Technisch vraagje motor

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Technisch vraagje motor

• Maker
    Discussie
  • Ik was gisteren nog eens gaan touren in de 993 en heb gemerkt dat ik in bepaalde omstandigheden een hapering in motorvermogen heb.
    Ik zal het probleem even proberen te schetsen.
    Bij koudstart geen enkel probleem, rustig warmgereden en eens opgewarmd af en toe eens de hogere toerentallen opgezocht :mrgreen: . Tot hiertoe geen enkel probleem.
    Daarna korte stop gemaakt en na kwartiertje terug doorgereden nog steeds zonder problemen.
    Terug korte stop gemaakt van een tiental minuten en na start draaide hij onrustig op ralenti met als hij te diep doorzakte het lichtje van de alternator flikkerde.
    Doorgereden en direkt gemerkt dat hij niet echt zin had om vlot te rijden, bij gas bijgeven haperen en sputteren en tegen zijn zin optrekken. Bij constant toerental geen probleem enkel bij optrekken.
    Dit heeft zo een 4 tal minuten geduurd en sito presto gedaan, terug vlotte motor en sterk doortrekken.

Een aantal weken terug had ik dit ook na terug te vertrekken na stilstand van +- kwartiertje en na een paar minuten gesputter ook vanzelf over gegaan. Toen dacht ik nog aan een vuiltje hier of daar maar vermits ik het nu terug had zal het wel geen toeval zijn geweest.
    Dus korte samenvatting :
    Koudstart en rijden : geen probleem
    Warmstart na halfuurtje of meer : geen probleem
    Warmstart na 10 min : sputterende motor voor max 5 min, daarna no problemo.

De laatste 6 maanden wel heel weinig met de wagen gereden maar ik probeer wel minstens 1 x per maand een tourtje te doen.

Als er iemand een ideetje heeft wat dit zou kunnen zijn of suggesties heeft laat maar weten.

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • de les die ik hieruit voor mezelf trek: bezine aftappen uit de P, vermengen met 2-taktolie en deze opgebruiken in de kettingzaag, bosmaaier, camino, trabant, … :sarcastisch

nooit gedacht dat techniek van 15-20 jaar oud ook zo gevoelig was aan de bezinemengsels die blijkbaar toch flink ingeperkte houdbaarheid blijken te hebben.

0

Na de bak leeg gereden te hebben en met vorige zondag naar Porsche Scene Live te vertrekken met volle “verse” naftbak lijkt hij er idd toch geen problemen meer mee te hebben.

Daar enkele malen een tussenstop gehad in Ranst en Bladel en elke keer toch vlot zonder sputteren kunnen vertrekken en rijden.

Dus mede forumers, jullie hadden gelijk, verse tank benzine en probleem opgelost :up: :first: :applaus:

0
        S2

Er zijn heel veel redenen voor een mogelijk arm mengsel, alle voorgaande oplossingen zijn mogelijke verklaringen.

Daarom ook dat ik enkel het fenomeen beschreef, en niet de oorzaak 🙂 (kwestie van mezelf wat “safe” te zetten)

0

Een auto gaat niet vanzelf arm staan. Water bij benzine geeft ook een arm mengsel :think:

0

Ik zal hem van de week eens leeg rijden en verse benzine tanken. Is altijd een mooi excuus om de 993 van stal te halen.

Ik hoop dat het probleem op deze simpele manier opgelost zou zijn.

@S2
              je uitleg klinkt heel aannemelijk S2, zo had ik het nog niet bekeken.

0

Oude benzine!!!!!!!!!!!!!.
                Leeg rijden en verse benzine tanken.
                Ben bijna zeker dat het dan opgelost is.

0
                S2

[quote=”Daxmanian” post=127809]

Te arm mengsel kan maar ik vind het zo vreemd dat hij het heeft na ongeveer een kwartiertje stilliggen. Laat ik hem een uur stilliggen heeft hij het niet en met warm rijden ook niet, zelfs na een uur bollen. Enkel na korte stilstand.[/quote]

Dat vind ik nu net minder vreemd 🙂

Na een kwartier heeft de motor nog genoeg restwarmte om zonder “choke verrijking” te starten, maar helaas draait je motor dan te arm.

Na een uur is hij genoeg afgekoeld om terug wat “start verrijking” te krijgen. –> Geen arm mengsel –> beter draaien 🙂

0

Vocht in de benzine klinkt eigenlijk wel aannemelijk vermits het toch al effe geleden is dat ik de bak heb gevuld.
                    Kszal em is leegrijden en vullen.

Te arm mengsel kan maar ik vind het zo vreemd dat hij het heeft na ongeveer een kwartiertje stilliggen. Laat ik hem een uur stilliggen heeft hij het niet en met warm rijden ook niet, zelfs na een uur bollen. Enkel na korte stilstand.

In juni gaat hij toch binnen voor groot onderhoud, als hij het dan nog steeds heeft moeten ze hem maar eens uitlezen, misschien zegt hij zelf wel wat er mis is :mrgreen:

0
                    S2

Mij lijkt het eerder alsof hij te “arm” draait, bij koudstart heb je zowiezo een rijk mengsel (vergelijk het met de choke van vroeger). Als hij goed warm is heb je geen choke meer nodig.

Maar in het geval tussen “te koud” en “warm genoeg” , klinkt het alsof je iets te arm draait.

De oorzaak, kan van zo veel afhangen dat ik me er niet over durf uit te spreken.

0

Komt bij mij over als wat vocht in de benzine/enof/filter van het stilstaan. Even een flink stuk gaan rijden en afwachten of het dan weg is.

0

Kan ik eens proberen natuurlijk 😀

Ik heb wel de indruk dat het probleem “warmte” gerelateerd is.

0

Ik zou eens kijken of de delco kabels goed vast zitten (goed contact geven )Ik heb dit ook eens gehad na te gaan tanken ,Deze allemaal goed vast geduwd en geen probleem meer gehad nadien .
                            Succes in alle geval .

0
                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.