The manual gearbox preservation society

Home Forum Porsche Talk The manual gearbox preservation society

  • Maker
    Discussie
  • het minderhedenforum heeft ook een zelfhulpgroep gestart en verkoopt T-shirts voor funding

    557_o.jpg

15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 355)
    • welke olie moet er nu op welke versnellingsbak ? (ook uit het gents dialect ontleend)

      z320_n.jpg

        En dat voor een luttele 120k$ :up:

          Even de Gele Sub zijn filmpje gejat en het hier geplaatst.
          Dit is toch waar het allemaal om draait, wie houdt er nog van al die PDK shit als hij dit gezien heeft. :coolness:

            Zuff, moet dat niet ‘vree wijs’ zijn in ‘t Gents? 😉

            Btw, ik ga straks ook een beetje in het potteke roeren….. veel plezier aan iedereen en veilig terug thuis…. :driver:

              Ik zit hier te werken vandaag, dus af en toe eens op het forum zeveren is mijn ontspanning :engeltje: 😉

                zeer “wijs” gesproken (dialect uit Gent) door “opper-mod” Harley G

                Het is 26° in het weekend , dus tijd om van het forum te ontsnappen

                Prettig Weekend aan allen :drink: :drink: :drink:

                911-carrera-T-comparison-handling-performance-review.jpg

                  Na 15 pagina’s kan ik alleen maar vaststellen dat iedereen gelukkig nog met zijn voorkeur kan rondtuffen. De pooktrekkers zijn gelukkig en de pdk luiaards ook.
                  Ik heb de 2 hier staan en hoor dus bij beide groepen…pooktrekkende luiaard. :driver:
                  Leven en laten leven, zou ik zeggen en maken dat je met dit weer buiten bent en niet te veel op het internet! :coolness:

                  Ik geef het nog maximaal 10-15 jaar en je kan geen manuele meer als nieuw aankopen.

                  En nu… Roeren met die bak of flipperen met die flippers. Ga in vrede en wees voorzichtig want het is druk op de weg! :salut:

                    Hela?!
                    Moete gij geen occaziekes zoeken? 😉

                    En idd, met dat filmpje te zien, toch maar weer aan ‘t twijfelen om toch maar voor een F te gaan 😕
                    Had nochtans een mooie G zien staan in Muskaatbruin. ‘t Begint te borrelen…

                      :applaus: :applaus: :applaus: :up: :up: :up: :lekker: :lekker: :lekker:

                      Voila, meer moet dat niet zijn !

                      100 % puur rijplezier zonder enig hulpmiddel.
                      Ook gene PDK :engeltje: 😳

                          Ik heb er express niet willen op reageren om weer geen discussie uit te lokken, maar ‘t is “meh”.
                          Ik wil niet afdoen aan zijn kunsten, ik ga nooit zo kunnen rijden, etc… etc…
                          Het filmpje op zich is de MAX! Ik zou wel graag eens hetzelfde ritje zien met manueel :up:

                            Beetje off topic vraagje aan Mush. Het filmpje van Lars Kern vd GT3RS op de Nurburgring, wat vind je daar van ?
                            OF beetje Meh want PDK. OF what the fuck die gast is buitenaards ?

                              Wete? Ik weet niet meer in hoeveel bochten me ik nog moet wringen om het iedereen duidelijk te maken.

                              IK moet geen PDK, want PDK neemt voor MIJ veel weg van het plezier.
                              Circuit, ervaring, stoplichtsprintjes, hormonen, kleine pietjes, grote pietjes, dagelijks gebruik… Ik moet ze niet :engeltje:

                              Een langerecht stoplichtsprintje, tja dat zegt veel over de kennis van autorijden

                              Dus iemand die een sprintje doet kan niet autorijden? Zie je? Ik kan ook quoten out of context en ik kan ook dingen “verkeerd” interpreteren zodat het me goed uit komt, alleen verkies er voor om dat niet te doen :up:
                              En dan *nogmaals*, het gaat me niet over kennis, het gaat me over de handeling, welke je niet hebt met een PDK.

                              Ja een penalty trappen is hetzelfde als een voetbalmatch spelen

                              Dat is idd hetzelfde. Belangrijke matchen worden bij gelijk spel uiteindelijk beslist met penalty’s. Ipv 2 uur achter een bal te liggen jakkeren, gewoon 10x sjotten en klaar. Beetje zoals een race en een stoplichtsprint. Uiteindelijk komt het erop neer wie de snelste is. Wil je tegen jezelf rijden kan je dat even goed met een manuele. Ik snap de meerwaarde van een PDK niet.

                              Nu als je over puur spreekt moet je dan niet verder kijken dan uw “manueel” verhaal? Servo, abs, esp……. wat hebben we vandaag allemaal niet. Remmen zonder abs is nog een stuk moeilijker en puurder dan manueel schakelen bv.

                              Klopt, maar manueel is een extra beleving tov automaat. Servo is geen beleving. Je kan ze ook niet zonder krijgen hé? Tussen automaat of manueel kan je kiezen.

                              Met een competitieve geest is niks mis, en je weet ook dat er altijd beteren zullen zijn dan jezelf, tenzij je Senna bent.

                              Uhu, aha, maar wat ik me begin af te vragen: Waarom kies je voor PDK? Op circuit maakt het blijkbaar geen zier uit want qua tijd maakt het geen verschil en naar ik meen te lezen maakt het er het racen ook niet makkelijker op. Je zegt dan zelf dat manueel net die extra layer toevoegt op een mooi weggetje. I’m puzzled.

                              Het doet me hier meer en meer op dat “so, you’re saying” filmpje denken van een paar maand geleden. I’m saying: PDK, of eender welke automaat boeit me niet. Het geeft MIJ niet de beleving waar IK naar op zoek ben. De ene moment is’t dan beter op circuit, de andere dan weer niet, wat verder gaat het over “de grenzen van de auto verkennen” en da’s makkelijker beter met een PDK en blijkbaar schier onmogelijk met een manuele, en nog wat later is een manueel dan toch weer een extra layer. Terwijl IK gewoon op een pedaal wil stampen.

                              Nu is’t wachten op de opmerking dat rijden meer is dan op een pedaal stampen :mrgreen:

                                [quote=”Mushroom” post=266086]terwijl racen gewoon één langgerekt stoplichtsprintje is 💡 Testosteron blijft hetzelfde. “Ik ben rapper dan jij”. Het zou me sterk verwonderen moesten J en B tegen elkaar staan aan de lichten dar er *geen* sprintje getrokken wordt. Of zou ‘t zijn zoals in die reclame “Ga maar, “nee, ga gij maar”, “neje, ikke… na U” :sarcastisch[/quote]

                                Een langerecht stoplichtsprintje, tja dat zegt veel over de kennis van autorijden…….. als dat effectief hetzelfde is, zou de zandbak op het einde in Zolder rap gevuld staan. Ik ken zo iemand die dat dacht idd. Ik stond daar dan ook op mijn eerste trackday ooit :first:

                                Ja een penalty trappen is hetzelfde als een voetbalmatch spelen, of een opslag hetzelfde als een game bij Tennis…… juist ja dat is echt hetzelfde.

                                “Rapper dan gij “is competitie en er bestaan heel veel competities. Trackdays doe je voor de fun met je wagen of voor een rondetijd om jezelf te verbeteren. Als je wil koersen dan ga je koersen he dat is weer iets anders. Tis dan direct over met het kleine pietje of macho gedrag. Ge gaat meer verliezen dan winnen 😀 voor uw macho gedrag moet je dat dus niet doen 😀 En al zeker niet in competities met dezeflde wagens en specs.

                                  [quote=”Mushroom” post=266075]I beg to differ :mrgreen:
                                  In alle beleefdheid weliswaar.
                                  Je zit in je reply alweer *direct* op circuit. 95% van de Porsches komt nooit op circuit. Tenzij met de Porsche-days, met de parade :sarcastisch
                                  Die versnellingsbak gaat idd niets veranderen aan de kwaliteit van de chauffeur (betreffende bochtenwerk, inzicht, etc…), het gaat wél afschaven aan de rondetijd. klik, klik om van 5e naar 3e te gaan is nu eenmaal makkelijker met een automaat. Bij manueel zit je met de extra handelingen + je kan altijd in een verkeerde versnelling terechtkomen (dan spreek ik over bakken waar al een beetje “spel” opzit), ofwel moet je daar toch een beetje bij opletten, ofwel kwak je hem er maar in hopend op het beste, die onzekerheid, dat is tijdverlies.
                                  Daarmee komen we terug op mijn reply van daaagen geleden: Op circuit rijden kost ne shitload aan geld en is imo voor jongens met even kleine pietjes dan stoplichtsprintjes (< gij zijt begonnen 😉 ). "Die is rapper dan ik dus ik moet ander banden hebben, meer PK, ander remblokskes, die achterruitwisser moet eraf om gewicht te besparen, etc..." . Alles moet zo snel mogelijk en zo licht mogelijk zijn. Hier komt PDK om de hoek kijken. Om een groter pietje te hebben dan de andere jongetjes moet je dus flink wat geld stuk slaan en jezelf veroordelen tot PDK. Als je alleen maar jezelf wil tegenkomen als chauffeur en als je niet persé de eerste wil zijn dan kan je je ook amuseren met een manuele en ook alles meemaken en leren wat jij hierboven zo mooi beschrijft, jezelf constant verbeteren en je eigen auto leren kennen, 't gaat 'm alleen een paar seconden schelen. Dat je dat allemaal wil, dat mag van mij hoor. Maar daar bij mij (en bij vele anderen) de hoofdbezigheid bolleke pijl en rondsnorren is wil IK liever mijn manuele bak leren kennen samen met de rest van de auto, terwijl er aan PDK niets te kennen is. Wat jij dus cool vindt om te leren op circuit vind ik cool op de weg met mijn 6-bak (of 5 in de Boxster). Wat is er nog leuk aan een stoplichtsprintje als er 2 PDK's tegen elkaar staan? Gas induwen en weg. Als chauffeur moet je verder niks meer doen. Op dat punt zitten we dus mijlenver uit elkaar vrees ik. Soms lees ik je reply en denk ik "OK, I get it", maar een fractie later is 't dan van "mo nee, want..." :drink: Autorijden op circuit is niet gelijk aan autorijden op de weg. Daar zitten we vast denk ik. Jij bekijkt rondetijden, ik bekijk rijden in 't algemeen. Enneuh, ik vind het niet erg om 2e te zijn, maar ik win ook liefst hoor, zoals iedereen zeker? Ik kan dus best begrijpen dat je liever met 'n PDK op circuit gaat. Alleen moet je na het circuit met het hok naar huis rijden (tenzij je 'n dedicated trackcar hebt) en dat dan in een automaat moeten doen zou mijn plezier in 't circuit vergallen, ook al heb ik net gewonnen :up: De enige 2 die hier trouwens reageren zijn ver de enige (alhoewel, ik weet nog een derde 😈 ) die er de zweep echt wel opleggen, de rest koopt PDK voor de file en nét dat gaat er bij mij niet in. :respekt:[/quote] Het gaat hier snel, enfin in het reageren, vandaar dat ik moet quoten 😀 Ik spreek over circuit en gewoon "genieten", want dat staat er ook. (btw ik doe gemiddeld 4-5 roadtrips per jaar richting Vogezen, Jura en Zwarte woud, voor je denkt dat het alleen circuit is). Maar goed wat kan je daarover vertellen? Ik denk dat in het huidig klimaat het leukste vehikel om trips mee te doen een 2PK is, manueel en een motor aangepast aan onze snelheidslimieten. De reden dat ik van circuit houd is omdat het nog zowat de enige reden is waar je je sportwagen kan en mag "gebruiken". Voor de rest zit met je een moderne sportwagen in tweede of derde versnelling al in de zone waar je je rijbewijs kwijt bent. In die zin snap ik het klein pietje wel, heb namelijk wel zin om het rijbewijs niet te veel af te geven. Nu als je over puur spreekt moet je dan niet verder kijken dan uw “manueel” verhaal? Servo, abs, esp……. wat hebben we vandaag allemaal niet. Remmen zonder abs is nog een stuk moeilijker en puurder dan manueel schakelen bv.

                                  En dan vooral in de regen 😀

                                  Stoplichtsprintjes zijn niet zo moeilijk he, behalve idd onze pietjes meten (en ja hoor ik doe dat ook wel eens) is daar nu eens echt NIETS aan imo. Dat is puur en alleen macho gedrag.

                                  Nu goed rondetijden rijden kan dat ook zijn, dat is waar, maar het kan ook zijn om jezelf te verbeteren of een competititie. Sommigen spelen Wieze, andere Petanquen, nog andere spelen Tennis of Voetbal. Met een competitieve geest is niks mis, en je weet ook dat er altijd beteren zullen zijn dan jezelf, tenzij je Senna bent.

                                  Hoe verklaar je dat ik de PDK niet verdoem zoals nogal wat collega Porschisten hier en ook een manuele auto heb? Waarom zet ik die manuele niet op een hoger schavotje zet? Nogmaals ik begrijp de keuze voor manueel voor een wandelauto die af en toe eens op circuit gaat, maar omgekeerd ligt dat precies niet makkelijk;

                                  Denk niet dat ik dat hier al gepost heb?

                                  Eerste ritje met de GT3 op Zolder, en daaronder met een manuele Exige, geen idee waarom de ene een lui piloot is en de ander niet. Of de ene zoveel meer zou kunnen dan de andere? Trouwens allebei in exact dezelfde tijd.

                                15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.