Tax op diesel afgeschaft in 2008?

Home Forum Zeverhoekje Tax op diesel afgeschaft in 2008?

  • Maker
    Discussie
  • Ik weet het, heeft weinig met een Porsche motor te maken maar ik lees overal dat er in 2008 dus geen dieseltaks meer zal geïnd worden (die taks die je extra moet betalen bovenop de rijtaks als je een diesel hebt).
    Iemand dit al ondervonden dat deze regel al van kracht is? Zelf zal ik het pas kunnen weten in mei-juni.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • met bedrijfswagen moet je inderdaad oppassen…heb me er ook nooit gelukkig bij gevoeld…

      ga je op ‘teind van ‘t jaar onderhandelen over opslag…”sorry jongen, de brandstof is dit jaar toch wel enorm opgeslagen…we kunnen u ni veel bijgeven”.

      …het zijn altijd 13-in-een-dozijn auto’s…zegt me weinig…ik leverde eind 2003 m’n firmawagen (GolfIV TDI) maar al te graag in voor een 11j oude Golf III VR6. De VR6 kostte me meer, maar niet dat het onbetaalbaar was.

        Heb jaren ook een bedrijfswagen gehad en het is inderdaad mooi meegenomen als je als student de eerst 5j ermee kan rondrijden maar daarna moet je oppassen.
        Je betaalt zelf iets van een 1250euro tax per jaar om er mee te rijden (men schrijft voor 5000km privé aan 10Bef de km), is afhankelijk van het type voertuig natuurlijk. Maar je loon is ook een heel stuk lager met wagen dan zonder en een wagen zit niet in een 13de maand, vakantiegeld, pensioen enz.

        Als je 15000km privé er mee rijdt, dan blijft een leasewagen wel interessant. Nu ja als je iets voor hebt met de wagen dan ben je wel sneller uit de miserie geholpen met vervangwagen dan als je alles zelf moet regelen.

          [quote=”Number1″:km5xvhnc]Alles aan de pomp verrekenen was een goed idee…dacht ik…maar dan zijn die met een bedrijfswagen (en zo zijn er veel) weer bevoordeeld. Die betalen hun diesel toch niet zelf. Dus dan kan de gewone man die zijn auto gebruikt om op zijn werk te geraken het weer allemaal betalen.

          Gewoon stoppen met zagen erover en het openbaar vervoer beter maken, da moeten ze doen 😉 [/quote]

          Die met een bedrijfswagen betalen niets. Dan mag de rijbelasting, de verzekering, de benzine (of meestal diesel) nog zo duur zijn. Mijn vrouw heeft (nog) een bedrijfswagen. Dit is het mooiste wat er is. Is de tank leeg > tanken met de tankkaart, moet de wagen op onderhoud, zijn de banden versleten enz. allemaal de rekening naar het bedrijf. Zij moet ook geen kilometerverantwoording afleggen dus even naar de kust, de Ardennen of zelfs Oostenrijk of Spanje, geen probleem. En het is een monovolume dus ideaal om vanalles aan te halen (zelfs een houten plaat van 1.20 op 2.40 meter geraakt er in). En het bedrijf compenseert de extra belasting via een bijdrage op het brutoloon, dus voor de personenbelasting is het al in orde 😆 .

          Gisteren de brief van de personenbelastingen gekregen. Een lening op het huis, twee kinderen, kinderopvang, ik verdien niets dus voor de derde keer op rij een fikse teruggave. Kan ons madam hare jacuzzi eindelijk gaan bestellen 🙄 En ik wou nieuwe velgen 👿 .

            Openbaar vervoer = afgrijselijkste manier om je te vervoeren. Ik neem het verplicht dagelijks en moest ik er zelf 1euro per maand voor moeten geven, dan blijf ik liever thuis.
            Eigenlijk heb ik er niets goeds over te zeggen:
            1. Te duur
            2. Altijd te laat
            3. Niet te vertrouwen
            4. Amateur beheer van de infrastructuur
            5. Stinkende mensen naast je (moet jaarlijks wel een paar keer van wagon wisselen omdat ik het niet kan uithouden)
            6. 3x zoveel ziek per jaar dan vroeger met wagen
            7. Verspil 1u per dag meer dan vroeger met wagen
            enz…

              Alles aan de pomp verrekenen was een goed idee…dacht ik…maar dan zijn die met een bedrijfswagen (en zo zijn er veel) weer bevoordeeld. Die betalen hun diesel toch niet zelf. Dus dan kan de gewone man die zijn auto gebruikt om op zijn werk te geraken het weer allemaal betalen.

              Gewoon stoppen met zagen erover en het openbaar vervoer beter maken, da moeten ze doen 😉

                Dan zullen de tweedehandsprijzen van de wagens met zware motoren genre 928GTS wel terug de hoogte ingaan. Want wat is één van de punten waarom deze ondergewaardeerd worden : de jaarlijkse rijbelasting.

                Nu alle taksen afschaffen en verrekenen in de benzine. Waarom zouden ze dat doen. Nu hebben ze tweemaal winst. Eénmaal op de rijbelasting en een tweede keer op de accijnzen van de benzine. En de BIV niet vergeten want dat is pas poen scheppen voor de staatskas.

                Nu 1.50 EURO/liter vind ik al meer dan genoeg. Gaat ondertussen al voor bijna 90 EURO in de benzinetank. En 400 kilometer later is deze weeral kurkdroog. En dit aan 50.000 kilometer/jaar 😥

                  [quote=”Setakira”:zbrbgkfd]Gewoon alle taksen afschaffen en alles in het brandbaar vocht verrekenen. Heb ik geen moeite mee, die veel rijdt en verbruikt betaalt meer taxen en andersom.
                  I[/quote]

                  Ben hier ook voorstander van!
                  Dacht trouwens dat dit in Duitsland al lang zo is

                  Kan je tenminste een zware motor voor je deur hebben staan zonder dat je al gestraft wordt zonder dat je ermee rijdt…

                    Gewoon alle taksen afschaffen en alles in het brandbaar vocht verrekenen. Heb ik geen moeite mee, die veel rijdt en verbruikt betaalt meer taxen en andersom.
                    Ik rij met moeite 9000km per jaar met de diesel (nooit bij stil gestaan dat ik diesel gekocht had, moest gewoon dat type, serie en speciale uitvoering hebben en nieuw bestond die net niet meer) en met moeite 7000km met de cabrio.

                    Met die oude wagens moet je oppassen. Ouders hebben een audi 80 diesel die geen 4.2l diesel verbuikt, kunnen weinig huidige wagens aan komen van die grote (ok trekt van geen kanten op maar das ook niet nodig 🙂 )

                      misschien laten ze de dieseltaks even duur,
                      en maken ze de taks op benzinewagens even duur ❓ ❓

                      dan is er toch ook geen verschil meer en heeft er niemand reden tot klagen… 🙄 🙄

                        Er is toch een logica.

                        De diesel gaat wss even duur worden als de benzine. Dus daar verdienen ze al heel veel mee. Daarom sussen ze ons op die manier.

                        De taksen en belastingen verminderen niet. Ze worden gewoon op een andere manier ingekleed maar de gewone man loopt er steeds in. Tja wat kan één iemand daar tegen doen… Wel dat zeggen heel veel mensen maar de Vlaming blijft een heel braaf individu.

                        En het geval van de sportwagen. Als men kijkt wat de zware wagens uitstoten in vergelijking met een 1.2 polo of iets dergelijks. + dat wss alleen de gegoede burgerij een “zware” wagen kan betalen. Men vergeet wel dat deze wagens de natte droom is van de gewone man… Of toch niet, ze weten ook wel dat we onze droomwagen niet gaan laten staan voor wat meer taksen

                        👿

                          [quote=”MRD-Porsche”:vxg56sv5] waar is de logica naartoe ????[/quote]

                          is die er ooit geweest?

                            [quote=”MichM3″:11qqdeog]…nee niet verplicht….en daarbij roetfilter houdt ook niet alles tegen hé…roetdeeltjes zijn eigen aan dieselverbranding, hoe fijn ook, je krijgt het niet weg…daarbij hoe fijner hoe dieper in het lichaam ze kunnen doordringen.[/quote]

                            Klopt !

                            De dieslteks schaffen ze af, en de sportwagens willen ze meer belasten, waar is de logica naartoe ????

                              …nee niet verplicht….en daarbij roetfilter houdt ook niet alles tegen hé…roetdeeltjes zijn eigen aan dieselverbranding, hoe fijn ook, je krijgt het niet weg…daarbij hoe fijner hoe dieper in het lichaam ze kunnen doordringen.

                              Trouwens, er rijden nog een pak oude wagens rond ook hé…hoe langer diesel goedkoop blijft, hoe langer deze op 2dehandsmarkt populair blijven

                              Wim

                                In Nederland is nu een roetfilter verplicht, kon je met veel korting laten monteren, soms zelfs gratis.
                                Is dit in België nog niet. 🙄 ❓

                                  hangt er hier in Belgie nu nog ni genoeg roet in de lucht dat ze het de dieselaars nog gemakkelijker gaan maken??!! Begint langzaam op de zenuwen te werken eigenlijk…mensen kiezen diesel omdat het goedkoop is…nivelleer de kost tussen diesel en benzine en meer mensen zullen benzine-auto’s kopen.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.