Surprise van de belastingen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Surprise van de belastingen

• Maker
    Discussie

• SL33PY
    Deelnemer

Hey iedereen,

Zoals de meeste weten heb ik sinds november een 911 van 1986. Ik heb vandaag van de vrienden van de belastingen (de vlaamse) een ‘uitnodiging’ tot betaling gekregen voor mijn 911’er.

De eerste inschrijving dateerd van 03 April 1986.

Ik heb een rekening van net geen 1000€ in de bus gekregen om belastingen te betalen aan 16 fiscale PK van 1 november 2010 tot en met 31 Oktober 2011.

Om te beginnen is de wagen pas op 10 november werd ingeschreven.

Het Vlaamse gewest rekend grofweg 850€ aan voor deze periode.

De stad antwerpen vind da ge op uw belastingen nog is 10% moet betalen, dus pats nog eens 85 € erbij

en de BIV (dat wist ik gelukkig dan toch) is 61,5 € omdat de wagen 24 jaar oud is.

Nu mijn vragen die ik hier bij heb.

1. Moet de belasting op het voertuig niet beginnen op de dag dat het is ingeschreven? In dit geval 10 november
      2. Vanaf 3 april is de wagen een oldtimer en dus vrijgesteld van belastingen dacht ik?
      3. Hoe kan ik mijn geld dan terugvorderen?
      4. Waarom vind de stad dat ze belastingen op mijn belastingen dienen te innen?
      5. Gaan ze mij dit elk jaar lappen?

Graag jullie expertise 🙂

Groetjes,
      Jorg

3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
      • deepee schrijft:

DUS is mijn conclusie dat jij nog niet wist waarom een belgische porschist met zo’n brede glimlach achter zijn stuur rondkart!
        omdat hij ZOOOO blij is er weer in geslaagd te zijn alles betaald te hebben om weer een heel jaar te mogen rijden

+1 😆 😆 😆

Nog een vraagje . Deze keer ivm BIV
        Een aantal jaren geleden moest men op wagens BIV betalen tot 10 jaar oud . Daarna werd alles automatisch 62,50€
        Toen hebben ze die grens opgetrokken tot 15 jaar .
        Natuurlijk net nadat ik mijn CS had gekocht (februari 2005 ) waardoor ik ineens heel wat meer mocht betalen dan de 62,50€ waarop ik gerekend had .
        Soit .
        Nu de vraag . Als ik de automagazines nakijk hebben ze idd een lijst tot 9 tot 10 jaar en dan 10+ .
        Blijft dat 10+ bedrag (voor elke wagen boven 155kW dus quasi elke Porsche) 1487,10€ BIV tot de leeftijd van 15 jaar identiek ? En na die 15 jaar ? 16 jaar is ook 10+ en 20 jaar ook . ik zie nergens in de magazines de vermelding staan dat dat stopt na 15 jaar .

1. neen, maanden worden niet geprorateerd voor het bepalen van de periode voor aanslag
          2. neen, verkeersbelasting wordt per jaar geïnd
          3. door je plaat terug in te sturen; het restant voor de niet verstreken gehele maanden krijg je na lang wachten terug en na 30 april (NADAT de auto 25 jaar oud is geworden) je kenteken opnieuw aanvragen. je betaalt dan weer 60€ biv maar das flink minder dan 600€ wegentaks
          4. omdat ze geen visakaart meer mogen hanteren 😛 , dit doet ze trouwens op de belasting de je betaalt op arbeid en onroerend goed ook hoor !
          5. volgend jaar is de autobelasting volgens oldtimertarief en dus een stuk lager, bijgevolg ook de opcentiemen voor de stadskas en zoals je weet is biv éénmalig verschuldigd bij elke “nieuwe” inschrijving.
          5bis. in 2013 en verder betalen we met z’n allen nog meer belasting door invoering van de vlaamse kilometerheffing en (auto)wegenvignetten allerhande.

DUS is mijn conclusie dat jij nog niet wist waarom een belgische porschist met zo’n brede glimlach achter zijn stuur rondkart!
          omdat hij ZOOOO blij is er weer in geslaagd te zijn alles betaald te hebben om weer een heel jaar te mogen rijden

Ik heb die eergisteren van mijn Audi ook terug aangekregen .
            15 fiscale PK
            650,64€ verkeersbelasting
            65,06€ Opcentiem gemeente Wellen
            715,70€ totaal .
            Dus dat van die gemeentebelasting is tegenwoordig idd normaal .
            En dat zal idd elk jaar terugkeren .
            Voor de andere vragen kan ik je niet verder helpen .

3 reacties aan het bekijken - 31 tot 33 (van in totaal 33)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.