Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › supercharger
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 5 maanden geleden door peter vdl.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Kijk eens op tpc racing voor info over een supercharger op een 964
Heb je hier ervaring mee ? Ik heb zelf een boxster 2,7 2001 met supercharger. Ik heb hiervan echter geen enkel document en stel me vragen bij onderhoud. Wagen heeft thans 85000 km
Grnatuurlijk; kijk maar naar de nieuwe golfjes en polo’tjes van VW, die zowel een turbo als compressor gebruiken. Die halen verdorie 150 PK uit een 1.4 liter!! 😯 Of dit aftermarket een eenvoudige ingreep is, dat durf ik niet te stellen, maar in principe sluit de ene technologie de andere niet uit… en kan je een beetje het effect van een biturbo creëren: een compressor voor aan lage toeren reeds op te pakken, en de turbo voor het vuurwerk aan hogere toeren…
Inderdaad 100pk bijtunen bij een n/a wagen lijkt me sterk.denk dat die man uit utrecht een klein beetje overdreven heeft
13000 euro voor 25PK???? 😯 😯
dan kan je toch beter bij een goede tuner gaan,heinz bevoorbeeld.
in de nieuwe porsche scene staat er toevallig ook een reportage van een 964met supercharger(merk:rotrex)zou een 7000 euro kosten.(ze worden goedkoper met den dag) 😀
heb ook al gelezen dat het niet zo simpel is om in tebouwen,bij die in de porsche scene hebbe ze hem op de plek gezet waar vroeger de servopomp stond. 😉
Voor het uitboren van motors ben ik nooit echt geweest,zoals je zelf zegt worden de wanden dunner etc……
5000euro voor nen intercooler?????net als bij de tuning van porsche uit ruik ik afpersing van de porsche rijder?????? 😥
ik kan me moeilijk voorstellen dat wanneer je ne intercooler gaat kope vo bv ne nissan200sx of ne subaru of ne ford cosworth ofzo kzeg zomaar wa 5000 lappen moet neertellen?of vergis ik me ❓
bij bimotogewerkt 🙂 nice.lekker exclusief
Geef nu toe ge moe toch een beetje zot zijn in u binnekamer als ge op ne moto nog nen tubo of sc zet
Om af te sluiten nog een technisch vraagje,kan je op een turbo motor een sc plaatsen 🙄Met een computerherprogramering 100pk bij op een non-turbo 🙄 😯
ECHT NIET 😆 😆 😆
Je schijnt ook gewoon computermatig enorme vermogenswinsten te kunnen genereren. Ik verkocht mijn cup velgen aan iemand uit Utrecht, en die had een 964 met 350 pk puur en alleen door de chip o.i.d aan te passen. Voordeel was dat hij zelf in die branche werkte en de chip dus helemaal zelf geprogrammeerd had, maar zoiets is misschien ook een optie. Voor de cayman s is trouwens wel zo’n supercharger kit verkrijgbaar waardoor het vermogen van 295 naar ik meen 400+pk ging
as said, goedkoop is relatief! Als je ziet dat Porsche 13000 euro vraagt voor een vermogenswinst van 25 pk op de 911 met hun X51-optie, dan is 10.000 euro voor een vermogenswinst van soms in de buurt van de 100 PK (!) “relatief goedkoop”…
wat het rijden betreft; het voordeel van een supercharger is dat je niet het vertragingsmoment van een turbo heb, de zogenaamde ‘turbolag’, omdat de turbo eerst een stijging in de uitlaatgassen nodig heeft, en een compressor daar niet op zit te wachten! Dus een veel directere, ‘voorspelbaardere’ vermogenswinst. Nadeel is dat de installatie soms toch wel wat plaats nodig heeft, en ik heb dan ook al reportages gelezen waar bij de installatie van een dergelijke kit enige creativiteit en snijwerk nodig was om alles in het motorcompartiment van een 911 te krijgen!! De frontmotors à la 968’s hebben vermoedelijk inderdaad meer plaats wat dat betreft… 😉
nu, toch one small word of advice… Of het nu via een supercharger is, of (zeker) via een turbo, onderschat niet welke gevoelige stijgingen van de temperaturen je kunt krijgen binnenin je motorblok!! Destijds, toen ik nog bij Bimoto werkte, hebben we heel wat moto’s zien passeren met zowel turbo’s als superchargers op! Fireblades (900 cc) met 300 pk!! 😯 Uitgeboorde Hayabusa’s (tot 1600 cc!!) met 470 pk!! 😯 😯 MAAR…. allemaal (van de eerste tot de laatste) zijn ze er aan gegaan, omdat de koeling onvoldoende aangepast was!! En zeker blokken die een beetje tot de limiet van het blok uitgeboord zijn, en waar de bufferwanden tussen de cylinders een beetje dun begint te worden, zijn blijkbaar extra gevoelig.(dus ook niet elk blok van bepaalde automerken is soms nog even geschikt om dergelijke conversies te doen!). Vandaar dat ik ook zei dat je op 10.000 euro mocht rekenen, ZONDER DE ANDERE AANPASSINGEN. En daar mag je een beter koelsysteem soms toch best bijrekenen als je nog een lange levensduur van het blok ambieert nadien… Maar om een klein ideetje te geven: een grotere koeler voor een 993 turbo (voor als je ook daar de PK’tjes omhoog duwt tot richting 500 and beyond) kost bij Techart 5000 euro… Dus hoe je het ook draait of keert: veel PK’tjes die lang moeten meegaan kosten veel geld, veel PK’tjes die op een goedkope manier bekomen werden zorgen vaak later voor problemen… en soms nog meer geld!
@ rjf
moest je je supercharger voor mij hebben laat het me dan weten e dan wil ik wel is meerijden 😀Amai 10000euro 🙁
Had eerder2500 ofzo in gedachten.
Het leek me wel een leuk project om het ooit op een964 te laten instaleren maar nu ik de prijs weet……. 🙁
Was benieuwd of er iemand al is had meegereden ofzo met een porsche supercharger.
Heb wel een filmpje gezien van een 968 met supercharger en die ging goed vooruit
zal maar 1st en vooral sparen vo ne964 en dan zien we wel,en misschien laat ik jullie ooit nog weten hoe het voelt met een supercharged p terijden 😉 😆‘relatief’ goedkoop is inderdaad heel relatief… 😉 De meeste bronnen die ik ken spreken toch van een 10.000 euro voor een deftige installatie, zonder uiteraard andere soms nodige aanpassingen aan remmen of onderstel! Het voordeel is natuurlijk wel dat je nadien, mocht je de wagen verkopen, het er weer kunt van afnemen, en op een andere monteren of verkopen…
rest nog de vraag, ‘psychologisch’ gezien, of je een tweedehands met een supercharger even zeer kunt betrouwen als een eigen wagen die je goed kent en waar je die zelf op monteert? Die dingen worden er doorgaans niet op gemonteerd om 50km/u mee te rijden, en kunnen dus soms al een hard leven achter de rug hebben. Of dit dus doorgaans de beste tweedehandskoopjes zijn?? Dus misschien geraak je nadien je wagen ook wat minder makkelijk kwijt??! 😕
Maar één ding is zeker; je zal moeilijk goedkoper dergelijke PK en koppelwinsten vinden!!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.