Home › Forum › Porsche Talk › The manual gearbox preservation society
- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door luc993cabrio.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”ZUFF-718″ post=265764]Mush , you are welcome ; we zijn beiden liefhebbers van de “snellere PDK” , euh… excuseer , manuele “old fashion en tragere” versnellingsbak :driver: :driver: :driver:
Zelfs deze smiley hebben ze gelukkig nog niet omgetoverd tot een PDK rijder :driver: :driver: :driver: :driver: :driver: :driver:[/quote]
Hallo, hier moet ik even quoten, die smiley stelt een, van nature uit, blije en lachende automatiek rijder voor die de KEUZE heeft, ontspannen cruisen op automatiek of toch even ‘den onnozelaar’ uithangen en handmatig de versnellingsbak bedienen door terug te schakelen en wat extra lawaai te maken. En ja, ik vind dat nu en dan ook al eens plezant! Maar 90% van de tijd zit ik in de eerste categorie.
Kijk geniet en ja, schieten mag ook_ op die radio. Die is er ondertussen uitgezwierd want de orginele staat er ondertussen terug in… staat echter nooit op.
Ze zouden het “quoten” moeten verbieden 😀 😀 😀
Door al die quotes dien je weer enkele pagina’s terug te gaan
Dus dit is voor de manuele fans dan zoveel meer …… Voor mij heeft dat niets te maken met het soort schakel maar het type wagen en zijn gedrag
Persoonlijk merk ik weinig verschil in beleving tussen mijn oude 997 GT3 op circuit en de moderne versie vandaag.
Met ESP off je auto die wil gaan wandelen in de Pouhon of B2 ….. als je dan geen beleving voelt …… ipv dan in te grijpen kan je er natuurlijk drama van maken door de auto hoek te geven dan krijg je voor de videokijker aan de toog een waauw gevoel
Ik vrees dat er hier redelijk wat toogdiscussie is …….gebaseerd op theorie.
Als je trouwens snel wil rijden op circuit heb je imo best wat driftskills want opende limiet van je wagen doe je eignelijk niets anders dan je wagen counteren.
[quote=”bccars” post=265744][quote=”Mushroom” post=265719]maar jouw filmpje die je in een andere thread postte doet me niets. Voor mij is dat niet racen. D’r is (in mijn wereld) niks van beleving want de helft van het werk gebeurt automatisch.
[/quote]Ik weet dat ik niet mag quoten. Maar deze zin is zo veelzeggend, die moet gewoon herhaald worden.[/quote]
En dan met een manuele rijden met esp op 🙂
Mush , you are welcome ; we zijn beiden liefhebbers van de “snellere PDK” , euh… excuseer , manuele “old fashion en tragere” versnellingsbak :driver: :driver: :driver:
Zelfs deze smiley hebben ze gelukkig nog niet omgetoverd tot een PDK rijder :driver: :driver: :driver: :driver: :driver: :driver:
DAT was dus het filmpje waar ik eerder over sprak en dat ik niet vond. Thx Zuff!! :first:
Daar heb ik met 😯 😯 😯 zitten naar kijken, en dat heb ik niet met PDK filmpjes :salut: Dan mag je 3x zo snel zijn met PDK, dat is NIKS qua beleving ivm met bovenstaand fragment. Het spijt me.
Ik ben ooit op slipcursus geweest de kanten van Nivelles, als laatste mochten we met één of andere race Peugeot mét sequentiële versnellingsbak over een 8-vormig circuit gaan, allezja, circuitje. ‘t Was elk apart want er was maar één auto en ‘t was om ter eerst, die met de beste tijd won.
Het ging er toen over dat je ‘t snelst bent door je lijnen te houden en zeker niet te driften, want driften = tijdverlies. O boy, o boy, heb ik daar tijd verloren 😈 Ik was zeker niet mijn eerste, maar ik had wel ‘t meeste plezier gehad 8)
De eerste prijs was trouwens een plastieken prul op een marmeren voetje… :happy:Toen de PDK nog niet was geboren 😀
Dat is pas racen , daarvoor moet je echt ballen aan je lijf hebben om met zo’n Porsche 911 ( uit 1965) te rijden over het circuit :applaus:
[quote=”dirk l” post=265753]
Da’s pas een nachtmerrie, haalt alle beleving uit het autorijden :bounce:
Er was nog wel een rempedaal, enkel voor noodstops :what:[/quote]
Awel, DAT heb ik met PDK :respect2:[quote=”bccars” post=265750][quote=”Mushroom” post=265746]
Allez, ‘k zal toegeven, ‘t is 33% ipv 50%. Sturen, gas geven en schakelen. Remmen is angst :mrgreen:[/quote]Gesproken als een echte kenner Mush :respekt:[/quote]
Komaan bccars? Kan je sommige uitspraken nu ECHT niet met een korreltje zout nemen? Je weet ECHT wel wat ik bedoel…
Moet zoiets me over de streep trekken om me MEER dan 50% van mijn rijplezier laten af te nemen door een ottomatiksken te nemen? 😈[quote=”jokkevlo” post=265725]
Anderzijds : mocht ik nooit circuit rijden en niet op zoek gaan naar de limieten van mijn auto dan zou ik zonder twijfel een manuele kopen maar op mijn honger blijven zitten omdat ik dan niet kan voelen wat deze auto allemaal kan.
Ik respecteer en begrijp de keuze van mensen die gewoon genieten van hun Porsche , het manuele schakelen. Maar of dit zoveel meer het summum van auto rijden is vind ik een zeer enge kijk. Net als wanneer in zou “neerkijken” op mensen die genieten zoals ik net beschreef. [/quote]
Geen hard feelings!! :up:
Lekker discussiëren :up:Ik heb gewoon één ding gequote uit jouw betoog want anders ben ik morgen nog aan ‘t typen. Over de rest (wat ik niet quote) kan ik je begrijpen en volgen :up:
Ik kijk NOOIT neer op mensen maar ik geef grif toe dat ik neerkijk op “ottomatikskes”, hoe cool “PDK” ook klinkt.
De limieten van de auto (en jezelf) bereik je met handgeschakeld ook, sneller zelfs, want je moet moeite doen. Er moet gewerkt worden.
Ik denk er zo over, een ander denkt er anders over. Niets moet, niets hoeft. :up:
En nu ga ik nog maar eens dat “involving” filmpje proberen zoeken.Onlangs een Beemer i3 als vervangwagen meegekregen.
Kwam ongeveer hier op neer:Da’s pas een nachtmerrie, haalt alle beleving uit het autorijden :bounce:
Er was nog wel een rempedaal, enkel voor noodstops :what:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.