The manual gearbox preservation society

Home Forum Porsche Talk The manual gearbox preservation society

  • Maker
    Discussie
  • het minderhedenforum heeft ook een zelfhulpgroep gestart en verkoopt T-shirts voor funding

    557_o.jpg

15 reacties aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 355)
    • [quote=”bccars” post=265745] Aantal bekeerlingen door de discussies is 0,0[/quote]

      Raar hé?
      Waarom snappen jullie het gewoon niet? :happy:

        Je mag wél quoten, als je de reply net ervoor niet herhaalt :first:

        Quoten out of context is ook een kunst, eentje die jij beheerst blijkbaar :drink:
        Een hele discussie herleiden tot één zinnetje is (was) een kunst van een ex van mij, en dan maar *blijven* doordraven over dat ene zinnetje daarbij de rest van heel het betoog vergetend.
        Allez, ‘k zal toegeven, ‘t is 33% ipv 50%. Sturen, gas geven en schakelen. Remmen is angst :mrgreen:

          [quote=”deepee” post=265730]
          leef je hier allemaal eens goed uit, geef je ongezouten mening maar ontdoe vooral jezelf van het idee dat je er iemand mee zal kunnen bekeren.[/quote]

          Discussie loopt al jaaaaaaaaaaaaaren op rennlist. Aantal bekeerlingen door de discussies is 0,0

            [quote=”Mushroom” post=265719]maar jouw filmpje die je in een andere thread postte doet me niets. Voor mij is dat niet racen. D’r is (in mijn wereld) niks van beleving want de helft van het werk gebeurt automatisch.
            [/quote]

            Ik weet dat ik niet mag quoten. Maar deze zin is zo veelzeggend, die moet gewoon herhaald worden.

              Gisteren in Brussel veel gesukkel en dan ben je na een dik half uur wel blij dat je met de PDK-981 gekomen bent. Anderzijds: met de MAN-968 zou ik wellicht gewoon zoals vorige keer direct geparkeerd hebben aan de Waterloolaan en de rest te voet doen (wat ik uiteindelijk toch moest doen). En het was nog goed weer ook dus wat zou ik klagen. Dit werk kan ik nog eeuwen volhouden op deze manier.

              Conclusie: als ik met de WIJF-981 rij, ben ik blij. Als ik met de MAN-968 rij, ook! 😀

                nog eentje voor het weekend 8) 8) 8)

                what-guys-see-brake-gas-clutch-what-girls-see-the-6228827.png

                  de discussie handbak vs pdk leeft nog vele malen sterker op amerikaanse fora dan hier in europa. we importeren onze problemen omdat we er zelf niet genoeg kunnen verzinnen?
                  over den atlantic kan het merendeel van de rijders niet overweg met stickshift omdat ze het nooit geleerd/gedaan hebben.
                  en dan is het bon ton dat je aan de toog of op een smoelalbum kan vertellen dat je met een handgeschakelde porsche rijdt.

                  leef je hier allemaal eens goed uit, geef je ongezouten mening maar ontdoe vooral jezelf van het idee dat je er iemand mee zal kunnen bekeren.

                    [quote=”Mushroom” post=265719][quote=”jokkevlo” post=265710]

                    Graag gedaan :D[/quote]

                    Hey?
                    Jij wou discussie?! :mrgreen: :happy: :respekt:

                    Dat je tegen jezelf racet om een scherpere tijd neer te zetten, that, I get, maar dan is het hele Manueel vs PDK onding niet meer van tel. Als je genoeg rondjes rijdt zal je wel altijd van je tijd kunnen afschaven (tot op zekere hoogte) en als je dat doet in een manuele kan je in jezelf dan denken “had ik nu in een PDK gezeten dan was mijn tijd nog iets sneller”. Wat is het verschil?

                    Het is ECHT niet persoonlijk hoor Jokke, ik wil zeker geen aanvaring met iemand en ik wil absoluut niet stoken, maar jouw filmpje die je in een andere thread postte doet me niets. Voor mij is dat niet racen. D’r is (in mijn wereld) niks van beleving want de helft van het werk gebeurt automatisch.
                    Zoals ik hier eerder al zei: binnenkort wordt er opgeschept over softwareversies: “Ik doe de Ring in xxx minuten”, waarop een andere “De mijne doet het in xx minuten en ik zat er zelfs nog in”, want, aja, binnenkort moeten we dan niet meer sturen ook, dan kunnen we van in de pits onze eigen auto zien racen 😈

                    En nogmaals Jokke: ‘t is echt niet persoonlijk: je kan beter rijden dan ik, je hebt een betere wagen dan ik, je hebt meer ervaring dan ik, ik wil het helemaal niet beter weten, etc… Ik wil alleen maar aantonen dat dit *voor mij* kunstmatig is. Da’s zoals een F1 wedstrijd winnen door op ‘t juiste moment door de pits te rijden.[/quote]

                    Ik ben natuurlijk niet akkoord 🙂 maar zit hier op een iPhone te tokkelen.
                    Moeilijk om dan nu snel mijn antwoord te formuleren.

                    Dus met een PDK (waar je zelf de flippers bedient ) is het volgens jou niet meer echt een beleving ? En is het “makkelijk” ? En is het niet “racen”?

                    Nou

                    Nou

                    NOU

                    Nog beter: alleen tegen de klok rijden daar is ook niets aan (ooit van qualify gehoord ?)

                    Eerst en vooral mijn excuses voor het feit dat ik hou van racen. Uit ervaring weet ik dat dat offensief kan overkomen of als “betweter”. Probeer me te zien als iemand
                    die wel racet maar zich daarom niet beter voelt dan een.niet racer. Wel als iemand vol passie voor wagens en ze graag zoveel mogelijk op de eigen beperkte limiet wil rijden.
                    Wel ik moet niet racen tegen anderen om te genieten van mijn auto, de strijd tegen mezelf, de auto nog fijnder aanvoelen, het verschil in banden, afstelling etc…… ik noem dat genieten.

                    Ik rijd met manueel , sequentieel (met terugschakelen op ontkopppelking en manueel tussengas), ik doe wekelijks kartwedstrijden zelfs ZONDER versnellingen (in jouw ogen dus niks aan),

                    Ik rijd races met 2CV, funcup, een manuele E36, Porsche 991 cup etc……

                    Wel ik kan alleen zeggen dat je in jouw zienswijze een heel eng beeld vormt van autorijden.

                    Ik heb geleerd om niet te blijven hangen in 1 “genre” en open te staan voor alle vormen van karting , circuit rijden en racen.

                    Het plezier om te kijken hoe je met een “manuele” C1 met 90pk toch net sneller te zijn, net later te remmen of sneller de bocht in te gaan, het zoeken naar balans, bochtensnelheid , het door en door leren aanvoelen van het vehikel in je handen dat noem ik ook genieten….. het hoeft daarom niet om de snelste ronde te gaan indien je wil maar de echte motivatie is voelen wat je auto allemaal kan, het plezier om te balanceren. Kijk gerust naar mijn video met mijn manuele Exige. Werken, tussengas, manueel , spektakel …… en toch geniet ik even hard in de GT3 met PDK en is de grens van die wagen op zoeken ook een avontuur en beleving. Zeggen dat het werk voor jou gedaan wordt ….. kuch. Ik kan alleen zeggen dat een snel rondje GT3 met PDK even moeilijk of moeilijker dan met een 320 pk sterke manuele E36 M3….. toch ook geen “trage” wagen. Het gaat allemaal zo snel dat een foute instuurpunt oo een GT3 ergere gevolgen heeft dan op die E36. Neem van mij aan dat je fout bent met het idee dat het makkelijker is …..

                    Nee ik heb geen manuele versnelligsbak nodig om plezier te hebben.

                    En wat racen betreft : wat is er mannelijker, en plezanter dan je meten tegen anderen om te strijden om proberen te winnen. Er zijn zoveel sporten waar we proberen om zo goed mogelijk te zijn. Daar is niets mis mee.

                    Tis eens iets anders dan al dat macho gedoe aan de rode lichten.

                    Sorry dat ik niet alle facetten van je betoog bespreek dat komt nog.

                    Soms heb ik de indruk dat heel die discissie omtrent de gekozen versnelligsbak draait om een soort imago.

                    Ik merk hier ook tussen de lijnen een soort denigrerende kijk op een PDK terwijl dit de versnelligsbak is die het best bij dit soort motor past imo.

                    Anderzijds : mocht ik nooit circuit rijden en niet op zoek gaan naar de limieten van mijn auto dan zou ik zonder twijfel een manuele kopen maar op mijn honger blijven zitten omdat ik dan niet kan voelen wat deze auto allemaal kan.

                    Ik respecteer en begrijp de keuze van mensen die gewoon genieten van hun Porsche , het manuele schakelen. Maar of dit zoveel meer het summum van auto rijden is vind ik een zeer enge kijk. Net als wanneer in zou “neerkijken” op mensen die genieten zoals ik net beschreef.

                    Woorden klinken altijd hard maar weet dat ik dit schrijf uit passie voor auto’s en graag kan lachen en zeveren met een pint erbij.

                    Een lekkere discussie is leuk. Zeker geen hard feelings dus 😉

                      Alé, nog een stokje in het hoenderhok, we zijn nu juist goed bezig…

                      Als je je rijexamen aflegde met een automatic, mag je niet handgeschakeld rijden… omgekeerd wel….

                      Moet ik daaruit verstaan dat ook de wetgever bevestigd dat je om manueel te rijden toch net dat tikkeltje meer moet kunnen dan automatic te rijden???? 😉 :happy:

                        [quote=”jokkevlo” post=265710]

                        Graag gedaan :D[/quote]

                        Hey?
                        Jij wou discussie?! :mrgreen: :happy: :respekt:

                        Dat je tegen jezelf racet om een scherpere tijd neer te zetten, that, I get, maar dan is het hele Manueel vs PDK onding niet meer van tel. Als je genoeg rondjes rijdt zal je wel altijd van je tijd kunnen afschaven (tot op zekere hoogte) en als je dat doet in een manuele kan je in jezelf dan denken “had ik nu in een PDK gezeten dan was mijn tijd nog iets sneller”. Wat is het verschil?

                        Het is ECHT niet persoonlijk hoor Jokke, ik wil zeker geen aanvaring met iemand en ik wil absoluut niet stoken, maar jouw filmpje die je in een andere thread postte doet me niets. Voor mij is dat niet racen. D’r is (in mijn wereld) niks van beleving want de helft van het werk gebeurt automatisch.
                        Zoals ik hier eerder al zei: binnenkort wordt er opgeschept over softwareversies: “Ik doe de Ring in xxx minuten”, waarop een andere “De mijne doet het in xx minuten en ik zat er zelfs nog in”, want, aja, binnenkort moeten we dan niet meer sturen ook, dan kunnen we van in de pits onze eigen auto zien racen 😈

                        En nogmaals Jokke: ‘t is echt niet persoonlijk: je kan beter rijden dan ik, je hebt een betere wagen dan ik, je hebt meer ervaring dan ik, ik wil het helemaal niet beter weten, etc… Ik wil alleen maar aantonen dat dit *voor mij* kunstmatig is. Da’s zoals een F1 wedstrijd winnen door op ‘t juiste moment door de pits te rijden.

                          is nochtans ook veel plezier mee te beleven….

                          heel veel plezier zelfs….

                          https://www.youtube.com/watch?v=UaDIO0nKcSs

                          en omgekeerd natuurlijk ook… 😉

                            [quote=”Mushroom” post=265707]- wil je echt hard gaan op circuit –> PDK –> 1% van het forum
                            – sta je dagelijks in de file of rij je veel stadsverkeer –> PDK (of andere automaat) –> 2% van ‘t forum
                            – al de rest –> manueel –> 97% van ‘t forum

                            Geen dank, graag gedaan :up:

                            Tenzij je door een baas, of een team gesponsord wordt heeft het geen nut van persé de eerste te willen zijn. De eerste willen zijn kost klauwen vol geld en brengt totaal niets op, behalve een plastieken prul op een stuk marmer gelijmd. Ook hier weer: YMMV :salut:[/quote]

                            In uw geval is een 2CV de ideale wagen. Ik verwijs u graag door naar http://www.2cv.be

                            Graag gedaan 😀

                              Dus volgens Muschroom : 97 % van het forum wil : 8) 8) 8)

                              9c8787aefdf62708d58bb14a61a85256--jeep-vehicles-man-card.jpg

                                – wil je echt hard gaan op circuit –> PDK –> 1% van het forum
                                – sta je dagelijks in de file of rij je veel stadsverkeer –> PDK (of andere automaat) –> 2% van ‘t forum
                                – al de rest –> manueel –> 97% van ‘t forum

                                Geen dank, graag gedaan :up:

                                Tenzij je door een baas, of een team gesponsord wordt heeft het geen nut van persé de eerste te willen zijn. De eerste willen zijn kost klauwen vol geld en brengt totaal niets op, behalve een plastieken prul op een stuk marmer gelijmd. Ook hier weer: YMMV :salut:

                                  Daar kan ik me in vinden.

                                  Maar wat nu, einde discussie? Net het leuke aan een forum ruzie

                                15 reacties aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 355)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.