The manual gearbox preservation society

Home Forum Porsche Talk The manual gearbox preservation society

  • Maker
    Discussie
  • het minderhedenforum heeft ook een zelfhulpgroep gestart en verkoopt T-shirts voor funding

    557_o.jpg

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 355)
    • Zuff heeft het licht gezien! Hallelujah!! :engeltje:

      Enneuh, stropers worden de beste boswachters 8)

        psssssst Rollie ; niet alles verklappen 😆 😆 😆 😆

          Zuff heeft een beetje last van geheugenverlies…Reed in de tijd toch ook met een TVR 280 wedge met automaat,zelfs op circuit… :music:

            [quote=”ZUFF-718″ post=266004] Een “one pedal car om circuit te gaan rijden ? de adrenaline giert reeds door het bloed van sommigen :coolness: :coolness: [/quote]

            Ge begrijpt het niet Zuff. Da’s gemakkelijk, voor in de file enzo, want daarvoor dient een Porsche natuurlijk :mrgreen: :happy:
            Eens je ermee op circuit gaat is het dan (als ik het gespartel hier goed begrepen heb) ineens niet meer zo makkelijk want er komen ook andere dingen bij kijken. Kijk, daar had ik zelfs nog niet bij stil gestaan (rolt met de ogen).

              De immer nuchtere kijk van Deepee 8)

              De techniek staat niet stil en de meeste forumleden zijn van een generatie die bijna pensioen gerechtigd zijn.
              Dit “one pedal ” systeem zal vroeg of laat ook bij de 911 zijn intrede zal maken. Benieuwd wanneer de huidige PDK rijders hun 911 of afgeleiden zullen gaan bestellen . Een “one pedal car om circuit te gaan rijden ? de adrenaline giert reeds door het bloed van sommigen :coolness: :coolness:

              Of gaan ze dan een Porsche model kopen ,gebouwd tussen 2009 en 2018 met manuele bak ? 😀

              Buiten het “one -pedal” systeem zal ook in een verdere ontwikkelings- fase ( 2030- 2035) een bijna 100% autonome besturing zijn intrede gaan doen zodat de rijder enkel op de linker voorzetel dient plaats te nemen en via een touchscreen zijn route zal ingeven en al de rest zal het “denkend brein” van zijn Porsche doen.
              Ben benieuwd of dan de PDK rijders nog steeds enthousiast zullen zijn of met heimwee terugdenken aan ….

              Zo ijl zijn we niet ons hoofd 😀 😀 😀

                als we slogans van andere merken gaan citeren, wat dacht je van, “voorsprong door techniek”
                als alles afhangt van de stuurmanskunst van de “man”, dan is het type versnellingsbak sowieso van ondergeschikt belang

                verder is het duidelijk dat sommige mensen ijll zijn in hun hoofd wanneer ze twijfel opmerken bij PDK rijders.
                dream on baby want het gaat ondertussen in volle vaart de andere kant op! bij full EV is “single pedal driving” en “regen breaking” al realiteit.
                met twee voeten op het 2de pedaal is nog niet voldoende om de moderne tijd tegen te houden.

                kijk en luister hier vanaf 12:00 min en luister naar de commentaren vanaf 22:00 min

                  En heren PDK rijders ; 😀 😀

                  Is een PDK echt sneller op het circuit dan een manuele zesbak ; geloven jullie dat nu echt ?
                  Misschien in theorie maar, alles hangt af van de stuurmanskunst van de “man” !

                  Kijk naar onderstaand filmpje met Jason Plato a/h stuur van een gele manuele Cayman en en rode pdk Cayman

                  Ik kon echt geen mooier bewijs vinden 😆 😆 😆 😆 sorry PDK lovers :salut:

                    Ik sta hier een paar pagina’s achter met lezen maar als ik vluchtig doorheen de laatste topic replies lees, kan ik het volgende samenvatten :

                    -Zuff zijn ( geplaatst) filmpje scoort goed en wekt bewondering op 😀 😀 😀
                    Gedeelte verwijderd door moderator wegens nodeloos kwetsend of beledigend
                    – BC Cars is sterk aan het overwegen of hij toch niet de verkeerde keuze heeft gemaakt en blijft zijn slechte keuze (PDK ) wanhopig
                    verdedigen om geen gezichtsverlies te lijden 8) 8) 8)

                    Enkele slogan’s van andere merken waren

                    “Freude Am Fahren ” ( komt van BMW toen ze enkel een manuele zesbak hadden ) :driver:

                    “The Spirit of Driving” (gelanceerd door TVR in de jaren 90 ) :driver: :driver:

                    Tenslotte : ik merk toch reeds enige vorm van twijfel bij sommigen PDK rijders 😆 😆 😆 😆

                    Allez vooruit , ben benieuwd naar sommige reakties

                        Dat ze dat niet begrijpen? Absolutely barbaric! :happy:
                        Otoh, voor sommige is’t al genoeg dat er “Porsche” opstaat zeker? 8)

                          [quote=”bollocks” post=265867]… je kan zelfs zonder koppeling schakelen, zowel op als af, …[/quote]

                          daarmee in mijn jonge jaren een aantal vrienden eens flink laten verschieten, de chauffeur niets vermoedend verrast door de pook in neutraal te duwen zittend op de achterbank :engeltje:

                          [quote=”Mushroom” post=265746]…een hele discussie herleiden tot één zinnetje is (was) een kunst van een ex van mij, en dan maar *blijven* doordraven over dat ene zinnetje daarbij de rest van heel het betoog vergetend…[/quote]

                          zo hoorde ik onder autofanaten gisteren avond nog op een terrasje dat er mensen zijn die niet kunnen vatten dat auto’s te herleiden zijn tot de pook, ruitenwissers en lak 😯

                            Ik blijf fan van beide schakelsystemen.

                            Wat voor mij niet tolereerbaar is, is aarzeling of vertraging na de input. Met een handbak heb je natuurlijk direct het compleet analoge gevoel van “in de versnelling” te gaan, wat fijn is. In Alken hebben we voor de eerste keer een bolleke-pijl rit gedaan met de MAN-968. De synchronisatie van hand en beide voeten maakt dat je een extra dimensie beleeft tijdens het rijden op wegen die je helemaal niet kent. Het slorpt je dus helemaal op en dat is juist de bedoeling van zulk een rit. Die uiteraard niet aan gekke snelheden gereden wordt want dan mis je veel moois dat passeert in de omgeving…

                            Maar ook met de Porsche Doppelkopplung is er geen sprake van enige vertraging in mijn PDK-981. Ik heb het stuur met de vreselijke drukknoppen al lang omgeruild voor dat met de flippers. Nog maar denken aan schakelen en onmiddellijk heb je resultaat van je input, vooral met de sportknop ingedrukt. Ook dat is genieten, zij het meer geestelijk dan fysiek. Ik zou dit missen. Zo denk ik er op dit ogenblik over. Maar ik ben een gelukzak dat ik over beide kan beschikken.

                            De 420d met automaat van mijn vrouw anderzijds is echt gevoelloos. Je voelt de besturing niet, er is steeds een lichte maar voelbare pauze bij het schakelen en de turbodiesel heeft ook al een bepaalde vertraging en een brutale maar te korte krachtenopbouw. Mijn Cayman daarentegen…

                              Ja Jokke? Baas boven baas hé? :first:
                              Ik kan het mezelf niet permitteren van regelmatig met een scheurijzer op circuit te gaan met kans op een volledige afschrijving. Ik moet me dus maar behelpen met sprintjes tegen mijn makker (die ik trouwens telkens verloor want zijn hok had 20pk meer dan de mijne en mijn 915 was er nog iets slechter aan toe dan de zijne), maar ik neem mee dat alleen kleine jongetjes met kleine pietjes zich wagen aan een stoplichtsprint. Zo reed ik eens naar een fotoshoot ergens in Limburg en daar waren ineens veel kleine jongetjes met allemaal om ter kleiner pietjes, een paar van hen volgen deze discussie ook nauwgezet maar ik ga geen namen noemen :engeltje:
                              Er reed toen zelfs een jongetje mee zonder klein pietje, die achteraf uitgebreid gecomplimenteerd werd met haar rijkunsten (als ik me niet vergis was ‘t zelfs in een manuele) 😉

                              Verder snap ik niet dat de discussie nog steeds gaande is terwijl we het roerend eens zijn :first: “On road geeft een manuele een extra saus op het lekker gerechtje” Ik heb graag saus en ik zie geen reden waarom ik me moedwillig zonder saus zou zetten. “Als ik uitgekeken/volleerd ben op mijn PDK neem ik misschien een manuele als volgende stap”. Allezja, I hate to bring the news, maar jullie maken bijna meer reclame voor manueel rijden dan ik.

                              Enneuh, als ik zeg: autorijden = manueel, dan bedoel ik dat voor mij een auto een manuele bak moet hebben, ik bedoel niet dat autorijden niet meer is dan schakelen.

                                Toch prachtig hoe we hier al 11 pagina’s kunnen over lullen 😀 Het is een beetje zoals die andere topic onlangs over (on)aangepast rijgedrag tijdens groepritjes. Iedereen heeft hier een punt en we gaan elkaar niet overtuigen, maar het is wel leuk om erover door te bomen :drink:

                                Ik probeer de laatste tijd als ik wat sportiever rijd, bij het terugschakelen wat tussengas te geven. Als het toerental dan mooi overeen komt met wat de bak nodig heeft bij het terugschakelen, dan ben ik weer gelukkig :music: Dat is een beleving die je waarschijnlijk niet hebt met een automaat.

                                  Genieten van het optrekken aan de lichten en twee keer schakelen als exponent van “beleving”. Nou daar kan ik dan weer niet bij. Dat doet me denken aan het kwartetten op de schoolbus vroeger. Twee kaartjes tegen mekaar en die waar de beste waarde op zat had gewonnen.

                                  Nu goed positief dat macho gedrag wordt toegegeven, dat kan ook een extra reden zijn dat mensen gaan racen op circuit bv. Daar kan je je echt eens meten ipv de penisverlenging welke onze auto is aan de lichten. Wat ik dan absurd in de redenering vind is dat men hier “manueel” gaat verheffen boven de “makkelijke” automaat terwijl autorijden net meer is dan schakelen (veel meer). We hebben hier ooit eens een driftdagje gedaan, ik herinner me het amusement daar en de interactie van ons allemaal met de wagen. Dat staat los van welke boite je had.

                                  Enfin zo zie je maar hoe ver de wereld der beleving uit mekaar kan liggen. Het hoeft niet te verwonderen dat ik me iets meer kan vinden in BCC cars zijn uiteenzetting. Dat gaat trouwens ook op voor een roadtripje in de Vogezen of zo. Ik kan enorm genieten om een auto voelen leven onder jou, een bocht mooie scherp aan te snijden etc…… En ja on road geeft een manuele een extra saus op het lekker gerechtje.

                                  Ik denk dat er veel onwetendheid over de beleving als die van BCC is, gewoon om dat we om verschillende redenen de stap naar het verder ontdekken van onze auto, zijn gedrag, zijn handling niet willen kennen. Ik kan alleen zeggen dat je iets mist.

                                  Tenslotte mijn ervaring van twee weken geleden op Zolder waar ik met de manuele Lotus exact even snel ging als de GT3 met PDK. Paddestoel heeft een punt dat het snel rijden van die Lotus “meer” kunde vereist dan het snel rijden van de GT3. Waar hij fout zit is dat dit door de versnellingsbak is………… en dat bedoel ik met een “enge” blik……….. ik ga niet niemand ompraten maar probeer wat dieper in te gaan op “beleving” en de overtrokken gedachte om dat herleiden tot een versnellingsbak.

                                15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.