teveel olie negatieve gevolgen?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 teveel olie negatieve gevolgen?

  • Maker
    Discussie
  • Na een aantal maanden eigenaarschap schrok ik gisteren toch wel voor het eerst even toen ik in de achteruitkijk spiegel keek.

    Ik gaf even wat gas om te kunnen genieten van de Duitse decibels maar achter mij verscheen een wit rookgordijn :wtf:
    Direct aan de kant gezet en stationair laten draaien. Oliedruk was goed, zat ook nog genoeg olie in en de motor was mooi op temperatuur. Ik zag dat uit de linkeruitlaat maar witte rook bleef komen. Stilgelegd, paar minuten gewacht en ondertussen kijken of ik niets eigenaardigs zag. Dan terug gestart en ja hoor weer witte rook, maar na 30 seconden verdwenen.

    Kijk ik deze morgen naar de oliekap en zie ik wat mayonaise. In het koelvloeistofreservoir is alles ok. Bij het controleren van het oliepeil zie ik dat hij een 3-tal mm boven het maximum zit. Zou dit de oorzaak zijn van de witte rook?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
    • Die liter is niet erna bijgegoten, dus dit was reeds zo van in het begin. Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit gewoon condensatie is. De wolk had de proporties en dichtheid van een rollende burnout als ik het zo mag stellen 🙂

      Anoniem

        Witte rook wijst inderdaad op water.
        Maar als ik soms zie hoeveel witte rook er al uit mijn olie gekoelde Porsche komt zou ik niet snel panikeren over witte damp uit de uitlaat.
        Als het water nog steeds op peil is zal de rook enkel condensatie zijn, van de verbranding van een teveel aan benzine, bij koude motor (choke).

          Je rijdt er al maanden mee na aflevering, wie heeft daarna er dan die liter ingegooit? Als je er al die tijd mee gereden hebt en er was niets aan de hand.

            Wagen komt niet van bij Willems. Voor aanschaf hebben we gezien dat hij een volledig onderhoud gekregen had bij een dealer in Antwerpen. Maar ja; een liter olie teveel inkappen is wel een blunder.

            Koelvloeistof was en is nog steeds op peil. Want inderdaad witte rook wijst op water en blauw op olie.

            Men vond het vreemd dat het niet uit beide uitlaten kwam. Maandag zullen ze toch wel even de boel van dichtbij kunnen zien als hij op de brug staat. Even uitgelezen en geen fouten te bespeuren.

            Hoewel de 3.2 erom bekend staat ligt er wel die andere in; de 3.6

            Edit by mushroom: TS bedoelt ongetwijfeld de 3,4 ipv de 3,2

              [quote=”poli gt3″ post=88543]Ik kan verkeerd zijn zijn maar is blauwe rook geen teken van verbrande olie en witte van water?[/quote]
              Klopt!

                Ik kan verkeerd zijn zijn maar is blauwe rook geen teken van verbrande olie en witte van water?En dat aan 1 kant,zou kop pakking kunnen zijn of scheurtje in de cilinderwand…Maar dan zou je iets aan je koelvloeistof niveau moeten zien.En PK verlies…Hou ons op de hoogte en succes ermee,hopen dat het de olie is :wtf:

                  Na een aantal maanden eigenaarschap schrok ik gisteren toch wel voor het eerst even toen ik in de achteruitkijk spiegel keek.

                  [quote=”McLarenboy” post=88482] men denkt dat dit puur te wijten zou zijn aan teveel olie, namelijk één liter.

                  [/quote]Wie heeft die liter er dan bij gedaan?

                    Is dat daar waar je auto ook van komt ?

                    Anoniem

                      Ik hoop mee met jou dat dat de oorzaak is. Heeft men je dan ook gezegd waarom je die rook alleen maar ziet uit één van de 2 uitlaten ?

                        Heeft wat moeite gekost maar gisteren kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn bij Willems. Deze avond langsgeweest en men denkt dat dit puur te wijten zou zijn aan teveel olie, namelijk één liter.

                        Volgende week maandag gaat de wagen terug, olie en oliefilter worden vervangen.

                          En, weet je al meer?…..

                            PS, valt zoiets onder de jaargarantie van federauto? 😕

                              Heb een mailtje gestuurd naar Willems om te zien wanneer ik kan langsgaan. Takelwagen staat ook al paraat.

                              Ik dacht even om zelf de compressie te testen van de motor maar de bougies eruithalen is toch wel een hele karwei. En met basisgereedschap zal ik niet ver komen precies.

                              Anoniem

                                Ben ook benieuwd te horen wat het is. Bizar dat de stank maar uit één uitlaat komt. Het “probleem” zou dan maar liggen aan één van de 2 rijen cilinders (als ik me niet vergis de tegenovergestelde kant als de kant van de stinkende uitlaat).
                                Ik zou er in elk geval NIET meer mee rijden en hem naar een garage slepen om hem te laten uitlezen vooralleer je het mogelijks erger maakt.

                                  Nee nog niet, mss dat ik hem vandaag nog eens start om te zien wat er uit de uitlaat gaat komen.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.