The manual gearbox preservation society

Home Forum Porsche Talk The manual gearbox preservation society

  • Maker
    Discussie
  • het minderhedenforum heeft ook een zelfhulpgroep gestart en verkoopt T-shirts voor funding

    557_o.jpg

15 reacties aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 355)
    • We gaan er nog komen :first:

      Op de vingers tikken hoeft niet maar…
      [quote=”Mushroom” post=265884]Om op uw vraag te antwoorden: ja. [/quote]
      Vraag is dus wel degelijk beantwoord :engeltje:

      Ik wil wel grif toegeven dat jij en vele anderen véél meer ervaring zullen hebben en dat ik dat hier ook al meermaals verkondigd heb. Ik heb Jokke al bewierookt, en als ik zeg dat ik in mijn broek zou ****** dan bedoel ik daarmee dat jullie dingen doen die ik waarschijnlijk niet zou durven. Ik wil helemaal niemands prestaties onderschatten op circuit.

      Voor de rest zitten we helaas naast elkaar.

      Als ik over een Porsche spreek, dan spreek ik over hoe IK met de auto rijd. Ik doe geen circuit, ik doe bolleke pijl, en op een vervelende zondagnamiddag misschien eens tot in Knokke achter een Australian Homemade Ice-cream. Optrekken aan de lichten zoals ne zot, om dan toch maar tegen 130 voort te kabbelen want -ook al staat de Coyote op- je wordt meer en meer als asociale imbeciel bekeken. Het is nu zo.
      Tijdens dat optrekken kan ik enorm genieten van dat schakelen. Vooral, als er een gelijkwaardige tegen jou staat aan de lichten, zoals ik en mijn makker, jaaaaren geleden met allebei een G-model.

      Wat jij beschrijft als “kicken” (dan zitten we ondertussen alweer op circuit, waar mijn auto in eerste instantie niet voor dient) dat kan ik HELEMAAL begrijpen. Wat ik niet begrijp is dat het extra werk mbt manueel schakelen, iemand dan niet NOG meer voldoening geeft. Hence, de 2 eerder genoemde fimpjes. Hoe moeilijker iets is, hoe meer voldoening het uiteindelijk toch geeft als je het “mastert”?
      Ik snap dus jouw (als ik het goed begrepen heb tenminste) “ik ga eerst proberen om zoveel mogelijk uit mijn PDK te halen om dan later misschien over te stappen naar een manuele om nog een extra dimensie en moeilijkheidsgraad toe te voegen” ding niet. Waarom niet direct die extra dimensie?

      Da’s zoals Jet-skiën. Je hebt zitters en je hebt staanders. Op een zitter kan een aap met een hoed op varen. Gas geven en gaan. Een staander otoh, da’s helemaal wat anders. De analogie kan je nog verder trekken want de zitters zijn een pak sneller dan de staanders. Wel, ik moet geen zitter hebben. Een zitter is geeuw. Er zullen andere mannen zijn met zitters die mij dingen laten zien die ik nooit voor mogelijk achtte, maar die wegen (voor mij) niet op tegen de dingen die ik dan weer kan doen op mijn (trage) staander.

      Als 18-jarige, toen ik leerde rijden, haatte ik de versnellingsbak. Ik zag ooit een programma waar ze de manuele bak compleet belachelijk maakten, het was een “tuig” dat technisch hopeloos verouderd was. Totaal en compleet voorbijgestreefd. En ik zat daar van “Kijk, kijk, ik ben niet de enige die dat vindt”. Ondertussen heb ik de bak leren appreciëren en zelfs van houden. Ik was toen 18 jaar en ik viel stil op elk kruispunt. Een 5-tal jaar later leerde ik Porsches appreciëren, en nog eens 10 jaar later de (tot dan toe foeilelijke) Fuchs velgen.
      Zeg dus nooit nooit. Ik mag dus ook nooit zeggen dat ik nooit een PDK zal hebben, maar momenteel is’t niks voor mij.

        [quote=”Mushroom” post=265886]
        Nogmaals: als je circuit doet en dat DE reden is van het bezit van de wagen en je WIL persé eerste zijn, dan neem je ‘t snelste, wat in dit geval dus PDK is. Ik BEN zo niet en kan me dus niet in die leefwereld verplaatsen. Ik moet niet persé de eerste zijn, en ik weet dat ik me harder zou amuseren met een manuele, ook al kom ik laatst aan. DAT is mijn insteek. :up:
        [/quote]

        [hide]Niet iedereen gaat op circuit om “de eerste te zijn”. Ik ga er om mijn grenzen te verkennen, eventueel te verleggen, vooral ook om bij te leren en me te amuseren. Trackdays zijn geen races. Ik heb op al die jaren al 2 echte KICK-momentjes gehad door een perfect gereden bocht, en daar doe je het voor. Op mijn niveau zijn die momenten heel schaars. Maar ik kan je vertellen als je braking zone perfect is, het insturen perfect is, je voorkant bijt en exact gaat waar je hem wil, vervolgens je achterkant een minuscule drift geeft waardoor hij meestuurt waarna je sneller en harder dan normaal terug op het gas kan, je je diff voelt locken en je aandrijvend buitenwiel meer power voelt krijgen waardoor je sneller accelereert en het zelfs aanvoelt alsof het meestuurt, waardoor je weer met een hogere snelheid op het volgende rempunt aankomt, DAT is autorijden, DAT is kicken, DAT is kunst voor mij. Dat is een moment dat de adrenaline giert, dat je haren recht komen staan, dat je wil roepen, slaan … pure XTC … spijtig genoeg komen die momenten schaars, grotendeels per geluk en jammer genoeg niet door kunde in mijn geval.

        DAT is mijns inziens een deel van het verhaal dat je niet naar waarde apprecieert Mush. Het is niet OF manuele bak om echt te rijden OF PDK om de eerste te zijn. Er is zoveel te leren en te voelen aan autorijden dat niks te maken heeft met schakelen.

        Ik kan me wel inbeelden als ik ooit op het niveau zou komen dat ik het prestatierijden volstrekt beheers en de huidige kick-momenten als het ware moeiteloos aan elkaar brei, dan ga ik misschien terug een uitdaging zoeken en een manuele boite in het spel trekken. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat ik dat punt ooit zal bereiken.
        [/hide]

          [quote=”Mushroom” post=265884]
          Voor mij is een PDK een ottomatiksken voor mensen die ofwel niet kunnen rijden, ofwel te lui zijn om zelf te schakelen, alzo alle veel plezier van het autorijden ontnemend. Ben je daar niet mee akkoord dan is dat uw goed recht :up:
          Ik moet ze niet :salut:[/quote]

          Ik vraag me gewoon af of uw appreciatie van onze kant van het verhaal niet zou veranderen als je zelf eens een trackday ging rijden ?
          Door het feit dat er geen antwoord kwam op mijn eerdere vraag hieromtrent maak ik nu even voor het gemak de assumptie dat je nog nooit zelf hard op een circuit gereden hebt (tik me maar op mijn vingers als ik fout ben).

          Akkoord het zal je eigen idee niet veranderen, je bent een manuele liefhebber, we get that. Maar het zou je idee van “autorijden is schakelen” alleszins in een complexer daglicht zetten en niet elke PDK rijder in het hoekje van “kan niet” en “te lui” zetten.
          Er zijn PDK rijders die GIGANTISCH veel werk verzetten, involvement beleven, wanneer ze een trackday rijden, ook zonder dat geflurk met die derde pedaal en stokske. Maar dat kan je enkel apprecieren als je het zelf beleefd hebt imo.

            [quote=”Bones” post=265885]

            Vooral aan het manneke kan er (blijvend) heel veel gesleuteld worden. Soms vergeten we dit als chauffeur wel eens :think:

            Vinden we niet allemaal dat we beter dan gemiddelde chauffeurs zijn? Zag je ook een beetje aan de reacties toen ik onlangs iets wilde organiseren.

            Ik probeer elk jaar wel op een of andere manier iets bij te leren op een of ander evenement/cursus, maar mijn ding is eerder iets technisch helemaal goed te doen, eerder dan snoeihard te gaan. Op de juiste manier een drift inzetten en volhouden, trage motorbeheersing met de moto, een surplace op de fiets aan het rood licht, coole tricks met mijn skateboard toen ik jong was, … een ding is zeker… je kan altijd verbeteren (beetje off topic, sorry 😳 )[/quote]

            Niet echt off topic, autorijden is idd meer dan schakelen met een manuele.

            Manueel schakelen met die nieuwe versnellingsbak is trouwens een “nieuw soort” van manueel schakelen.

            Flatshift, rev matchen……. het enige dat je nog moet doen is 1 pedaal indrukken en een stok hersteken. Gelukkig kan het ook anders als je van het “sport” knopje blijft.

              [quote=”jokkevlo” post=265883]

              Dat er mensen zijn die ook andere eisen hebben aan een auto of meer op een circuit zitten of in in handeling meer zien dan manueel schakelen, dat mag en kan ook (en ze hebben nog gelijk ook imo) , en hoeft niet (want dat wordt hier wel gesuggereerd) minderwaardig gezien te worden) op een wat lage manier beschimpt te worden, imo he. Ik blijf graag een pint aan den toog drinken.

              Blijkbaar mag er maar begrip zijn in 1 richting?[/quote]

              Nee, nee, nee!! In TWEE richtingen! Altijd!! 😉
              Nogmaals: als je circuit doet en dat DE reden is van het bezit van de wagen en je WIL persé eerste zijn, dan neem je ‘t snelste, wat in dit geval dus PDK is. Ik BEN zo niet en kan me dus niet in die leefwereld verplaatsen. Ik moet niet persé de eerste zijn, en ik weet dat ik me harder zou amuseren met een manuele, ook al kom ik laatst aan. DAT is mijn insteek. :up:
              En ja, ok, ik zal het nogmaals zeggen, ik word er toch al op afgerekend: Een automaat is minderwaardig. Het is cheaten. Net zoals rev matching. Het staat iedereen vrij hierover een ander gedacht te hebben.

                Vooral aan het manneke kan er (blijvend) heel veel gesleuteld worden. Soms vergeten we dit als chauffeur wel eens :think:

                Vinden we niet allemaal dat we beter dan gemiddelde chauffeurs zijn? Zag je ook een beetje aan de reacties toen ik onlangs iets wilde organiseren.

                Ik probeer elk jaar wel op een of andere manier iets bij te leren op een of ander evenement/cursus, maar mijn ding is eerder iets technisch helemaal goed te doen, eerder dan snoeihard te gaan. Op de juiste manier een drift inzetten en volhouden, trage motorbeheersing met de moto, een surplace op de fiets aan het rood licht, coole tricks met mijn skateboard toen ik jong was, … een ding is zeker… je kan altijd verbeteren (beetje off topic, sorry 😳 )

                  Om op uw vraag te antwoorden: ja. Althans, in mijn beleving toch 8)
                  Wat ik niet snap in de laatste pagina’s dat is dat iedereen PDK neemt omdat het toch o zo gemakkelijk is, behalve blijkbaar als ‘t is om te racen, dan is’t ineens niet meer makkelijk.
                  Heb ik ergens gezegd dat een aap met een hoed op ineens deftig kan racen omdat hij met PDK rijdt? Nee toch? Doe ik ergens de prestaties van mensen die wel deftig kunnen racen teniet?

                  Uw vraag doet hier trouwens *TOTAAL* niet ter zake. Nogmaals: 95% van de Porsches ziet nooit een circuit. De meesten kopen PDK omdat ze gehoord hebben dat dat toch zo makkelijk is en zo snel schakelt, en ze gebruiken het trouwens in de F1 ook, ik weet niet of je dat al wist? :sarcastisch
                  Je zal trouwens sneller een aap met een hoed op in een PDK kunnen laten rijden dan in een manuele, maar da’s een heel ander discussie 8)
                  Voor mij is een PDK een ottomatiksken voor mensen die ofwel niet kunnen rijden, ofwel te lui zijn om zelf te schakelen, alzo alle veel plezier van het autorijden ontnemend. Ben je daar niet mee akkoord dan is dat uw goed recht :up:
                  Ik moet ze niet :salut:

                    :music: :popcorn:

                    Het wordt hier wat scherper precies, rustig rustig 🙂 :what:

                    Merk ik tussen de lijnen ook enige frustratie en wat trappen op mensen die in “handeling” meer zien dan het herleggen van een stokje in een rooster ?

                    Nogmaals want dat lijkt er ook niet in te gaan:

                    – ik begrijp 100% het plezier van manueel schakelen en al zeker als je niet 100% van de capaciteiten van je auto probeert te benutten (we zijn niet goed genoeg om het te kunnen), mocht ik een auto voor de openbare weg zoeken, enkel voor plezier ritjes is dat zelfs een no brainer
                    – Als je echt zo hard wil genieten dan is zelfs een “moderne manueel” niet meer 100% wat je zoekt

                    Ik heb respect, begrip en sta zelfs 100% achter zo een keuze.

                    Dat er mensen zijn die ook andere eisen hebben aan een auto of meer op een circuit zitten of in in handeling meer zien dan manueel schakelen, dat mag en kan ook (en ze hebben nog gelijk ook imo) , en hoeft niet (want dat wordt hier wel gesuggereerd) minderwaardig gezien te worden) op een wat lage manier beschimpt te worden, imo he. Ik blijf graag een pint aan den toog drinken.

                    Blijkbaar mag er maar begrip zijn in 1 richting?

                      Mush, gene zever nu, geen steken onder water, gewoon een ernstige vraag, van de ene petrolhead aan de andere.
                      Heb je ooit al eens knoerthard tegen uw eigen grenzen over een circuit gevlamd ?
                      Indien niet, please doe ons en vooral ook uzelf een plezier en ga dat gewoon eens doen.

                        Aaargh!
                        Het gaat er ECHT niet in hé? :bounce:

                        Ik MOET er zelfs niet mee rijden om te weten dat een automaat niets voor mij is. Spijtig genoeg heb ik echter wél de ervaring. Het suckt!

                        Big time.

                        Hoeveel percent er in de racerij aan schakelen besteed wordt interesseert me niet want JE_HEBT_DE_HANDELING_NIET.
                        Ik spreek toch Vlaams? De beste tijd interesseert me minder dan “de handeling”. Is dat voor jullie anders, be my guest :up:

                        Als ik zeg dat PDK makkelijker is dan spreek ik over het schakelen, niet over de duizenden andere dingen die bij racen komen zien. Stop met de dingen uit hun context te rukken. Het is makkelijker, en het is sneller, en ik moet het niet :salut:

                        Dat het hier weer over racen gaat is (wat ik eerder deze dag al vermeldde) omdat iedereen denkt dat hij/zij een F1-auto heeft door de PDK optie aan te vinken. Vink die PDK’s maar aan, da’s goed voor de herverkoopwaarde, en let ook een beetje op met ‘t kleur hé? Je wil de volgende eigenaar niet voor ‘t hoofd stoten :mrgreen:

                          Inderdaad,en het schakelen op circuit is maar een relatief Klein onderdeel,in tegenstelling tot de wagenbeheersing en de correcte lijnen rijden.Het filmpje hierboven toont juist aan hoe makkelijk de hedendaagse handbakken schakelen.Echt uitdagend is dat helemaal niet meer in tegenstelling tot vroeger toen we regelmatig wat trackdays deden met TVR’s met een loodzware koppeling, zonder ESP of ABS
                          Zuff 718 weet er alles van…

                            Dat rev matchen…… tja dan is de fun van manueel er ook af he, gedaan met het betere voetenwerk.

                            Los daarvan is deze discussie oneindig al vind ik de zwart wit tegenstelling zwaar overroepen en spreken beide kampen voor een stuk uit onwetendheid.

                            Vooral het begrip “makkelijk”. Ik denk dat het proces om met een Porsche echt HARD te rijden, het begrip “makkelijk” met de PDK toch wel relatief is.

                            Op circuit of rally hard rijden vraagt toch wel wat meer dan alleen schakelen. In deze discussie lijkt het soms dat de automaat hierin allesbeslissend is, terwijl zijn rol eerder beperkt is. Er zijn andere “involving” skills nodig. Vooral aan het manneke kan er (blijvend) heel veel gesleuteld worden. Soms vergeten we dit als chauffeur wel eens :think:

                              Ah juist, de gewone 981 heeft ook al de rev matching met de sportknop. My bad.

                              Nog eens der Guido over de geneugten van de handbak:

                              [video]https://www.youtube.com/watch?v=lnIFeELGc2k[/video]

                                ja deepee, iedereen die zijn legerdienst gedaan heeft (ik was van de laatste lichting), het geluk had in een MTO of als chauffeur binnen moest EN nog met de MAN “6T Polycarbrand” heeft mogen rijden weet wat dubbel ambraieren is (de 4T had al synchro – de Unimog had ook synchro en met de rest van de zware voertuigen mochten miliciens niet rijden) maar dat is niet te vergelijken met wat we in een gewone wagen hadden, laat staan dat tiphielen…. daar moest je al heeeeeel grote voeten voor hebben, zelfs met de ABLekes aan je voeten 😉
                                Gelukkig heb ik het niet daar geleerd, maar kon ik het al van ervoor (grootvader had nog een Morris staan, dubbel ambraieren noodzakelijk!)
                                Btw, je kan zelfs zonder koppeling schakelen, zowel op als af, als je weet wat te doen, hoe en wanneer…. maar dat is dan weer een ander verhaal…. als echte man heb je dus eigenlijk ook maar 2 pedalen nodig :happy:

                                  @YS: zoek eens op GT4 Auto rev matched downshifts. zou jij als fervente aanhanger toch gekend moeten hebben 😳

                                  @bollocks
                                  : iedereen die met een zwaar voertuig gereden heeft tijdens zijn legerdienst kent/kan dat nog.

                                15 reacties aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.