testen koppeling automaat/tiptronic

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster testen koppeling automaat/tiptronic

  • Maker
    Discussie

  • WB

      Om het topic van Eric 91127 niet ter vervuilen, nieuw topic aangemaakt.
      Ik weet hoe je eenvoudig zelf kan testen of de koppeling van een handgeschakelde bak nog goed is (tweede versnelling en blablabla)… Maar bestaat zoiets nu ook voor een automaat/tip? Hoe werkt die schakeling/koppeling nu weer (waarschijnlijk ooit als leerstof gehad maar weet het niet meer…. 😕 ) daar zit dus niet zo’n drukgroep etc in, maar kan je überhaubt zelf testen of die koppeling/versnellingsbak nog goed werkt of aan vervanging toe is?????

      thanks
      Wim

    3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • WB

        @ Yabba:Kga dat proberen. Ik denk dat het probleem is dat je de schakeling van je eigen auto na een paar jaar zo gewend bent dat je niet meer voelt of dat die nog wel naar behoren functioneert. Een paar keer met een andere gelijkwaardige wagen rijden zou dan kunnen helpen vermoed ik…
        Bedankt voor je pm, je krijgt nog antwoord….
        @ RSR: welke meest voorkomende problemen zijn dit dan en ik bedoel daar uiteraard probleem gerelateerd aan het kostenplaatje mee…
        th

        Wim

          Boxster en 996 met tiptronic hebben echter wel problemen en zelf 2 op de 10.

            Hoi,

            wat betreft de koppeling , die kan je niet testen want de tiptronic heeft er geen. Hij heeft enkel een koppelomvormer ( soort van viscokoppeling), en die gaat eigenlijk bijna nooit kapot . Je kan een automaat testen, maar niet zoals bij een handgeschakelde, testen van een automaat gebeurt bij een specialist door de systeemdrukken te meten etc.. Het enige wat je zelf kan doen is rijden met dat ding en met verschillende pedaalstanden voelen of de versnellingen vlot en zonder schokken overgaan. Wat ik ook meestal probeer is achteruitschakelen, remmen tot stilstand,snel in vooruit schakelen en gas geven, en dan kijken wat de reactiesnelheid is.
            En ook , zou het al bijna vergeten ,eerst even kijken of de olie op het juiste peil staat, even ruiken aan de olie aan de peilstok of hij verbrand ruikt of een vreemde kleur heeft.
            Maar normaal gezien hebben automaatbakken van het “oude” type, zoals de tiptronic van Porsche, weinig of geen problemen.
            Als je wil heb ik wel nog een volledige diagnosehandleiding over de tiptronic G40 , zal deze PM’en

          3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.