Tax op ingevoerde Porsche zonder inschrijving?

Home Forum Porsche Talk Tax op ingevoerde Porsche zonder inschrijving?

• Maker
    Discussie
  • Mannen,

Iemand die mij hiermee kan helpen? Ik heb 2 maanden geleden een Porsche ingevoerd uit Nederland, maar heb deze nog niet ingeschreven. Nu krijg ik vandaag een brief van de overheid dat “een in België definitief ingevoerd voertuig onmiddellijk moet ingeschreven worden en voor dit voertuig is de verkeersbelasting verschuldigd vanaf de maand van invoer”. Dit zou betekenen dat als ik mijn auto niet nu inschrijf, ik alsnog een verkeersbelasting voor 12 maanden van 1.485 EUR zou moeten betalen en een BIV van 1.601 EUR, wat samen 3.086 EUR is! 😯

Ik krijg echter een maand de tijd om aan te tonen dat ‘het voertuig niet rijvaardig is of om gegronde redenen niet kan worden gebruikt op de openbare weg’ met de nodige bewijsstukken, waardoor deze vordering zou vervallen.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Wat kan hier als bewijsstuk dienen? Ik was van plan om gewoon te wachten tot hij oldtimer is om hem in te schrijven…

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
  • F

Omdat ik al met m’n Duitse exportplaat naar de homologatie wou moest ik wel eerst naar de douane.
      Mijn bedoeling was om het papierwerk al zoveel mogelijk achter de rug te hebben. Nu moet ik in oktober enkel nog naar de keuring en dan zou alles rond moeten zijn (hoop ik)

Ik wacht meestal met naar de Douane te gaan tot ik de wagen
        effectief ga keuren en inschrijven.
        M’n eerste 944 heeft zo bijna 6 jaar onder een carport gestaan.
        Wel uitgevoerd uit Nederland, maar nooit ingevoerd in België.

F

Dus jij moet jaarlijks een (minieme) som betalen om NIET met een wagen te rijden. Wij leven toch wel in een rare wereld hoor :bounce:
          P.S. Ik heb m’n Mercedes aangegeven bij de douane en duidelijk gemaakt dat deze pas ingeschreven gaat worden van zodra de wagen oldtimer is. Eens benieuwd of ik hier nog iets van hoor. Ben alleszins niet van plan om BIV en VB te betalen voor een 5liter motor. :what:

Wim

Klopt Kurt, maar kunnen jullie dan niet laten schorsen net als bij ons. 💡

Als ik een auto koop waar ik niet met ga rijden laat ik die hier op mijn naam zetten en gelijktijdig schorsen (kosten geloof ik € 17.50 per jaar) en krijg dan verder geen post van verzekeringen of belastingen want gaat dan gelijk in het systeem waar iedereen dat ziet.
            Tegen de tijd dat schorsing verlengd moet worden krijg ik weer automatisch bericht.

Bizar, als je een auto koopt ben je toch niet verplicht om daar ook mee te gaan rijden? Wat als je een collectors item aanschaft en hem in je loods of living zet, alleen maar om naar te kijken?

[quote=”cabrio wim” post=163725]Belachelijk is het niet, het gaat meer over de afspraken die gemaakt worden in een EU lidstaat.
                Zo worden nu bij ons de auto gegevens doorgegeven aan verzekering en belasting (RDW en wegenbelasting) van een auto door gekoppeld, dus koop je een auto krijg je zonder problemen berichten thuis als je nog iets niet zou afgesloten hebben van verzekering e.d.
                Dus fraude van onverzekerd rijden of zonder taxs rijden uitgesloten, en dit is in mijn ogen een goede zaak want laat maar eens iemand op je knotsen zonder verzekering, wie zit dan met de problemen. :idea:[/quote]

Als je het zo stelt, Wim, heb ik er inderdaad ook wel begrip voor. Zo had ik het nog niet bekeken. Nu is het gewoon hopen dat ze niet te moeilijk doen en met mijn uitleg alleen tevreden zijn. Ik ga er bewust niets anders aan toevoegen, een verslag van een garagist kan ik later nog altijd aanleveren.

Doet me denken aan de brieven van het Motorwaarborgfonds die geregeld
                  in m’n bus zaten vroeger, heb nooit politie aan de deur gehad :sleep:

(was een gevalletje restauratie en had de O-platen niet binnengestoken
                  dus ik reed zogezegd met een onverzekerd voertuig rond…)

Wim

Belachelijk is het niet, het gaat meer over de afspraken die gemaakt worden in een EU lidstaat.

Zo is Timo zijn vriendin gaan (proef werken) in België, en kreeg deze week al bericht van de Nederlandse belasting dat ze daar en daar per 1 april ging werken en de papieren ondertekend wilde retourneren terwijl het contract nog ondertekend moet worden, dus is door de Belgische zaak al doorgegeven als grensarbeider.
                    Dat is het nadeel of soms voordeel van samenwerking van lidstaten, zo kan er ook niet meer gesjoemeld worden met uitkeringen e.d.

Zo worden nu bij ons de auto gegevens doorgegeven aan verzekering en belasting (RDW en wegenbelasting) van een auto door gekoppeld, dus koop je een auto krijg je zonder problemen berichten thuis als je nog iets niet zou afgesloten hebben van verzekering e.d.
                    Dus fraude van onverzekerd rijden of zonder taxs rijden uitgesloten, en dit is in mijn ogen een goede zaak want laat maar eens iemand op je knotsen zonder verzekering, wie zit dan met de problemen. 💡

Pfoe, dat klinkt toch allemaal weer als een hoop gedoe :bounce: Ik ga vandaag dan maar een brief opstellen met de uitleg dat mijn motor volledig gereviseerd moet worden en dat ik hem met de aanhangwagen ben gaan halen. Alvast heel erg bedankt voor de uitleg allemaal! :respect2:

Flikken sturen zullen ze wel niet doen, en anders kan ik hun enkel de Nederlandse papieren laten zien want voor de rest heb ik niets. De wagen staat ook niet thuis, dus dan kan ik nog zeggen dat hij binnen is bij een garagist. Ik ben de auto gelukkig niet met transitplaten gaan halen (wel met handelaarsplaten van mijn vader), dus daar kunnen ze alvast niets over zeggen.

Ik laat jullie de afloop weten voor als nog iemand wordt lastiggevallen met dit belachelijk gedoe.

Ooit ook voor gehad, en een hele discussie gehad. Ik heb voet bij stuk gehouden dat de wagen niet rijvaardig was en dat hij in restauratie stond. Als laatste hulpmiddel proberen ze om te vragen op welke manier de wagen naar België is gekomen. Vooral NIET zeggen dat je hem gereden hebt, ook niet met buitenlandse platen, vermeld dat hij via een aanhangwagen tot bij u thuis en naar garage gebracht is.
                        Als je er ook maar één meter op Belgische bodem mee gereden hebt ben je gejost. :bounce:

Wat een bende idioten daar bij DIV, want hoe kun je wegenbelasting betalen op een voertuig dat niet ingeschreven is? Ik stel mij dan de vraag, als je die wegenbelasting dan uiteindelijk toch zou moeten betalen wanneer de flikken aan je deur staan om je inschrijvingsdocumenten, nummerplaat en verzekeringsbewijs te komen controleren want het is voor de idioten een kleine moeite om dit te melden bij de politie. :think:

Ik heb hetzelfde gehad enkele jaren, geleden.
                          Ik heb toen gebeld om te zeggen dat ik niet kon rijden door homologatie procedure die nog niet in orde was.
                          Dus ik wenste niet te betalen zolang dit niet kon.
                          Dit was voor hun ok.
                          Echter enkele maanden nadat hij was ingeschreven kreeg ik een 2de maal dezelfde aanrekening.
                          Heb toen opnieuw gebeld en toen overeen gekomen dat ik max de oldtimer taks wenste te betalen voor de 9 maanden dat ie niet op de baan mocht. Ik heb dus enkele weken laten die aanrekening gekregen en betaald om ervanaf te zijn :puke:

Heb dit vorig jaar ook met mijn ingevoerde 964 voor gehad. Was aan het wachten op mijn gelijkvormigheidsattest en kreeg ook direct al een betaling toegestuurd. Heb laten weten dat invoerprocedure (keuring voor gelijkvormigheidsattest) nog aan de gang was en de 964 daarom nog niet kon inschrijven . Dit was voldoende en heb dit niet moeten betalen .

Ja ik was al naar de douane geweest om te zien dat de papieren allemaal in orde waren en ik de vorige eigenaar niet moest lastigvallen achteraf. Allez, doordat ik geen tijd had met het werk is iemand anders voor mij geweest met mijn paspoort, hij zal dan waarschijnlijk geantwoord hebben dat hij onmiddellijk zou ingeschreven worden. Had er totaal geen idee van dat dit zou uitmaken voor de inschrijving. Alweer bijgeleerd, hopelijk is het geregeld met een document van een garage en hoef ik geen leergeld te betalen 🙂 Ze zijn toch rap als er ergens gemakkelijk geld te vangen is.

S2

Normaal als je bij de Douane gaat om je vignet 705 vragen ze je of je de wagen gaat inschrijven, waarschijnlijk heb je “ja” geantwoord. Hierdoor gaan ze ervan uit dat de wagen rijklaar is.

Eigenlijk zou je op dat moment moeten antwoorden dat je de wagen niet onmiddellijk zal inschrijven en dat de wagen niet rijklaar is.

Op zich doen ze niet zo moeilijk als je met een bewijsje afkomt, maar het vergt weer wat “administratief” gedoe.

Ah ja natuurlijk, vanaf douane is het voertuig gekend bij de DIV.
                                  Heb je ook niet gereden met een Nederlandse transitplaat ?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.