Testrit porsche 993 C4

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Testrit porsche 993 C4

  • Maker
    Discussie
  • Net gaan testrijden met een 993 C4 van 1995 met 172.000km op de teller. Rijgedrag vd wagen weinig op aan te merken, rechtuitstabiliteit was prima, geen trillingen ih stuur, ook niet bij stevig remmen, koppeling ook prima. Motor pakte goed op, trok stevig door vanaf 4000 toeren. Enige minpuntje was het welbekende uitroepteken dat opkwam met het lichtje voor een storing id achtervleugel (lichtje rechts van de “12” op het klokje). Vleugel wilde even ook niet manueel opkomen, na paar keer knopje duwen dan weer wel en gingen de lichtjes vanzelf uit.

    Op de brug even de beschermplaten ad onderkant losgedraaid. Blok en bak hadden duidelijk wat olie aan buitenkant, beetje meer dan gewoon zweten echter drupte nergens olie en de beschermplaten hadden ook geen plasje olie ad binnenkant.

    Verder waren de wielhubs (waar je wiel op monteert) wel hevig beroest, is denk ik enkel iets optisch…

    Misschien paar indrukken van 993 experts bij de foto’s die ik zodadelijk ga posten…geef maar wat indrukken want het gaat mijn eerste 993 zijn.

    image.jpg

    image-2.jpg

    image-3.jpg

    image-4.jpg

11 reacties aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
    • Hoi RS Evo, leuk dat je ook naar deze wezen kijken bent, denk dat we zowat hetzelfde denken over deze auto. Olie is denk ik niet zo heel ernstig, maar om zeker te zijn natuurlijk de aankoopkeuring. Mijn broer heeft garagebedrijf dus buiten de eventuele onderdelen zal het me niet teveel kosten.
      De sportophangjng vond ik idd ook een leuke optie, hoeft ie al niet direct lager gelegd te worden, alhoewel ik op termijn er wel graag een PS10 bilstein onder wil en de RS big red remmen.
      De becker navi heb ik uitgeprobeerd maar had er van mij niet opgehoeven…wil deze wagen puur als hobbywagen, af en toe circuitje doen…heb ook nog een BMW M6 uit 2006, als ik luxe wil dan neem ik die wel…dus die luxeopties die op deze 993 zitten trekken me niet echt meer aan, is een leuke extra voor me, meer niet. Het raff leder vind ik zelf wat minder mooi ook al omdat het sneller onderhevig is aan slijtage…die gewone lederen stoelen bij de 993 zien er meestal beter uit op die kms maar ja dat heb je met dat luxeleder…binnenkant idd wat kretsen en slijtage maar niets wat niet oplosbaar is. Zetels knn eventueel naar een gespecialiseerd bedrijf op termijn om ze te laten herstellen of opnieuw te laten overtrekken…

      Structureel hebben mijn broer en ik niet direct iets knn vinden, heb vandaag nog eens goed idd kofferruimte gekeken naar de balken of ik rare lasnaden zag maar niets…onderkant had vooraan wel een blutske maar dat is meer van verkeersdrempel, zie je vaker…

      Hoe lang geleden ben jij naar deze wezen kijken en wat was de prijs toen? Wat heeft je huidige keuze beter dan de deze? Enkel een betere prijs?

      Thanks for the info!

        Interessant om deze terug te zien. Ik ben er ook voor naar daar gereden maar ben niet direct terug gekeerd en heb dan een andere gekocht. Als ik deze foto’s zie en de prijs die ik betaald heb vergelijk met de vraagprijs van de deze (47500?), heb ik geen spijt. Met die olie kan je volgens mij wel negotiëren, ook al omdat ie toch een redelijke tijd te koop staat. Als het enkel van de kleppendeksel komt is het misschien niet zo duur (motor moet er dan niet uit dacht ik) maar dat hoeven zij niet te weten. Als het echter van ergens anders komt, kan het wel in de richting van 4 digits gaan om het op te lossen.

        Ziet er aan de buitenkant wel goed uit. Interieur is een beetje ‘rough’ maar wel ok te krijgen met wat TLC. Die Becker vind ik wel een pluspuntje omdat je dan niet met een TomTom aan je raam moet rijden maar ik weet niet of de dekking van die dingen nog OK is. M030 vind ik wel een begerenswaardige optie!

        Heb je je een idee kunnen vormen of ie structureel iets meegemaakt heeft? Voor zover ik het kon zien dacht ik niet maar ik ben geen specialist. Als ie goed spoort tijdens accelereren en remmen heb je toch al een goede indicatie extra.

        Goed van die inspectie, dan kan je beginnen rekenen…

          Ziet er niet zorgwekkend uit op de niet zo duidelijke foto’s ! Even zoeken van waar de olie komt .De mijne heeft 205000 km en is ook een beetje aan het zweten maar dat is zo al 100000 km en dit word niet erger .Ik heb nog nooit een druppel in de garage gevonden onder de wagen . Mijn garagist geeft me de raad zolang het maar dat is er af te blijven . succes in alle geval .

            Ja die m337 had ik ook gevonden maar wat betekent “geen transportbescherming”?

            De originele radio is er trouwens niet meer bij, is ergens in zijn leven vervangen door een Becker traficpro wat in feite een Porsche traficpro is met enkel Becker erop ipv Porsche….radio met navi dus…

              Sweet!
              Hopelijk wordt ie goedgekeurd.
              Code M337: Without transport protection
              (option codes 993)

                image-22.jpg
                En nog twee vd koffer, optiecodes zijn de volgende:

                C00: duits uitgeleverd
                M030: sportonderstel
                M139: stoelverwarming links
                M233: banden, verschillende merken
                M337: ???
                M340: stoelverwarming rechts
                M398: cup design velgen 17
                M425: achterruitenwisser
                M437: comfortstoel links electr verstelbaar
                M490: hifi pakket incl versterkee
                M573: autom. Airco
                M650: electr. Schuifdak
                M659: boordcomputer
                M687: radio blaupunkt munchen rd 104
                M939: stoelbekleding achterin raff (gekreukeld leder)
                M982: stoelbekleding voorin raff (gekreukeld leder)

                Heeft verder ook nog oem retrofit litronics van Porsche

                image-21.jpg

                  mogelijke oorzaak : 993 heeft plastic kleppendeksels die door ouderdom verduren en waardoor olie langs de pakking weglekt, als men dat tijdens onderhoud heeft vervangen dan droogt de olie naderhand op

                  meer hierover : http://www.jackals-forge.com/lotus/993/993_diary.html#valvecovers waar men ze vervangt door aluminium exemplaren

                    Nog interieur

                    image-13.jpg

                    image-14.jpg

                    image-15.jpg

                    image-16.jpg

                    image-17.jpg

                    image-18.jpg

                    image-20.jpg

                    image-19.jpg

                      Hier nog wat fotos exterieur en interieur

                      image-5.jpg

                      image-6.jpg

                      image-7.jpg

                      image-8.jpg

                      image-9.jpg

                      image-10.jpg

                      image-11.jpg

                      image-12.jpg

                        Heb de foto’s onderkant toegevoegd net…zal dadelijk ook wat foto’s buitenkant en interieur posten. Hij gaat trouwens zaterdag voor een Porsche aankoopkeuring langs Porsche Haaglanden, zeer ervaren mechaniekers daar met veel ervaring in luchtgekoelde porsches…

                        http://www.haaglandenmotorsport.nl/

                          Dat van de spoiler is vrij gemakkelijk op te lossen maar olie aan de motor en / of versnellingsbak is even opletten.
                          Zijn de bodemplaten onlangs schoongemaakt?
                          Ben benieuwd naar de foto’s 😉

                        11 reacties aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.