Technische keuring… FOM… mijn kl*te

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Technische keuring… FOM… mijn kl*te

  • Maker
    Discussie
  • Vorig jaar half November heb ik mijn porsche gekocht, nog steeds met veel dank aan Wim voor de technische controle voor verkoop.

    Ik heb de garage waar ik hem heb gekocht zelf naar de technische keuring gestuurd. Dit jaar moest ik natuurlijk zelf gaan. Alles was in zo goed als in orde. Rechter remklauw klemde een beetje omdat de wagen niet zoveel rijd, maar verder alles goed.

    Tot op het laatste station. De kerel daar begint wat te mopperen en zagen over mijn achterbanden.

    Een 911 van 1986 met de 16″ velgen moet vooraan 205/55/16 hebben en achteraan 225/50/16

    Wat blijkt nu, op het gelijkvormigheidsattest staat er te lezen achteraan 225/40/16

    Alle documenten, die ik gelukkig genoeg bijhad, wijzen erop dat de banden die ik heb de correcte maat hebben, toch werd de wagen afgekeurd vanwege het gelijkvormigheids attest. Na een goed gesprek met de stationschef was mijn missie duidelijk.

    Ik moest contact opnemen met het station dat de dossier heeft van de invoer van mijn porsche. Toevalligerwijze is dit het station in f’ing Eupen. Ik heb naar het station gebeld, zij hebben daar mjin dossier opgesnort en wat blijkt… Mijn wagen is in orde, maar de documenten die het ministerie heeft opgemaakt niet.

    Van alle tienduizenden ambtenaren die België rijk is moest ik toch wel die ene klojo krijgen die een paar cijfertjes na de middaglunch met aangepaste wijnen niet meer kon overtypen.

    Het gevolg: Ik kan deze vrijdag naar Eupen met al mijn paperassen om het in orde te laten maken, daarna kan ik terug naar de controlepost in Antwerpen voor een herkeuring die mij wss nog eens +/- 40€ gaat kosten; vermits ze dat een herkeuring noemen, ook al was alles van in het begin in orde

    .. *zucht*

    Extra (en speciaal voor jullie gratis) tip voor mensen die een geimporteerd voertuig kopen: Eenvormigheidsattest nauwlettend nalezen en banden controleren

    *einde van mijn rant :p*

    Dit lucht toch wel op hoor 😀 😀

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Anoniem

      Ik ook.
      Ik heb op dat vlak ook en heel wat meegemaakt.
      Meestal komt het in orde, enkel wat geduld hebben hé 🙂

      Wim

        Ik kan het nog steeds volgen. 😉

          Ben vandaag naar Eupen gereden. De persoon daar kon er natuurlijk niets aan doen dat het papier van het ministerie niet in orde was. Dus nu heeft hij het originele gelijkvormigheidsattest naar Brussel gestuurd met het originele dossier en de vermelding dat ze een fout hebben gemaakt bij het opstellen van het gelijkvormigheidsattest.

          Wanneer dit dan in orde gemaakt is in Brussel wordt het efficient *kuch* naar Eupen gestuurd met de post, waarna het keuringsstation van Eupen het doorstuurd naar mij en tot slot kan ik dan terug naar het keuringsstation achter de hoek om hopelijk zonder al te veel problemen (en geld) mijn groene kaart te bekomen.

          Iedereen nog mee? 😀

            Gette schrijft:

            Gelijk die flikken die zelf blazen om aan hun ademtest quota te komen.

            Daardoor zijn ook bij hen de BOB’s ontstaan, want stel je voor dat er daar dan ene positief blaast…

            Anoniem

              ~Ik zou graag eens zien wie de aandeelhouders zijn van deze bedrijven …

              Wedden dat er veel familie van ministers/politiekers tussenzitten …

                vandaar dat het mijn insziens geen privé firma’s mogen zijn (in dit geval een NV) die de keuring uitvoerd. Als de staat allemaal regeltjes invoert moeten zij er zelf voor zorgen dat die worden nageleeft, iedereen hier op het forum weet dat ze daar genoeg budget voor krijgen van jan modaal

                  Door alle kl*terij die ik in het verleden heb meegemaakt op de keuring vertik ik het om op gewone platen te rijden. Zolang ik van de Oldtimer regeling kan genieten verdienen die aan mij geen euro meer!
                  Toen ik de P. aanbood voor oldtimerkeuring zijn ze er in totaal bijna 1H30 mee bezig geweest om iets te vinden, maar te vergeefs 😛
                  Toen de stationchef vroeg waarom ik die wagen persé op O plakken wou zetten kreeg hij van mij vriendelijk het bovenvermelde antwoord.

                  Ken enkele mensen die voor de keuring “gewerkt” hebben en die stelden allemaal dat ze minstens een bepaald aantal herkeuringen moesten hebben per week. Gelijk die flikken die zelf blazen om aan hun ademtest quota te komen.

                  Geert.

                    Ik vind ook dat je bepaalde problemen ook wel zelf zoekt (niet ALLE, want nozems zitten er ook op de TK tussen), zeker in ons internettijdperk…

                      Mja, allebei gelijk…
                      Ik heb 3 jaar rondgereden met een T5 camionette met een KW schroefset onder en 20″ velgen met banden erop die niet de correcte lastindex hadden, maar ik laadde die camionette dan ook niet afgeladen vol (meer dan 100 kg = een flipperkast heeft er nooit ingestaan) en moest ik banden hebben waarvan ik weet dat ze maar 190km/uur aankunnen zal ik ook niet meer rijden dan 190.
                      Echter : ‘t mag niet, dus mag het ook niet en moet je niet verrast zijn als je daarvoor afgekeurd wordt. 8)

                      Zoals een ex van mij die naar de keuring ging met een defecte pinker…

                      Hij : Madammeken uwe pinker marcheert niet
                      Zij : Ja, ik weet dat, maar ik heb volgende week een afspraak in de garage (was idd zo)
                      Hij : Ja madammeken, dat kan goed zijn, maar hij werkt niet…
                      Zij : Euh 🙄 zoals ik al zei : ik ga er volgende week mee naar de garage??!!
                      Hij : 🙄 Ja, maar zoals ik al zei : hij werkt niet…

                      Zij kweeniehoe kwaad en ik vond dat hij gelijk had. Als ze op de TK alle verhaaltjes van iedereen moeten geloven…

                      Ik haat het ook om naar de keuring te moeten gaan en ik heb ook schrik voor al hun milieurommel, otoh, als je met iets meer dan 250 km/uur gaat ben ik wel blij dat er een redelijk onafhankelijk instituut zich eens bezig houdt met een controle.

                        dat van die winter banden vind ik goed.

                        als je dezelfde snelheidsindex zou nemen als de zomer banden was je niet afgekeurd.

                          Als ik je er blij mee kan maken, de herkeuring is maar iets van een 10 euro. Overlaatst ook afgekeurd voor m’n voorlicht dat een fractie van een mm te hoog stond ….

                            Het grote probleem in heel het keuringsverhaal is hetvolgende. Een keuringsstation, die moet nagaan of een wagen technisch aan de wet voldoet en daar dan certificaten van mag uitreiken is een private firma, die geen kloten met de staat of overheid te maken heeft.

                            Het zijn firma’s die winst moeten maken, waardoor wij – de modale burger – dik gejost zijn (zoals ze dat bij ons zo mooi kunnen zeggen).

                            Als je naar de webpage van de overheid gaat kan je op twee klikken naar een formulier waar je de aanvraag procedure kunt op starten om van uw gewone garage een keuringsstation te maken.

                            Ik vind dit niet kunnen. Als de staat auto’s technisch wil keuren (en ze moeten dat doen begrijp mij niet verkeerd) dan moeten ze daar zelf maar de nodige infrastructuur voor voorzien. Dit uit handen geven voor private firma’s is enkel in het belang voor die firma’s en niet voor de verkeersveiligheid van de burger.

                            Maar zoals steeds in ons Belgenland, niemand die er veel lawaai rond maakt, niemand die protesteerd, en dus geen probleem.

                              Ik ging met mijn BMW op winterbanden naar de keuring. Auto afgekeurd 🙁 🙁

                              Oh ja, en waarom dan wel? 😯 😯

                              Ah, meneer, u moet in de auto, duidelijk zichtbaar, een klever hangen dat men met deze banden maar max 190 km/u mag rijden. 😀 😀

                              Maar meneer, in België mag men maar max 120 km/u rijden! 🙁 🙁

                              Ah ja meneer, maar in Duitsland mag je sneller rijden. 😀 😀

                              Meneer, mijn wagen wordt gekeurd in België, niet in Duitsland. 🙁 🙁

                              Sorry meneer. Kom maar eens terug voor een herkeuring 😀 😀

                              Niets aan te doen, herkeuring met een blad, formaat A3, met alcoolstift in het groot “max 190 km/u” geplakt op mijn dashboard.
                              OK, meneer in orde, rijd u maar door tot aan de kassa! 😆 😆

                              Of hoe het systeem van een kassa spekken werkt. 👿 👿

                              Anoniem

                                Ongelooflijk maar waar daar houden ze zich in Belgie mee bezig .
                                Je zal het maar voor hebben 👿 .

                                In juni laat ik mijn 964 30 jahre keuren voor de jaarlijkse keuring ,geen enkel probleem .In augustus is de wagen verkocht en ga ik voor de keuring voor verkoop naar het zelfde station .Wat zegt er een tegen mij ,Mr heb je een attest voor de schokdempers er zitten verstelbare onder .Dat zit er al 15 jaar onder (hij bevestigt dit zelf ) .In juni zagen ze het niet de voorgaande jaren hebben ze het nooit gezien en nu plots wel ❓ ❓ ❓ .Het zat er hem eventjes op .

                                Inderdaad wat Wim al aangaf er moet dringend een arrest komen tegen de Belgische staat waarin ze veroordeeld worden voor het niet inschrijven of op nummerplaat willen zetten van een in de Eu reeds ingeschreven voertuig .

                                rjf

                                  Pfiew, bureaucratie ten top …

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.