Surprise van de belastingen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Surprise van de belastingen

• Maker
    Discussie

• SL33PY
    Deelnemer

Hey iedereen,

Zoals de meeste weten heb ik sinds november een 911 van 1986. Ik heb vandaag van de vrienden van de belastingen (de vlaamse) een ‘uitnodiging’ tot betaling gekregen voor mijn 911’er.

De eerste inschrijving dateerd van 03 April 1986.

Ik heb een rekening van net geen 1000€ in de bus gekregen om belastingen te betalen aan 16 fiscale PK van 1 november 2010 tot en met 31 Oktober 2011.

Om te beginnen is de wagen pas op 10 november werd ingeschreven.

Het Vlaamse gewest rekend grofweg 850€ aan voor deze periode.

De stad antwerpen vind da ge op uw belastingen nog is 10% moet betalen, dus pats nog eens 85 € erbij

en de BIV (dat wist ik gelukkig dan toch) is 61,5 € omdat de wagen 24 jaar oud is.

Nu mijn vragen die ik hier bij heb.

1. Moet de belasting op het voertuig niet beginnen op de dag dat het is ingeschreven? In dit geval 10 november
      2. Vanaf 3 april is de wagen een oldtimer en dus vrijgesteld van belastingen dacht ik?
      3. Hoe kan ik mijn geld dan terugvorderen?
      4. Waarom vind de stad dat ze belastingen op mijn belastingen dienen te innen?
      5. Gaan ze mij dit elk jaar lappen?

Graag jullie expertise 🙂

Groetjes,
      Jorg

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
      • deepee schrijft:

vawilliam2003 schrijft:
        [quote]… Mijn P is gekeurd op 10 Januari 2010 met garageplaten .
        Ik heb mijn P ingeschreven op 28 Februari (2011?), de 25e verjaardag van de auto.
        Toch kreeg ik een aangetekende brief met rekening van ±1100 euro voor rijtaks voor 1 jaar…

niet wachten om bezwaar aan te tekenen want er zitten overijverige ambtenaren op deze Vlaamse belastingdienst.
        keer op keer proberen ze onwetenden te nekken. ze kohieren een aanslag door een heel vrije interpretatie van de tekst:
        Een voertuig dat in België ingevoerd is moet onmiddellijk worden ingeschreven bij de D.I.V en voor dit voertuig is de verkeersbelasting verschuldigd met ingang van de eerste dag van de maand van invoer (artikel 22 § 1 van het wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (W.I.G.B.) Overeenkomstig de voormelde wetsbepalingen is u er wettelijk toe gehouden het voertuig te laten inschrijven en is de verkeersbelasting verschuldigd.
        maar ze hebben volgens de letter van deze wet geen poot om op te staan. voor meer info lees deze topic door.[/quote]

Bovengenoemde topic gaat dus over mijn probleem met onze vrienden, de belastingshaaien.

Ik heb toevallig gisteren mijn aanslagbiljet in de bus gehad en wat blijkt, ik moet slechts 61,50 euro BIV betalen en niets, 0,0 euro, wegentaks voor de korte periode dat ik hem ingeschreven heb. Ze hebben dus mijn bezwaarschrift geaccepteerd.

Hier dus een interessante tip die ik weet van mijn verzekeringsagent.
        Indien je je wagen inschrijft op bv. 1 mei en je laat je nummerplaat schrappen op 31 mei dien je GEEN wegenbelasting te betalen, m.a.w. in-en uitschrijven in dezelfde kalendermaand = GEEN wegentaks. Handig voor colectiewagens of dure wegenbelastingwagens indien het een mooi maandje beloofd te worden en BIV dien je, als de wagen in eigen bezit blijft, slechts één maal te betalen, hoe dikwijls je de ook auto in- en uitschrijft.

Ik heb dit gedaan om mijn Porsche van 12/1986 toch nog in te schrijven voor 2011. Ingeschreven op 01/12 en uigeschreven op 15/12.
        Resultaat was dat ik in eerste instantie wegentaks voor 2 maanden + BIV diende te betalen maar na mijn bezwaarschrift dus enkel de BIV. De belastinghaaien weten dit goed genoeg maar toch proberen ze dit telkenmale, en spijtig genoeg trappen nog teveel mensen in de val.

Spijtig voor SL33PY, maar ik denk niet dat je hieronderuit komt, je had beter een gewone plaat aangevraagd, deze terug binnen gestuurd en na 3 april je gepersonaliseerde plaat aangevraagd.

Wat betreft vawilliam2003, volgens mij hebben ze hier geen poot om op te staan, de wagen is aangeboden met garageplaten waarop wegenbelasting is betaald, hier heb je bewijs van op je keuringskaart, de wet verbied trouwens met een auto te rijden waarop geen wegenbelasting is betaald en je kan pas belasting betalen wanner je je inschrijving doet en dit kan pas vanaf dat hij goedgekeurd is. Enig probleem dat ze misschien gaan aankaarten is dat zij met een volle maand berekenen, in uw geval dus de maand februari en in die maand was uw Porsche nog geen 25 jaar oud. Misschien best één dag gewacht tot 1maart. Zeker en vast bezwaar intekenen maar ik zou ook zeker spelen en mijn plaat binnensturen en direct een nieuwe aanvragen. Dit kost u enkel 20 euro. Je zult dan wel eerst de volle pot moeten betalen maar deze krijg je (na lang wachten, of wat had je gedacht) terug, min de maanden februari en maart.

@911-lover: de heren tollenaars noemen dat “uiterlijke tekenen van welstand” die niet conform zijn met de aangegeven inkomsten

@sleepy: nochtans heeft 911-lover, mits voorleggen van factuur voor gebruik van de garageplaat (waarop nota bene reeds wegentaks is betaald !), onmiskenbaar bewijs om z’n aanslag aan te vechten met 99% kans op ristourne. het is immers onmogelijk een 2dehands voertuit in het verkeer te brengen zonder dit eerst aan te bieden voor technische controle. nog beter is dat je aantoont de auto op een trailer naar de keuring te hebben gevoerd. desnoods zet je de auto nu even op een remorque en maak er een foto van.
          je hebt ook het volste recht om met inschrijving te wachten tot een datum naar keuze. maar de periode van stilstand kan je beter argumenteren en bewijzen met werkzaamheden aan het voertuig, ware het maar door facturen voor te leggen van onderdelen;
          jouw dossier geef ik daarentegen geen enkele kans van slagen 😕

Nog een voorbeeldje van onze belastingsdiensten .

Ik heb 10 jaar een zaak gevoerd en heb deze gestopt op 09/2007
            Medio 2008 kreeg ik een uitnodiging van de belastingen om met de boeken van 2006/2007 langs te gaan .
            Daar kreeg ik koudweg te horen dat de inkomsten die ik (lees boekhouder) had opgegeven niet kunnen kloppen met de werkelijkheid daar ik meerdere voertuigen in mijn bezit had waaronder een Porsche .(mijn wagens stonden nochthans niet op de zaak , maar waren privaat)
            Ondanks aantonen van schenkingen en erfenis (waar ze geen oor naar hadden) kwamen ze tot de vaststelling dat ik dus maar even +8000€ belastingen moest bijbetalen .
            Geen enkel verweer of verzet meer mogelijk . 👿
            Betaalde ik dit niet zou de Porsche geconfisceerd worden .
            Conclusie : ik had me beter failliet laten verklaren dan alles correct af te handelen .

Ik heb zonet nog een klacht ingediend bij de ombudsdienst van het vlaamse gewest. Sinds die momenteel instaan voor het innen van de verkeersbelasting ipv de federale regering.

Al is William’s verhaal nog straffer dan het mijne.

Nu goed, we zullen zien wat die voor mij uit de brand kunnen slepen

vawilliam2003 schrijft:

… Mijn P is gekeurd op 10 Januari 2010 met garageplaten .
                Ik heb mijn P ingeschreven op 28 Februari (2011?), de 25e verjaardag van de auto.
                Toch kreeg ik een aangetekende brief met rekening van ±1100 euro voor rijtaks voor 1 jaar…

niet wachten om bezwaar aan te tekenen want er zitten overijverige ambtenaren op deze Vlaamse belastingdienst.
                keer op keer proberen ze onwetenden te nekken. ze kohieren een aanslag door een heel vrije interpretatie van de tekst:
                Een voertuig dat in België ingevoerd is moet onmiddellijk worden ingeschreven bij de D.I.V en voor dit voertuig is de verkeersbelasting verschuldigd met ingang van de eerste dag van de maand van invoer (artikel 22 § 1 van het wetboek van de met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (W.I.G.B.) Overeenkomstig de voormelde wetsbepalingen is u er wettelijk toe gehouden het voertuig te laten inschrijven en is de verkeersbelasting verschuldigd.
                maar ze hebben volgens de letter van deze wet geen poot om op te staan. voor meer info lees deze topic door.

ken

ja wadde, hier in België moet je toch overal voor betalen… en ze weten iedereen goed te vinden…
                  hopelijk komt daar ooit verandering in maar daar twijfel ik aan.
                  op ieder vlak waar ze iets kunnen uithalen, halen ze het er ook uit…

kben benieuwd naar het vervolg op dit topic

Anoniem

Mij hebben die heren ook gevonden.
                    Mijn P is gekeurd op 10 Januari 2011 met garageplaten .
                    Ik heb mijn P ingeschreven op 28 Februari 2011, de 25e verjaardag van de auto.
                    Toch kreeg ik een aangetekende brief met rekening van ±1100 euro voor rijtaks voor 1 jaar.
                    Volgens hen omdat de auto op 10 Januari 2011 op de Belgische wegen heeft gereden 👿
                    Word vervolgd ❗

dat heb ik hem ook gezegd, maar ja, het was in ieder geval het proberen waard hé

Dat was het door mij verwachte antwoord – jammer voor jou (in feite een duur half jaar)

Dus de conclusie van de meneer van de belastingen (uit de Limburg, waar de maand oktober blijkbaar niet bestaat :D)…

Ik moet bijna 1000€ aan verkeersbelastingen betalen omdat de wagen 24,5 jaar oud was bij inschrijving in november.

Dat de wagen dan nu in april 25 is, maakt niets uit.

Vanaf de volgende betaling in november 2011 betaal ik dan enkel nog 32,5 euro

Dat is zo maar eventjes een goede 967,5 euro verschil.

Ik ga hem nu niet uitschrijven en terug inschrijven enzo, zoals ik al zei, ik heb genoeg betaald voor mijn gepersonaliseerde nummerplaat. Ik wil die houden.

als er iemand hem ooit wil kopen dan vorder ik deze 1000€ gewoon terug incl interest :p

Ik denk dat je na wissing je plaat nog maximaal 4 maand kunt behouden, dus daarmee raak je niet tot in 2012. Hopelijk heb ik het verkeerd voor (en dan leer ik hier iets nieuws bij)

924carreragt schrijft:

Als je toch iets wilt recupereren, dan zou ik toepassen wat al werd gezegd. Je P voor verkoop keuren op zijn 25e vejaardag, dan de plaat terugsturen, nieuwe aanvragen en wachten op het restant. Je zult ongeveer 400 euro terugkrijgen.

😆

Ik heb net 625€ betaald voor een eigen plaat, no way in hell dat ik die opgeef

Ben momenteel aan de lijn met de belastingen, ik hoop op een héél positief antwoord binnen dit en 5 minuutjes 😀 :p

edit: ‘tzal voor na de middagpauze zijn 😀

Lang leve België waar wij allen met de glimlach dag en nacht werken om onze zuurverdiende centen te mogen afgeven zodat de politiekers nog meer kunnen vergaderen en gaan uiteten om nieuwe belastingen en regels te kunnen bespreken 🙄 😈

Elk jaar vloeken we als we die belachelijke rijbelasting in de bus krijgen en elk jaar betalen we maar omdat we anders niet meer mogen ronrijden. Zoals een liter benzine nu al +1,60 euro kost en elke tankbeurt bijna een infarct oplevert. Maar rijdt er echt iemand nu 1 kilometer minder met zijn wagen? Van het weekend nog met mijn schoonvader over gehad. De diesel voor zijn vrachtwagens wordt onbetaalbaar. Ik weet nog dat ze 15 jaar geleden België blokkeerden omdat toen de diesel +30BEF ging. Nu staat hij bijna het dubbele en het enige wat je erover hoort zijn meer falingen van bedrijven. Geen kat die nog reageert 😥

Als je toch iets wilt recupereren, dan zou ik toepassen wat al werd gezegd. Je P voor verkoop keuren op zijn 25e vejaardag, dan de plaat terugsturen, nieuwe aanvragen en wachten op het restant. Je zult ongeveer 400 euro terugkrijgen.

😆

@911-lover: het antwoord vind je op DEZE site

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.