Testrit porsche 993 C4

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Testrit porsche 993 C4

  • Maker
    Discussie
  • Net gaan testrijden met een 993 C4 van 1995 met 172.000km op de teller. Rijgedrag vd wagen weinig op aan te merken, rechtuitstabiliteit was prima, geen trillingen ih stuur, ook niet bij stevig remmen, koppeling ook prima. Motor pakte goed op, trok stevig door vanaf 4000 toeren. Enige minpuntje was het welbekende uitroepteken dat opkwam met het lichtje voor een storing id achtervleugel (lichtje rechts van de “12” op het klokje). Vleugel wilde even ook niet manueel opkomen, na paar keer knopje duwen dan weer wel en gingen de lichtjes vanzelf uit.

    Op de brug even de beschermplaten ad onderkant losgedraaid. Blok en bak hadden duidelijk wat olie aan buitenkant, beetje meer dan gewoon zweten echter drupte nergens olie en de beschermplaten hadden ook geen plasje olie ad binnenkant.

    Verder waren de wielhubs (waar je wiel op monteert) wel hevig beroest, is denk ik enkel iets optisch…

    Misschien paar indrukken van 993 experts bij de foto’s die ik zodadelijk ga posten…geef maar wat indrukken want het gaat mijn eerste 993 zijn.

    image.jpg

    image-2.jpg

    image-3.jpg

    image-4.jpg

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
    • idd ik heb liever een 993 C4 met standaard LSD dan een 993 C2 zonder de optionele LSD … zeker als je af en toe eens het circuit op wil…

        [quote=”Roosenr” post=207393]993 C4 is niet goedkoper dan een 993 C2 idd, komt ook omdat velen juist bij de 993 de C4 willen omdat ie standaard LSD en ABD heeft, weegt ook maar 50kg meer en rijdt net zo goed, mss zelfs beter…bij ne 964 had je een veel zwaardere techniek en last van onderstuur…[/quote]

        Klopt helemaal. De C4’s zijn bij de 993 trouwens ook vrij zeldzaam, de C4 272 pk versie (met korte G50/21-bak) kwam een jaar na de C2 op de markt (bij de 964 was het net een jaar eerder dan de Carrera 2) en was zodoende slechts 1 jaar te verkrijgen. De 285 pk C4-versie (met langere G50/20) kreeg dan weer veel concurrentie van de 4S die heel wat opties in een voordelig totaalpakket bundelde. Dit alles maakt dat de smallbody Carrera 4 niet zoveel werd verkocht.

        Vind persoonlijk trouwens ook details als de zilveren remklauwen (en inlegplaatje op de pook) wel leuke herkenningspunten van de C4. Zou zelf mogelijk C4 net boven C2 verkiezen bij de 993…

          Zo zie je maar dat een AKK altijd nut heeft, nu heb ik zo’n AKK eens zelf kunnen volgen ook, steek je zelf ook wat van op. Nu weet ik ook waar op te letten als ik onder zo’n wagen sta…

          993 C4 is niet goedkoper dan een 993 C2 idd, komt ook omdat velen juist bij de 993 de C4 willen omdat ie standaard LSD en ABD heeft, weegt ook maar 50kg meer en rijdt net zo goed, mss zelfs beter…bij ne 964 had je een veel zwaardere techniek en last van onderstuur…

            Het is inderdaad de wereld op zijn kop bij Porsche. Zelfs bij de nieuwe is een Cayman duurder dan een Boxster. Spijtig genoeg is het wel een feit. Cabrio’s (en Tiptronics) zijn duidelijk goedkoper dan een coupé. Ik vond het maar niets aangezien ik een Coupé wilde 😛

            Bij een 993 is er op zijn minst geen echte penalty voor 4WD zoals bij 964’s…

              Pfff, spijtig van je tijd maar goed van het zo zwart op wit te zien. Dan kan je makkelijk ‘afscheid nemen’…

              Volhouden!!

                Geluk bij een ongeluk, iedereen vraagt topprijzen maar stel je voor dat je hiermee onwetend thuiskomt, ben je zo heel je budget aan kwijt

                  By the way, Porsche Haaglanden zei er nog bij dat iemveel te duur was, mocht max 30 a 32.000 euro kosten met alles wat er aan scheelt.

                    Het gaat ‘m niet worden of ze moeten me hem aan spotprijs willen verkopen wat niet gaat gebeuren. Hieronder verslag AKK…hij heeft zelfs niet alles genoteerd, enkel meest belangrijke, wat vooral probleem is dat de auto veel achterstallig onderhoud heeft en dat bak en motor olie lekt, bak was niet direct zichtbaar waar maar wel duidelijk krukaskeerring. Verder ook licht lek, zweten aan distributiekettingbehuizing…in elk geval zijn deze lekkages al langer aan de gang want heel onderkant was nat…allemaal oplosbaar zeiden ze ma wel kostelijk, enkel en alleen de olielekkages makkelijk een 6000 euro… In totaal voor alles tussen de 10.000 en 15.000 euro’s werk aan…

                    image-23.jpg

                      als pure zondagsauto is een cabrio zelfs veel meer waard bij de meeste gewone merken, maar bij een auto met trackpotentieel liggen de verhoudingen een beetje anders.
                      het is in een andere topic al enkele malen aangehaald: in de huidige markt gaan de prijzen opwaarts en de gewilde modellen trekken de prijzen van de vroegere kneusjes mee de hoogte in. bovendien trekt de oldtimermarkt momenteel een ander rijdersprofiel aan.

                        Waarom zou een cabrio minder waard zijn dan een coupé

                          Jup ik hou je zeker op de hoogte, morgen om half 11 moet ik bij porsche motorsport haaglanden zijn voor het verslag…ben benieuwd…

                          Het olielek baart me minder zorgen als het puur de kleppendeksels zijn, ging ik zowiezo vervangen door alu exemplaren. De km stand, ik had ook liever wat minder kms gehad maja…er staat in w vlaanderen eentje met 199.000 voor zelfde prijs…het blijkt toch de prijs te zijn die ze nu vragen…minder kms kosten nog meer…of je moet een tiptronic of cabrio gaan nemen maar dat is appelen met peren vergelijken…absoluut niet hetzelfde…

                          Dat raf leder, tja het ene raf leder is niet het andere he, ik heb 13 jaar geleden ook een E46 M3 gehad met gewoon standaard leder….zag er na 120.000 km nog als nieuw uit….nu op de M6 die volgend jaar 10 jaar wordt heb ik indertijd het duurdere luxeleder genomen…dat zag er na 30.000km al niet meer uit…duurder wil dus niet zeggen beter en het raf leder van een 964 kan zomaar van een andere kwaliteit zijn dan van een 993. Nu deze 993 is vanbinnen wat ruw behandeld geweest…maar is allemaal goedkoop (voor mij althans) iets at doen zodat het er terug top uit ziet….heb ook al ergere 993 interieurs gezien…

                            Ja Roosenr, ik denk ook dat we dezelfde dingen gezien hebben…

                            Wat dat ‘Raf’ leder betreft deel ik je mening. Ik heb liever het gewone, ziet er strakker uit. Het veroudert misschien niet sneller, het ziet er snel meer ‘verfromfraaid uit in mijn ogen…

                            De hoofdreden dat ik blij ben wat gewacht te hebben om zo mijn aankoop te vinden is idd wel de prijs. Mijn wagen heeft wel wat dingen nodig maar de prijs was navenant en daardoor steekt er nog genoeg in mijn spaarvarkentje. Op die manier ben je ook zeker dat er gebeurd is wat je denkt dat gebeurd is…
                            Daarnaast speelden de kilometers ook wel wat mee. Ik weet dat deze blokken wel wat aankunnen maar met de weinige kilometers die ik plan, zal mijn wagen altijd aan de lagere kant van het spectrum zitten en dat zal altijd een positieve invloed hebben op de waarde.
                            Tenslotte nog een aantal kleinere dingen die op zich geen reden zijn om deze auto te laten staan: zilver is niet mijn favoriet en had altijd liever een 2WD dan een 4WD.

                            Ik ben denk ik ergens in maart geweest en toen was de prijs 47500. Hij zou al in november vorig jaar uitgeschreven zijn (kan je ergens met de nummerplaat opzoeken).

                            Hou ons op de hoogte van de inspectie!

                              IMG_6675-2.jpg

                              En dan ziet het leder er na een kleine 200k kms nog zo uit, bedoel je 🙂

                                het is niet enkel de kwaliteit van het leder wat bepaalt hoe het er uit ziet na 25 jaar.
                                een goede onderhoudsbeurt minstens 1x per jaar is geen luxe en dat wordt vaak over het hoofd gezien.
                                op levende huid smeren we allerhande crèmes en dat vinden we vanzelfsprekend. awel geschilde koe heeft dat evengoed nodig!

                                  Persoonlijk vind ik de stoelen redelijk “versleten” voor 172k kms.
                                  Heb zelf nog een 964 met ‘Raf leder’ en dit is na 111k kms (ok, wel wat minder) nog als nieuw uit, dus ben niet zeker alsof dit type leder sneller zou verslijten.

                                  M030 op een 993 is niet hetzelfde als op bv een 968, ik had ook de M030 optie op mijn (ex-) 993 en was hier duidelijk minder enthousiast over. PS10 zal zeker pakken beter zijn. De M030 legt de wagen dan weer wel direct op de juiste rijhoogte 🙂

                                  Met olie-lek lijkt mij de prijs idd aan de stevige kant.
                                  Tja, voor de rest zou ik aanraden om steeds een (deftig) budget om de wagen in orde te houden

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.