Surprise van de belastingen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Surprise van de belastingen

• Maker
    Discussie
  • Hey iedereen,

Zoals de meeste weten heb ik sinds november een 911 van 1986. Ik heb vandaag van de vrienden van de belastingen (de vlaamse) een ‘uitnodiging’ tot betaling gekregen voor mijn 911’er.

De eerste inschrijving dateerd van 03 April 1986.

Ik heb een rekening van net geen 1000€ in de bus gekregen om belastingen te betalen aan 16 fiscale PK van 1 november 2010 tot en met 31 Oktober 2011.

Om te beginnen is de wagen pas op 10 november werd ingeschreven.

Het Vlaamse gewest rekend grofweg 850€ aan voor deze periode.

De stad antwerpen vind da ge op uw belastingen nog is 10% moet betalen, dus pats nog eens 85 € erbij

en de BIV (dat wist ik gelukkig dan toch) is 61,5 € omdat de wagen 24 jaar oud is.

Nu mijn vragen die ik hier bij heb.

1. Moet de belasting op het voertuig niet beginnen op de dag dat het is ingeschreven? In dit geval 10 november
    2. Vanaf 3 april is de wagen een oldtimer en dus vrijgesteld van belastingen dacht ik?
    3. Hoe kan ik mijn geld dan terugvorderen?
    4. Waarom vind de stad dat ze belastingen op mijn belastingen dienen te innen?
    5. Gaan ze mij dit elk jaar lappen?

Graag jullie expertise 🙂

Groetjes,
    Jorg

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
  • Anoniem

William betaal dat snel dat er eindelijk een einde komt aan die zever .
      Volgens mij weten ze het zelf niet .Het probleem hier is ook dat het vroeger een federale materie was en nu gewestelijk ,verschillende personen zijn overgeheveld ,maar hoe en wat ?Blijft politiek en vele zijn politiek benoemd voeren gewoon uit wat moet en zijn al blij dat ze een job hebben anders stonden ze aan de dop .

Betreft: klacht verkeersbelasting (uw e-mail van 3 maart 2011, gericht aan de Vlaamse Ombudsdienst) / ons kenmerk 20110**-VB-EM.

Geachte,

Het onderzoek van uw klacht is afgehandeld. Uw klacht handelt over de aanrekening van de verkeersbelasting voor een gewoon voertuig, terwijl u meent dat u voor de helft van de belastbare periode een forfaitair bedrag aan verkeersbelasting moet betalen.

De voertuigen die onderworpen zijn aan de verkeersbelastingen worden belast op basis van de fiscale pk van het voertuig of op basis van de MTM (Maximale Toegelaten Massa).

Op dit principe bestaan uitzonderingen. Bepaalde voertuigen worden belast aan een forfaitair tarief, bijvoorbeeld voertuigen die bij het ontstaan van de belastingschuld sedert meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gebracht.

Ik heb opgemerkt dat u op 1 maart 2011 een aanslagbiljet van de verkeersbelastingen hebt ontvangen van de Vlaamse Belastingdienst. Dit aanslagbiljet heeft betrekking op uw Porsche 911 met nummerplaat J**-**1 en slaat op de belaste periode van 1 november 2010 tot en met 31 oktober 2011. Het aanslagbiljet omvat de verkeersbelasting (937,46 euro) alsook de belasting op de inverkeerstelling (61,5 euro).

Zoals eerder vermeldt, kan het forfaitair tarief inzake de verkeersbelasting slechts toegepast worden indien het voertuig bij het ontstaan van de belastbare periode, in uw geval op 1 november 2010, 25 jaar in het verkeer is gebracht.
        Uit mijn onderzoek blijkt dat uw voertuig voor het eerst in het verkeer werd gebracht op 3 april 1986. Dit betekent dat er niet werd voldaan aan de voorwaarde van 25 jaar op de eerste dag van de belastbare periode. Vandaar dat het forfaitair tarief terecht niet kon worden toegekend op uw aanslagbiljet voor aanslagjaar 2010.

Ik kan geen onregelmatigheden vaststellen met betrekking tot de berekening van uw aanslagbiljet verkeersbelastingen omdat de voorwaarde niet is vervuld.
        Een pro rata berekening voor het aantal maanden tijdens de belastbare periode dat het voertuig wel meer dan 25 jaar in het verkeer is gebracht, is wettelijk gezien niet mogelijk.

Ik hoop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.
        Een kopie van dit bericht wordt overgemaakt aan de Vlaamse Ombudsdienst.

Met vriendelijke groeten,
        Charlotte Delrue

Onafhankelijk klachtenbehandelaar
        Klachtendienst Financiën
        Koning Albert II-laan 19 bus 6
        1210 Brussel
        Tel.: 02/553.53.16

‘T is maar dat ge’t weet hé, een gat in de wet en de wethouder profiteert er met plezier van. Ik denk dat het tijd word dat ik in de politiek ga.

jammer om te zeggen,
          maar ; “goed idee, betalen, het betalings bewijs aan de vordering hangen en bewaren voor de toekomst”

want het is niet uitgesloten dat ze nog eens 1 zullen sturen anders 🙁

Anoniem

Vandaag opnieuw een verrassing van het Agentschap Vlaamse Belastingsdienst 🙄
            Opnieuw een aanslag voor de maanden dat de Porsche niet is ingeschreven geweest.
            Dus van April 2010 tot en met Januari 2011 😕
            Te betalen € 31,63 of bezwaarschrift indienen om te bewijzen dat er een gegronde reden was waarom ik de auto niet heb ingeschreven. Hoe men dat bedrag bepaalt is mij een vraag.
            Ik zal dat maar snel betalen zodat ik eindelijk van die zever verlost ben.

Anoniem

Mijn probleem is opgelost 😀
              Vandaag nieuw aanslagbiljet aangekregen.
              €93,85 totaal voor een jaartje incl €61,50 BIV

Geen BIV, die moet je maar één maal betalen als de auto in eigen bezit blijft.
                Geen 2e hands keuring, je verkoopt de wagen immers niet, je legt hem enkel stil.
                Roos document via uw verzekeringsagent.

Misschien dat je op dezelfde dag je auto laat uitschrijven en onmiddelijk terug inschrijft aan hetzelfde loket. Dit is je volste recht maar is wel gedurfd. 😆 😆 😆

SL33PY schrijft:

Ik zal mijn groot licht er eens op laten schijnen, maar ik vrees dat ze me dan een 9-JIF-911 plaat in mijne nek willen draaien.

Dat zal inderdaad gebeuren (je zal een nieuwe 9-…-… krijgen en je vorige …-… moeten terugsturen)

Anoniem

2de hands keuring doen voordat je hem uitschrijft.
                    Dan heb je uw roze formulier voor herinschrijving.
                    Wel uitdrukkelijk melden dat het een herinschrijving is op dezelfde naam, anders moet je misschien opnieuw BIV betalen.

Ik zal mijn groot licht er eens op laten schijnen, maar ik vrees dat ze me dan een 9-JIF-911 plaat in mijne nek willen draaien.

Moet ik dan ook niet opnieuw laten keuren etc etc ???

SL33PY schrijft:

Dus de conclusie van de meneer van de belastingen (uit de Limburg, waar de maand oktober blijkbaar niet bestaat :D)…

Ik moet bijna 1000€ aan verkeersbelastingen betalen omdat de wagen 24,5 jaar oud was bij inschrijving in november.

Dat de wagen dan nu in april 25 is, maakt niets uit.

Vanaf de volgende betaling in november 2011 betaal ik dan enkel nog 32,5 euro

Dat is zo maar eventjes een goede 967,5 euro verschil.

Ik ga hem nu niet uitschrijven en terug inschrijven enzo, zoals ik al zei, ik heb genoeg betaald voor mijn gepersonaliseerde nummerplaat. Ik wil die houden.

als er iemand hem ooit wil kopen dan vorder ik deze 1000€ gewoon terug incl interest :p

Beste SL33PY,

Misschien goed nieuws.

Ik was maandag bij de DIV van Alken om mijn nieuwe BMW in te schrijven. Ik heb reeds 30 jaar dezelfde nummerplaat en vroeg of er geen mogelijkheid was om deze te kunnen behouden. De vriendelijke dame zei me dat dit enkel telt voor gepersonaliseerde nummerplaten wat de mijne dus niet was. Ik heb dan een nieuwe Europese nummerplaat gekregen, weg dus 30 jaar nostalgie.

Maar om het over uw gepersonaliseerde nummerplaat te hebben, volgens haar uitleg kan je je auto laten schrappen en toch je gepersonaliseerde nummerplaat behouden omdat je daarvoor betaald hebt. Bij herinschrijving mag je dus je gepersonaliseerde plaat die op jouw naam staat terug gebruiken.
                        Dus misschien toch een optie om je auto te schrappen en s’anderendaags terug in te schrijven, hij is nu toch 25 jaar oud.
                        Dit is wat men mij vertelde, misschien voor de zekerheid zelf maar even gaan informeren.
                        Als dit lukt brengt het je toch enkele honderden euro’s op.

Succes

bladerunner schrijft:
                          … Wat betreft vawilliam2003, volgens mij hebben ze hier geen poot om op te staan, de wagen is aangeboden met garageplaten waarop wegenbelasting is betaald, hier heb je bewijs van op je keuringskaart, de wet verbied trouwens met een auto te rijden waarop geen wegenbelasting is betaald en je kan pas belasting betalen wanner je je inschrijving doet en dit kan pas vanaf dat hij goedgekeurd is…

+1

Anoniem

Die 1 maand extra betalen maakt mij niet uit.
                            De inschrijving is gebeurt op de 25e verjaardag van de auto.
                            Dus geen probleem voor de lagere tarief van de rijtaks.
                            Wat wel een probleem is voor hen is dat mijn auto op de Belgische wegen heeft gereden op 10 Januari 2011 voor de keuring. De auto is echter ook al in Juni 2010 op de keuring geweest voor opmeten voor aanvraag PVG uniek voertuig.
                            Dus op 10 Januari was de auto nog niet oud genoeg, dus volledige taks betalen 😈

vawilliam2003 schrijft:

Mij hebben die heren ook gevonden.
                              Mijn P is gekeurd op 10 Januari 2011 met garageplaten .
                              Ik heb mijn P ingeschreven op 28 Februari 2011, de 25e verjaardag van de auto.
                              Toch kreeg ik een aangetekende brief met rekening van ±1100 euro voor rijtaks voor 1 jaar.
                              Volgens hen omdat de auto op 10 Januari 2011 op de Belgische wegen heeft gereden 👿
                              Word vervolgd ❗

beter is inschrijven vanaf 1 maart, dan moet je ook betalen vanaf maart anders moet je ook de volledige maand feb betalen voor maar 1 dag plezier !!!

het ding is dat de gepersonaliseerde nummerplaat die ik wil, nu niet meer te krijgen is omdat ze er nu altijd “9-” voorzetten en dit voor een kleine meerprijs van 400€ tov vroeger.

Maar toch vind ik dat ik de laatste zes maanden moet kunnen terugvorderen. Ik heb de ombudsdienst een mail gestuurd en de hele mallemolen is intussen op gang gekomen.

Ik laat die mensen rustig hun job doen en hoop gewoon op het beste.

Anoniem

Ik ga het afwachten tot einde van Maart.
                                  Ik heb enkele mails verstuurd en ga volgende week ook even bellen.
                                  We zullen wel zien.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.