Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Targa 911 staat 22 jaar stil! Hoe herstarten ..
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 8 maanden geleden door John.
-
MakerDiscussie
-
20 mei 2013 om 11:03
Dag Porsche vrienden,
Hoe herstart je een 911 die 22 jaar niet gedraaid heeft!
Zoals gewoonlijk kruipolie in de bougie gaten en zo een dag laten trekken of moet ik met een olie wissel beginnen of zijn er deftige suggesties, ik sta te popelen van ongeduld om deze te horen draaien! :respekt: :driver: -
MakerDiscussie
-
Ik ben ook geen specialist ter zake maar heb onlangs een 3.0 (met gelijkaardig CIS systeem) opgestart die +- 10 jaar stil had gestaan en vertoonde gelijkaardige symptomen .
Zoals hierboven al aangehaald is het meestal niet voldoende om er wat olie en benzine in te pleuren en gaan met die banaan.
Starten doet die meestal al snel maar niet veel meer dan dat.
De oude uitgedroogde benzine heeft met de jaren een vernisachtige laag achter gelaten en veel componentjes kunnen dicht zitten .
Vanaf de benzinetank moet je eens nalopen of alle filter(s)tjes open zijn en tank proper.
Linkerkant op de motor zit zo’n warmdraai regel eenheid ding (ook wel WUR genoemd dacht ik),die bepaald in grote maten hoeveel benzine druk er toegelaten word naar het CIS gedeelte.
In die WUR zit een heel klein zeefje wat dicht kan zitten en dat beinvloed de goede werking van het hele systeem.
Ook eens kijken of de luchtweger vrij kan bewegen .
Op google eens bladen hoe je een CIS pressure test doet en die verteld veel over de goede werking van alle componenten.
Succes :salut::wtf:
Die foto’s!! :applaus:Topic in correct subforum gezet… :salut:
Beste Deepee,
Ik had me geïnformeerd bij Porsche Dieteren en bij een ander niet officiële Porsche specialist, en ze hadden me allebei hetzelfde gezegd van te doen, en dat de motor in het begin zou roken, en inderdaad, ik verwachte de nieuwe paus uit de uitlaat 😆
Nu deze avond nog de Targa terug gestart, geen pluimpje rook, allee even bij het aanslaan maar het was direct weg, van de eerste slag sloeg die aan, en zelfs mooi blijven draaien op 1300 toeren die naarmate terugzakte tot 1000 toeren. zo 4 minuten laten draaien en steeds geen rook gezien, en stilgezet, is niet vanzelf stilgevallen, gewoon sleutel uit en ok.
Ik heb een week geleden bij Dieteren bij de classic departement mijn chassisnummer gegeven en ze wisten me te zeggen dat het een 2.7 is met 165 PK en Targa en ook de kleur. .. Nu, ik had de 964 cabrio van bj 1990, deze heb ik weggedaan wegens !! incontinentie — ik heb in de plaats daarvan een 996 Carrera-4 gekocht, was te mooi om te laten staan, daarmee zit ik nog op de 964 rubriek, maar ik moet uitzoeken hoe ik in de rubriek 2.7 moet geraken. Alleszins bedankt voor je reactie en ik hou je op de hoogte van het vervolg.
De foto’s tonen hoe ik de wagen voor de eerste keer gezien heb, zonder te weten of de motor al dan niet vat zat *slotjeBeste groeten,
Tony C.Attachments:amai da’s durven, starten met 5L olie erin en nadien 5L bijvullen 🙄
gaat het hier eigenlijk over de auto op de foto in de vorige post ?
want je stelde al een vraag over het verschil tss 2.7 en 3.0 motor en deze topic post je dan in de 964 rubriek?maar je kan met behulp van de zoekfunctie hier al snel een aantal mogelijke boosdoeners vinden:
vacuumlek of bi-metal sturing K-jet, halgevers, temperatuursensor, benzinepomp, DME, oude benzine die vernisachtig geworden is en wie weet waar verstopt is …
google ook eens met “K-Jetronic Warm Up Regulator”Hallo Deepee,
Ik heb vandaag de Targa gestart, hoe ben ik te werk gegaan?
Eerst olie afgelaten zowel Carter als reservoir
De oliefilter was iets moeilijker namelijk deze zat goed vast, ik heb gaten gaten moeten maken in de filter om met een zware schroevendraaier te kunnen inteken en dan los draaien, dat was een ongewoon avontuur maar het is uiteindelijk gelukt.
Nadat alles uitgelekt was ben ik begonnen met de nieuwe oliefilter, deze gewoon handvast gemaakt zoals voorgeschreven.
Dan eerst 5 liter olie ingedaan en dan beginnen te starten met nieuwe batterij weliswaar. Binnen de minuut en met hulp van remmenreiniger als startpilot gebruikt . Het is gelukt het draait en mooi ook.
Daarna 2 minuten draaien op rallentie en naarmate de temperatuur van de motor olie bijgedaan , 10 liter is er ingegaan in totaal.
De wagen draait normaal zonder getik van de kleppen of zo.
Nu als de motor zijn temperatuur had ging de naald van de olie op de goede stand staan.
Ik moet nu alleen nog zien water er nog zou kunnen schelen want als de motor warm is hou deze zijn rallentie niet en valt stil.
Zou de rallentie kunnen geregeld worden en hoe? Heb je daar een idee van?
Mvg en bedankt op voorhand, Tony C.Attachments:@ deepee
je bent veel te bescheiden ….
kwou dak erzoveel van afwist als jijgrt :salut:
Ik meen zelf geen specialist te zijn en volledig, maar hier zou ik alleen zelf aan beginnen als ik voldoende van autotechniek ken. Zoniet laat je dit over aan een vakman.
Check eerst en vooral onder de auto of je ergens tekenen van lekkage ziet.
Alle vloeistoffen nakijken en op niveau brengen. Oude benzine eruit en beetje verse benzine erin of laten aanzuigen vanuit jerrycan.Als je een vermoeden hebt dat de zuigers vast zouden kunnen zitten kan je daags voordien de bougies verwijderen en kruipolie in elke cylinder spuiten. Helpen zal het niet veel (flat6) maar kwaad kan het ook niet
De motor even handmatig rond laten draaien zodat je zeker weet dat de zuigerringen los zijn. (ff in de 2e versnelling een paar meter vooruit duwen)
DME relais verwijderen en/of zekering van brandstofpomp verwijderen.
Zorgen dat de accu vol is en een paar keer doorstarten (niet langer dan 5 seconden) ,dan weer wachten ,daarna weer doorstarten zodat je oliedruk opbouwt zonder dat de motor kan aanslaan.Installeer DME relais/zekering brandstofpomp opnieuw en probeer de auto te starten. Laat deze rustig op relanti draaien, ga niet met het gaspedaal spelen tot de motorolie goed warm is.
Ga nog niet onmiddellijk rijden. Controleer met een warme motor op lekken, poreuse slangen en de spanning van de V-riemen, de bandenspanning en of de remmen los zijn..Ga dan lekker rustig 20 min met de auto rijden in de buurt en NADAT je de auto een groot onderhoud hebt gegeven: olie+filter, luchtfilter, remvloeistof, koelvloeistof (afhankelijk welk model het hier is)
Daarna kan je je verwachten aan nog heel wat vervangwerk van verduurd rubber zoals remslangen, stofkappen, brandstofslangen, bougieskabels, massakabel batterij, …
Is al dikwijls beschreven hier, dus gebruik even de zoekfunctie 💡
En je zult precies weten wat te doen.
Good luck met het opstarten.Kruipolie in de bougiegaten heeft waarschijnlijk weinig zin: flat 6
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.