The manual gearbox preservation society

Home Forum Porsche Talk The manual gearbox preservation society

  • Maker
    Discussie
  • het minderhedenforum heeft ook een zelfhulpgroep gestart en verkoopt T-shirts voor funding

    557_o.jpg

15 reacties aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 355)
    • Dat had mijn Jubi ook, dus ik denk dat dat meekomt met de Sportknop :salut:

        De manuele GT3 heeft nu blijkbaar ook de “auto-rev” functie (zoals bij PDK) als de sport knop is ingedrukt…

          is geen schande als je dat niet weet…. de overgrote meerderheid weet dat niet, en als ze het al weten wil dat nog niet zeggen dat ze het kunnen :think:
          Sinds de gesynchroniseerde versnellingsbakken moet je niet meer ‘dubbel ambraieren’, vroeger wel….

          en dat tiphielen….. remmen, en tegelijk tussengas geven om het terugschakelen met dubbel ambraieren mogelijk te maken….
          dat was pas echt ‘manueel’ rijden, letterlijk en figuurlijk, met handen en voeten uitleggen eer je daar mee weg was….

          Toen had je eigenlijk een voet en een hand te kort om te kunnen rijden zoals je vandaag met een automaat rijdt… vandaag lost het SRV dat voor je op (Synchro Rev Control)

          waar is den tijd…. :respect2:

            Ik weet eigenlijk niet eens echt (een beetje wel, de klok en de klepel) wat dat is … dubbel ontkoppelen… tiphielen…. 😳 😳 😳 Of ben ik nu te eerlijk :engeltje:

              [quote=”bollocks” post=265834]
              Soit, als ik het filmpje van Zuff bekijk, kan ik alleen maar bewonderend toekijken, hoeveel van ons kunnen nog dubbel ontkoppelen? [/quote]

              Check !
              En je mag tiphielen in een keer mee aanvinken.

                +1

                  Ik moei me niet in de discussie pro of tegen pdk, ik heb er nog nooit mee gereden, kan dus geen mening vormen op basis van ervaringen. Heb ooit automatic gereden met een DD Peugeot, en dat was een ramp…. om niet te zeggen levensgevaarlijk soms…. schakelde op de meest onverwachte momenten, traag en telkens een gat in tractie om van te duizelen…; was gelukkig bedrijfswagen en na 6 maand heb ik hem gelukkig kunnen inruilen voor een manuele versie. (zelfs bij Peugeot lachten ze ermee… ah ja, dat is die boite met het ‘menneken’…. schakelen wou zeggen: ‘wakker worden, opstaan, pantoffelkes aan doen, op knopke gaan duwen andere kant van de kamer en terug in bedje kruipen’…. had gelukkig ook een sportstand, dan deed datzelfde menneken turnsloefkes aan… :bounce: )

                  Soit, als ik het filmpje van Zuff bekijk, kan ik alleen maar bewonderend toekijken, hoeveel van ons kunnen nog dubbel ontkoppelen? Ondanks mijn toch nog vrij jonge leeftijd (toen ik leerde rijden in 1988, hadden alle wagens al een gesynchroniseerde bak) heb ik het toch nog geleerd, maar zo snel 😯 ….oefening baart kunst….

                  Manueel schakelen zal in de toekomst steeds minder en minder voorkomen, alle iets zwaardere motoren worden tegenwoordig standaard geleverd met automaat, manueel soms nog in optie…. en de uitstootnormen zullen dat alleen nog verder opdringen (“auto-stop” werkt nu eenmaal meer automatisch dan manueel, waar je zelf de koppeling terug moet lossen) laat staan als er meer en maar elek motoren gekoppeld worden…. een vlotte overgang tussen elektrische aandrijving en een fossiele aandrijving is enkele automatisch mogelijk….. om niet te zwijgen over de full elektrische wagens….

                  Aan de overtuigde manuele gebruikers, geniet er van zolang je kan! :happydance:
                  Aan de overtuigde automaat rijders, vroeg of laat komen we allemaal jullie kant op…. willen of niet!

                    [quote=”deepee” post=265822]handgeschakeld rijden is zo cool want kijk eens wat iemand anders met zijn oud manueel elfje allemaal kan (op circuit)
                    me-too syndroom … :first: :happy: :mrgreen:[/quote]

                    Da’s eens wat anders dan “kijk eens hoe cool ik ben met mijn ottomatiksken want ze gebruiken het in de F1 ook” 8)

                      Sturen etc wel, want het lijkt wel dat hij hard polyester banden gestoken heeft ipv zacht rubber. Het voetenspel, de symfonie tussen brain, voeten en handen: nee.
                      Ofwel “zie” je het (nvdr: snap je het), ofwel niet. ‘t Is duidelijk dat velen het niet snappen. PDK geeft de chauffeur meer tijd voor andere dingen, hence, ‘t is makkelijker, hence, ‘t is niet zo involving :salut:

                        Mooi filmpke van Zuff, maar heeft in mijn ogen niets te maken met het onderwerp, steek hier een PDK in en hij zal even hard moeten sturen, tegensturen, trekken en wringen, heeft gewoon met de wegligging/ophanging te maken :coolness: :ass:

                          handgeschakeld rijden is zo cool want kijk eens wat iemand anders met zijn oud manueel elfje allemaal kan (op circuit)
                          me-too syndroom … :first: :happy: :mrgreen:

                            Je kan het ook bekijken als evolutie. De PDK is duidelijk de betere (lees snellere) versnellingsbak. Het bewijs is dat diegenen die met autosport bezig zijn, hem omarmen: ze schakelen hiermee sneller en ze hebben meer tijd om zich met andere dingen bezig te houden, zoals het stuur vast te houden, wanneer ze op de limiet rijden (als ik Jokke correct begrijp).

                            Vasthouden aan de manuele versnellingsbak is ouderwets :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: , maar daarom niet minder plezant. :coolness: Omwille van het plezier is mijn 997 dus handgeschakeld, maar mijn daily is een automaat.

                            Ooit zal het zelfs helemaal over zijn, want als we in 2050 allemaal elektrisch moeten rijden, is er waarschijnlijk van versnellingsbakken geen sprake meer :salut:

                              @Sensa : een houten afgewerkt interieur , een automaat :applaus: :applaus: , enkel nog een Cubaanse ( of Chileense )sigaar ontbreekt : :drink: :

                              Wim

                                Als je weet dat de “automatische versnellingsbak” uitgevonden is door luie Amerikanen die 90 procent van de tijd gewoon rechtdoor rijden, dan weet je genoeg zeker?!

                                  Het gaat over beleving, en MEER beleving.
                                  Bij jou, moest ik mee in de auto zitten, zou ik in mijn broek k*kken. Bij die hier boven sch**t ik heel de auto onder :mrgreen:

                                15 reacties aan het bekijken - 256 tot 270 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.