op de injectors :think:

              Ik ga eens diesel proberen
              Das goedkoper en al :up:

                in vermogen is nauwelijks verschil merkbaar; in gemiddeld verbruik is het verschil substantieel

                  Vermogenseffect van 98 tov 95 merk je blijkbaar beter bij “turbomotoren” en motoren met hoge compressieverhouding.
                  Daarom wordt bij dit type motoren 98 altijd aangeraden.
                  De 944 en de Boxster winnen er dus ni echt bij…

                    indien ge 98 v power tankt gaat die niet beter rijden als op 95. Zit puur in het hoofd, dit is wat shell u wildoen geloven. Misschien als ge het uittest op een vermogensbank gaat ge een minimaal verschil zien, maar dit is zeker niet voelbaar tijdens het rijden. Indien 98 staat voorgeschreven en je tankt de aral 102 gaat ge ook geen verschil merken in rijden.

                      [quote=”deepee” post=239959]… in duitsland daar tanken wat oudere auto’s, die vroeger op ROZ95 reden, nu met super E5.[/quote]

                        Nope ! E 10 niet , is veel te agressief voor de leidingen en dichtingen :bounce:

                        Als je tot nu toe 95 tankte zal je moeten overschakelen naar 98.
                        Rij zelf altijd met 98 Shell V Power en het ding gaat als een speer :happydance:

                          Voor de goede verstandhouding: E10 of 98 kan allebei in een oude luchtgekoelde?

                            In het tankklepje van mijn 3.2 van ’87 staat Ron 98 !
                            Heb ik dus ook altijd getankt , zit geen CAT (meer) op :popcorn:

                              Dank je voor je snelle reactie.
                              Ik had vandaag een artikel gelezen waarin sprake was dat de E10 benzine schadelijk kon zijn voor specifieke onderdelen van de motor, zoals rubbers en dichtingen in het motorblok, vandaar mijn vraag welke benzine ik dan best kan tanken in 2017.
                              Zijn de onderdelen van de motoren van een 3.2 (231PK) dan op exact dezelfde manier ontworpen als deze van een 3.2 met kat (218 PK)?

                                  Kan geen kwaad voor uw katalysator, de 95 of 98 duidt alleen de klopvastheid van de benzine aan of maw de 98 gaat minder vlug zelf ontbranden tov de 95. Vooral loodhoudende benzine (nu niet meer verkrijgbaar) is slecht voor de kat. In uw onderhoudsboekje staat 95 om dat de motor ontwikkeld is om op de 95 te rijden maar kan gerust op de 98 rijden zonder problemen, je gaat daar trouwens niks van ondervinden tijdens het rijden. Zoals ik al zei bij die van mij staat zelfs 91 in het tankklepje maar heeft altijd op de 95 gereden. Heb er ook al eens 98 in gedaan, geen verschil in rijden.

                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 53)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.