technische vraag mbt passen van velgen

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen technische vraag mbt passen van velgen

• Maker
    Discussie
  • Hela mannen,

ik ben al een tijdje aan het uitkijken voor een setje velgen voor op de 912 (een ’66er).

Ik heb mij oog nu laten vallen op een set velgen, niet origineel voor op een porsche. De velgen hebben volgende maten: 6×15 et33. Op zich heel erg goed te passen aangezien de maten vrijwel overeen stemmen met de fuchsen die eronder passen maar het probleem is dat ik zit met een andere steek, zijnde 5×120. Ik dacht dus aan een spoorverbreder met verspringende steek en het is daar dat mijn vraag over gaat: welk is de minimum aangeraden dikte van dergelijke spoorverbreders? 1cm? 2cm? Dan kan ik even kijken of de velgen alsnog zouden passen. Het naafgat is ook iets groter maar dit hoop ik op te kunnen vangen aangezien ik toch adapters moet plaatsen. Alvast bedankt

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • hangt een beetje af van het gekozen systeem om je steekmaat te wijzigen:
      gebruik je een spacer met inwendige draad voor wielbouten, dan is 18 mm idd realistisch
      heb je een spacer met uitstekende draadeinden voor wielmoeren, dan heb je meestal voldoende aan 15 mm

[quote=”deepee” post=183367]standaard wielbouten = M12[/quote]

En dan komt ik uiteindelijk op 18mm voor de adapters. Zal ne nipte worden vrees ik!
        Thanks! :up:

standaard wielbouten = M12

[quote=”Ghost” post=183195]Dikte zou 1.5 maal de dikte van de bouten moeten zijn.[/quote]

Oke thanks! Geen idee hoe dik de bouten zijn maar stel dat ze dus 6mm zijn, zou in principe de dikte van de adapters 9mm mogen zijn. Dat kan interessant zijn. Iemand een idee naar de dikte van 912 bouten? 🙂

Als er nog anderen info hebben, shoot! Aanbieding van de velgen loopt vanavond af dus alle info is welkom! 😉

Dikte zou 1.5 maal de dikte van de bouten moeten zijn.

Minimum zal ongeveer 20mm zijn. Als ik deze configurator invul zijn er opties vanaf 19mm:

click

[quote=”de_koen” post=183185]5×130 bij boren geen optie?[/quote]

Jammer genoeg niet nee. Het is niet dat de bouten afgedekt worden door een kapje al was dat anders wel de ideale oplossing geweest maar helaas.

[quote=”tttoon” post=183183]Ik denk dat 10mm technisch niet haalbaar is, omdat het naafgat voor de as (auto-kant) al 10mm diep moet zijn, dus dan blijft er als je het in profiel bekijkt geen materiaal over. Dan heb je ook heel erg korte bouten nodig. Denk er ook aan dat de et waarde helemaal gaat veranderen met die adapter, ik weet niet of met een 20mm adapter het wiel nog past (is et13 dan).[/quote]

Welja, dat is eigenlijk mijn vraag net. Ik weet dat de velg uiteraard naar buiten komt en het is daarom dat ik graag even had geweten meet welke minimum dikte ik rekening dien te houden.

In bijlage een foto van de type velg. Gewaagd maar een poging waard in mijn ogen.

Attachments:
                  • Ppwheels.jpg

5×130 bij boren geen optie?

Ik denk dat 10mm technisch niet haalbaar is, omdat het naafgat voor de as (auto-kant) al 10mm diep moet zijn, dus dan blijft er als je het in profiel bekijkt geen materiaal over. Dan heb je ook heel erg korte bouten nodig. Denk er ook aan dat de et waarde helemaal gaat veranderen met die adapter, ik weet niet of met een 20mm adapter het wiel nog past (is et13 dan).

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.