terugschakelen met PDK

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster terugschakelen met PDK

• Maker
    Discussie
  • Hoi P-fans,

Zoals de meeste reeds weten heb ik een 2011 Boxster Spyder met PDK. Als ik in een sportieve bui ben zet ik de PDK in M en schakel terug rond 3500-4000 toeren/min. Mooie sound en Blop zijn te horen,zeker met de tussengas die de PDK geeft.
    Weet iemand of dit schadelijk is voor de bak want ik schakel terug tot in 1e?
    even ter info; in D ‘sport’ schakelt hij rond de 2000t terug en in de ‘sport plus’ tegen de 3000…
    thanks

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • [quote=”porsche” post=99548][quote=”carbonman” post=99537]
      Al ben ik wel zeer benieuwd naar ervaringen met de nieuwe PDK in de 991 ed om te weten wat ze allemaal verbeterd hebben[/quote]
      De grootste verbetering die ze hebben kunnen uitvoeren is het paddle systeem, eindelijk deftig schakelen zonder die onhandige knoppen op het stuur waar Porsche trouwens heel veel kritiek op heeft gekregen.
      [/quote]

Die paddles waren al leverbaar op de Spyder, dus die staan erop; Links trekken=terugschakelen en rechts trekken=opschakelen. En in de Sport Plus is het toch al echt TAK, TAK, dus ik ben wel zeer tevreden van het brute en snelle schakelen. Nee die duw en trek knoppen moet ik ook niet hebben, zo onnatuurlijk :puke:

0

[quote=”carbonman” post=99537]
        Al ben ik wel zeer benieuwd naar ervaringen met de nieuwe PDK in de 991 ed om te weten wat ze allemaal verbeterd hebben[/quote]
        De grootste verbetering die ze hebben kunnen uitvoeren is het paddle systeem, eindelijk deftig schakelen zonder die onhandige knoppen op het stuur waar Porsche trouwens heel veel kritiek op heeft gekregen.

Het schakelen met de paddles is nog niet zoals bij een Ferrari of Lambo en verloopt veel braver met een Porsche (lees soepeler). De schakelhendels waarmee de F1-versnellingsbak van de Ferrari worden bediend zijn supersnel in opschakelen en terugschakelen, idem voor de Lambo met het E-Gear systeem. Bruut maar bangelijk snelle reacties, daar kan manueel schakelen niet tegenop wat de puriteinen ook mogen beweren.

0

[quote=”SidewindR” post=99495]Denken jullie nu echt dat een PDK bak zou toelaten om zodanig terug te schakelen dat je motor in frut gereden wordt?
          Ook met de “oude” PDK’s kan je niet zomaar terugschakelen hoor als het toerental nog te hoog is!
          Maar dit topic vat eigenlijk mooi samen waarom ik niet hou van PDK en “geautomatiseerde” systemen in’t algemeen; die dingen doen nooit wat ik “wil” dat ze doen, of doen dan weer net wat ik vooral niet wil!
          Zelfde ervaring met de Boxster Spyder, zo’n fantastische wagen maar ik zat heel de tijd te denken “was het maar een handgeschakelde”! In Sport Plus schakelde die inderdaad zelf terug van 2e naar 1e als het toerental zakte, waardoor je aan 5000 rpm ofzo in 1e zat! In sport plus denkt die PDK enkel en alleen maar “ik moet in mijn meest optimale vermogenszone zitten” 🙄
          Dit is gelukkig bij de nieuwe PDK (991, 981) flink verbeterd!

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat als de PDK het toelaat en je dus bij het terugschakelen onder de rode zone blijft dit eigenlijk geen nadelige invloed kan hebben.
          Maar ‘t is in ieder geval een leuke discussie :driver:[/quote]

Idd in de Sport Plus schakelt hij nog terug tot in 1e, daar heb ik mijn mosterd gehaald en dit gecopieerd naar M-stand. Ik heb gisteren mijn manual nagekeken en blijkbaar past hij de schakelpunten aan de rijstijl. Hij herkent brute rem en gas manuevres en past daaraan de schakelpunten aan, zowel op- als terugschakelen. In de Sport Plus is alles dan nog extremer. Zij schrijven zelf ‘terugschakelen is dan mogelijk zelf bij extreem hoge toerentallen’ toch staat er dat hij het in grensbereik begrensd is (gelukkig). Het is dus allemaal wel mogelijk maar ik denk toch dat het slijtage verhaal heel wat groter is in de lage versnellingen. Daar moet ik de meerderheid wel in volgen. Alleen wie al eens heeft meegereden moet toch wel beamen dat het PDK tussengas in combinatie met de sportuitlaat toch wel leuk klinkt. Ik ben spijtig genoeg niet bedreven genoeg om zo hiel-teen manueel te kunnen terugschakelen, dus dank u PDK!
          Al ben ik wel zeer benieuwd naar ervaringen met de nieuwe PDK in de 991 ed om te weten wat ze allemaal verbeterd hebben

0

Manueel doen we het simpelweg nooit.

De essentie van terugschakelen is de “motorrem” om bij hoge snelheden de remmen wat te ontzien. In tweede instantie en voor de handiger jongens onder ons is de sound door dubbel te ontkoppelen met tussengas.

Maar aan 60 km/u heeft het 0.0 meerwaarde de remmen aan te vullen met motorrem.

0

[quote=”Funny” post=99503]
              Zelf stel ik me de vraag waarom je op een vrij hoog toerental al rijdende van 2 de naar 1 ste moet schakelen .[/quote]

Daar ben ik het ook volledig mee eens hoor, “manueel” zouden we dat ook nooit doen 💡

0

Sidewind ,ik kan het niet beter formuleren .
                Daar gaat nu dikwijls de discussie over tussen automaat en handgeschakeld .
                Inderdaad bij de 991 is de pdk een stuk sneller acurater maar mist toch nog het sportieve van handgeschakeld .
                Zelf stel ik me de vraag waarom je op een vrij hoog toerental al rijdende van 2 de naar 1 ste moet schakelen .Het kan en mag maar de slijtage van alles ligt toch hoger in 1ste dan in een andere versnelling .
                Misschien ligt alles aan mij en mijn rijstijl . 😥

0

Denken jullie nu echt dat een PDK bak zou toelaten om zodanig terug te schakelen dat je motor in frut gereden wordt?
                  Ook met de “oude” PDK’s kan je niet zomaar terugschakelen hoor als het toerental nog te hoog is!
                  Maar dit topic vat eigenlijk mooi samen waarom ik niet hou van PDK en “geautomatiseerde” systemen in’t algemeen; die dingen doen nooit wat ik “wil” dat ze doen, of doen dan weer net wat ik vooral niet wil!
                  Zelfde ervaring met de Boxster Spyder, zo’n fantastische wagen maar ik zat heel de tijd te denken “was het maar een handgeschakelde”! In Sport Plus schakelde die inderdaad zelf terug van 2e naar 1e als het toerental zakte, waardoor je aan 5000 rpm ofzo in 1e zat! In sport plus denkt die PDK enkel en alleen maar “ik moet in mijn meest optimale vermogenszone zitten” 🙄
                  Dit is gelukkig bij de nieuwe PDK (991, 981) flink verbeterd!

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat als de PDK het toelaat en je dus bij het terugschakelen onder de rode zone blijft dit eigenlijk geen nadelige invloed kan hebben.
                  Maar ‘t is in ieder geval een leuke discussie :driver:

0

De 991 heeft inderdaad een schakelbeveiliging die je niet meer kan uitschakelen en terecht.
                    Hierdoor kan je niet meer verkeerd schakelen. Deze veligheid werd mede door de beschikbare paddels achter het stuur ingevoerd omdat je bij deze schakelprocedure sneller kan schakelen dan het oudere systeem op het stuur en hierdoor ook sneller fouten kan maken.

Je zal bij de rijvaardigheid met de 991 dan ook ondervonden hebben dat je ook niet zomaar van hoog toerental in 2 geraakt tenzij dit verlaagd is tot veilig niveau. Het komt er eigenlijk op neer dat de wagen onze menselijke fouten neutraliseerd en corrigeerd.

In de toekomst laten we onze wagen rijden terwijl we de krant lezen 😀

BMW heeft trouwens op zijn topmodellen reeds de optie dat je stuur trild wanneer je van de rijstrook afwijkt. En wij die vroeger dachten dat dit “Shimmy” op het stuur was. 🙂

Dus ik zou niet erg wakker liggen van je PDK systeem en laat dat ding zijn werk doen.

0

[quote=”porsche” post=99426]Carbonman,

Een verstandig mens weet dat je niet vanuit 180 naar 2de moet terugschakelen want dat is ook om problemen vragen. Trouwens heeft geen zin.
                      [/quote]
                      De extreme terugschakeling laat hij ook niet toe, heb ik bij een rijvaardigheidscursus met een 991 PDK ondervonden. Ik zat een versnelling te laag en bleef in 3e. bizar in de M stand.

Wegblijven van 2 zeg je, zou het koppel in de bak bij de 2e te hoog zijn denk je?

0

Carbonman,

Terugschakelen vanuit hoge toeren zoals je zegt van 6-5-4-3 is geen probleem. (Blijf weg van je 2de)
                        Een verstandig mens weet dat je niet vanuit 180 naar 2de moet terugschakelen want dat is ook om problemen vragen. Trouwens heeft geen zin.

Geleidelijk terugschakelen is ook geen enkel probleem en daarvoor hoef je ook niet in eerste te gaan.

0

[quote=”9ierre” post=99398]off topic…
                          zalig machien heb je :respekt: manmanman

is het mogelijk dat ik je soms(heel soms) tegen kom in de regio Ath?

mvg,
                          peter.[/quote]

neen dat is een andere die ook bij Penders gekocht is en is ook al eens gespot door mijn medewerker. Ik kom in principe niet zoveel buiten (met de P, de daily is wat anders) tenzij het zonneke schijnt en het werk het toelaat :driver:

0

[quote=”porsche” post=99405]Terugschakelen vanaf 3000 toeren of meer naar 1ste lijkt me geen goed idee.

Normaal gezien is dit beveiligd en kan je niet terugschakelen naar 1ste met PDK of Tiptronic vanaf een bepaald toerental.[/quote]

Beveiligd is het in ieder geval niet tegen de 3000, in de sportstand kan je gewoon van 2e naar 1e in dat toerental. Ik denk wel dat de PDK ook nog anders is dan een tiptronic kwa electronica.
                            Ik denk idd dat van 2 naar 1 geen goed idee is maar mijn hoofdvraag is eigenlijk over het terugschakelen in algemeen, van 5>4>3>2 in hogere toeren. Zou dat een probleem zijn?

0

[quote=”SidewindR” post=99414]Volgens mij absoluut geen probleem![/quote]
                              Van 3000 of 4000 toeren naar 1° geen probleem zeg je 🙄

Slecht advies vlgs. mij, het is niet omdat je met PDK of Tiptronic rijdt dat dit zou kunnen.
                              Heeft er trouwens niets mee te maken, ook niet of je motor warm is, terugschakelen naar 1ste is absoluut uit den boze bij hoge toerentallen.

Trouwens ik zie het nut er niet van in waarom je zou terugschakelen naar 1ste bij deze toerentallen. Eigenlijk is de vraag niet relevant.

0

thanks voor de info,
                                Na enkele keren nog naar 1e terug denk ik dat het misschien toch beter is niet tot 1e terug te schakelen en het houden tot 2e versnelling. Zou het dan nog een probleem zijn de 4000-3000toeren (5>4, 4>3, 3>2)?

0

Waarom niet Funny?

(Btw, ik antwoord enkel op de vraag hè, niet of ik het met een manuele ook zou doen 😉 )

0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.