TAZ is thuis

  • Maker
    Discussie

  • Wim Voet
    Deelnemer

      Eerst een woordje uitleg, er is een serie, Classic Car Rescue serie geweest op Discovery dacht ik. Een Canadees Mario Pacione en Cockney Bernie Fineman vormden een team dat oude wagens van de schroothandel redden. De serie heeft twee seizoenen bestaan. Van de serie heb ik nog twee uitzendingen opgenomen, één met een Mercedes 450 SL en één met de Porsche 928 GT. Vraag me niet waarom. Zoals met zoveel reality TV was er best wat geforceerd gedoe in de serie, de motor van de 928 GT vatte vuur …

      Bernie maakt de opmerking als ze hun voor de eerste keer de 928 GT starten, ‘it roars like a Tazmanian devil’. De V8 van een 928 heeft iets rasperig, het geluid van een Tazmaanse duivel is inderdaad ook apart. Zo kom ik aan de koosnaam, TAZ, voor mijn 928.

      TAZ heeft slechts 1 bestuurder voor mij gehad, heeft een mooie historiek ( origineel service boekje, jaarlijkse service beurt…) 250000 km met gedocumenteerde km teller wissel. Ze heeft 12 jaar op 5,5 km van mijn thuis verbleven, haar onderhoud gebeurde op 1,6 km van mijn thuis gedurende die periode. Heb haar nooit gezien of gehoord en vanaf nu is ze bij ons. Ze is voor het eerst in het verkeer toegelaten op 120882.

      To cut a long story short, TAZ is thuis, ze heeft een verjongingskuur (nieuwe timing belts, koppeling, waterpomp, groot onderhoud, remmen nazicht, volledig herspoten, een heel pak elektrische akkefieten aangepakt (dashboard, auto radio…)) door gemaakt, vandaag haar gaan ophalen. De gezandstraalde velgen en nieuwe banden moeten er nog onder. Nu nog een aantal andere kwelduivels oplijsten en verhelpen.

      Zeg nu zelf, goed koud en zon, het wordt niet beter dan dit in de winter zoals vandaag, toch?

      Enkele foto’s, seeing is believing.

      Attachments:
      • fullsizeoutput_526.jpeg
      • 2018-02-0710.56.35.jpg
      • fullsizeoutput_525.jpeg
      • fullsizeoutput_524.jpeg
    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
      • “une belle caisse ” :up: :up: :up:

          nu pas dit draadje ontdekt: altijd blij een Shark bij te hebben op de weg!

          Ik herken me volledig in de comments hier boven: een vormgeving en interieur uit Battlestar Galactica (de originele reeks uit 1978, yup, I’m that old) nog steeds zijn tijd vooruit, gekoppeld aan een motorgeluid dat ontstaan is in het Krijttijdperk toen de schreeuw van een Tyrannosaurus Rex vast kwam te zitten in lagen aarde en 66 miljoen jaar later in de vorm van luid verbrande benzine de uitlaat verlaat.

          En dan dit instant hapiness gevoel wanneer die linkerknop voor de lichten aandraait: draai -> 😀 , en nog eens: draai -> 😀

          De motorrijders die even naast je blijven hangen, een duimpje, een hoofdknik of enthousiast op je raam tikken aan het rode licht.

          Die ene Duitser in zijn 911 GT3 die op een nachtelijke rit 80 km lang gentlemen-gewijs haasje over speelde tegen 150 km/h om dan luid toeterend zijn Ausfart te nemen.

          Moet ik nog doorgaan? En trouwens, respect om zelf aan het stuur te beginnen, ik heb het indertijd door Lakewell laten doen, Shark was daar toch binnen voor binnenbekleding, en het zal wel duur geweest zijn maar zoals met alle Shark kosten heb ik dat efkes genegeerd 🙂

          Veel veilige kilometers gewenst!

          IMG_2684.jpg

            :up: :up: :up:

              Ha Sharkey, bloed zweet en tranen om zelf je stuur te herbekleden, ik weet geheel wat je bedoelt : comment van de schoenlapper bij ons was ‘daar begin ik niet aan maar ik wil je wel wat draad geven en zeggen hoe je het zelf kan doen (met een kromme naald 180 °)’. Jawel 4 avonden zwoegen later begreep ik geheel waarom, maar terzelfdertijd was ik apetrots dat het me gelukt was, resultaat mag dan ook gezien worden. Dit soort klussen en het besef iets te kunnen opwaarderen door kleine details maakt nu net de extra bij het bezit van een oldtimer.
              Mocht ik nu m’n teledial velgjes ook nog zo netjes krijgen als die van jou … Tips altijd welkom :respect2:

                IMG_2204.JPG
                Er is wat gebeurd.
                De velgen hebben een grondige beurt gekregen, ze zien er zo goed als nieuw uit. Het schoeisel is vernieuwd.
                Een heel pak zaken zijn aangepakt; elektrisch, cosmetisch, rubber achterruit, nieuwe batterij, paneel rechter deur… uiteindelijk anderhalf A4 vel.
                En het stuur, ik begrijp nu waarom de herbekleding van het stuur duurder is dan de bekleding van een lederen zetel.
                Bloed , zweet en tranen maar en tevreden met de het resultaat. Foto’s zeker?
                De laatste foto toont mijn nieuwe goede vrienden, met dank aan de plaatselijke schoenlapper en U tube voor de filmpjes ter zake.

                De zon is ook van de partij, wat kan een mens zich meer wensen,nu gaat TAZ eens onder de mensen kunnen komen. Cheers, Sharkey.

                Attachments:
                • IMG_2205-2.JPG
                • IMG_2210.JPG
                • IMG_2209.JPG
                • IMG_2226.JPG
                • IMG_2227.JPG
                • IMG_2228.JPG

                  Het grappige is dat de draadjes van Igordiver en Fab me het potentieel van de 928 hebben doen inzien. Voordien beschouwde ik het als een onbereikbaar iets, de 928 was een ‘Supercar’ in zijn tijd.
                  De marketing positionering van het model destijds en wie ik zelf was toen, student zonder idee wat ik op mijn pad zou kruisen.
                  TAZ heeft me volledig voor zich gewonnen. Er zit een tijd tussen mijn laatste bericht en nu. Ik ben mijn antwoord naar DST getrouw, the car grows on to you. Zoals iedereen hier met een oldtimer, momenten van teleurstelling, momenten van plezier, intense momenten en je bent op weg naar steeds nieuwe ervaringen.

                    Congrats met de supervette shark. :up:

                      als ik onderstaand artikel lees, dan is een 928 zeker niet duurder in onderhoud dan een oude luchthapper …

                      the file of invoices my son inherited when he bought his 1989 3.2 Carrera a couple of years ago. An unblemished record of nine years’ OPC service stamps was unfortunately not accompanied by invoices, but in the next decade, the assorted documents showed that a spectacular £34,000 was spent by three owners. In 1998-9, the Carrera’s third keeper paid over £8,000 to Ruf Automobiles GB in Weybridge

                      read more … https://www.total911.com/thought-of-the-day-911-running-costs/

                        Dit blijft een prachtige wagen . Maar ik heb al meermaals gehoord dat dit dure wagens in onderhoud zijn , waar er geregeld problemen mee zijn . Is hier iets van aan ?

                          :up: :up: :up:

                            @DST : je beschrijving klopt helemaal David.
                            Toen ik ‘m ging proefrijden in NL dacht ik ‘maar dit is toch helemaal geen Porsche’, was weliswaar maar effe ‘rondtuffen’ in een verkaveling, reageerde log en tam, toch tot aankoop besloten omwille van de onweerstaanbare look en charme van het model.
                            Eenmaal in bezit er dan kilometers mee gaan vreten, en jawel, you need to get to know the engine, vooral op autosnelweg bereplezant om kickdowns te doen dan wel je rustig te laten meedrijven.
                            En de thumbs up die je krijgt zijn effectief niet te tellen :up:

                              @dirkI, Stuurtje heeft mijn aandacht, heb er al op ‘Gegoogled’, er zijn nog een aantal andere aandachtspunten, jullie suggesties zijn van harte welkom. Er is een deel van de weg afgelegd, er is nog een eind te gaan. Nu is het verschil al indrukwekkend in mijn ogen, ik beschouw dit als een proces en dit is geen eindpunt.


                              @DST
                              , je verwoordt het heel goed. Nu neem ik zoveel mogelijk in mij op, ik probeer ijkpunten te vinden. Na drie maanden wordt het verschillend na 9 maanden weer anders. Van het potentieel van de 928 ben ik meer en meer overtuigd.


                              @Yellow
                              Submarine, respect voor je mening. TAZ rocks my boat, gelukkig dat iedereen recht heeft op de zijn mening. Il faut du tout pour faire un monde.

                              Cheers, Sharkey

                                Zonder enige twijfel dat laatste :drink:

                                  Ik vond de eerste kilometers met mijn 928 verschrikkelijk
                                  Had 9 jaar stilgestaan, was terug opnieuw opgebouwd en alles werkte elkaar tegen precies, mezelf incluis.
                                  Een paar vijzen links en rechts aangedraaid en een paar honderd kilometer ingereden en plots ” it’s all in sync”.

                                  Zalige wagen, beste Porsche voor dagelijks naar het werkt te cruisen. Beter dan de 991.
                                  Voorbijsteken kan, maar hoeft echt niet. Doch steeds de V8 power beschikbaar. Ik heb er geen radio in en realiseerde dit pas bewust na een paar dagen … het gerommel – al dan niet op den achtergrond – is ne soundtrack op zich.

                                  Even 300km op en af naar Nederland, de 928 is de perfecte keuze. De enige wagen die de overgang van autostrade aan de grens (komende van Eindhoven, je weet wel) negeert. Thumbs up all the way.
                                  Je stap volledig fris en ontspannen uit deze 30 jaar oude Porsche.

                                  Ofwel wordt ik oud, ofwel was deze wagen zijn tijd lichtjaren vooruit.

                                    Leuk “pasha” interieur :up:

                                    Stuurtje :coolness: heeft blijkbaar wel wat aandacht nodig :think:

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 37)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.