Home › Forum › Porsche Talk › The manual gearbox preservation society
- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door luc993cabrio.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Misschien kunnen we het als volgt samenvatten:
– wil je echt hard gaan op circuit –> PDK
– sta je dagelijks in de file of rij je veel stadsverkeer –> PDK (of andere automaat)
– al de rest –> manueelIk heb een manuele Lotus Exige dus kan ook wel wat vergelijken indien gewenst :popcorn: :drink:
[hide]Ik kan Jokke nog niet eens volgen met mijn PDK. Ik moet dus nog heel veel leren. Heb daarvoor veel mentale bandbreedte nodig.
Iets banaals als schakelen kan ik daarbij echt wel missen ! DRIVE FASTER IF YOU’RE BORED IN A PDK ![/hide][quote=”ZUFF-718″ post=265648]… Een Apple of een Breitling ?[/quote]
Ik was ervan overtuigd dat jullie nog met een uitvouwbare zonnewijzer op stap gaan :engeltje:Nu ben ik in de war, mijn dagdagelijkse horloge is er handmatige met 1 wijzer ….
De handbak diehards geven niet op hoor,der moet nen derde pedaal in…Ik mis hem niet :music:
Ik vind heel die discussie nogal overtrokken.
Als je puur wil rijden koop dan een Lotus of Caterham
Een PDK schakelt nu eenmaal sneller dan een handbak, dat is een feit
Maar wees nu eerlijk tegenover jezelf?
Welk horloge wil je uiteindelijk aan je pols ? welk heeft de meeste klasse en uitstraling ?Een Apple of een Breitling ?
[quote=”stijnG” post=264700]Mush for president, hij heeft gelijk
Ik wil met mijn funwagen zelf kiezen hoe ver ik in de toeren ga, of ik de bocht in 2e of in 3e neem, of ik een viteske afkom als ik de tunnel inrij om nog eens te kunnen gassen….en bovenal ik wil met mijn funcar fun beleven, en geef nu toe dat een automaat boring is….
Dus ja, Mush heeft 50% gelijk…..slechts 50 dames en heren, want hij lacht mij altijd uit dat mijnen daily een automaat is.[/quote]
Dus met een PDK kan je niet kiezen in welke versnelling je je bocht neemt???? Euh….
En voor diegenen die de tel kwijtraken 😀 😀
Dit ezelsbruggetje
Een PDK werkt bovenmenselijk snel, dus daar kan je op circuit niet buiten omdat het nu eenmaal de bedoeling is om zo snel mogelijk te gaan. Dat zegt Preuninger ook zelf. Maar voor een plezierritje is (ook volgens Preuninger ) een manuele prettiger omdat het koppelen en schakelen je nog meer opslorpt (en dus geestelijk ontspant) dan enkel kijken en sturen.
Wat dat file rijden betreft: ik heb zoals ik al schreef een (zon-) dagje met een GT4 gebold, op de terugkeer op maandag zelfs dwars door Brussel gereden omdat ik daar moest zijn voor het werk. Ik moet zeggen dat de koppeling van de GT4 toch wel zodanig kracht vergt dat die af en toe naargelang de omstandigheden te veel zal worden. En dat zeg ik als iemand die het leuk vindt om 8 uur door de Vlaanders te fietsen… Onze 968 daarentegen heeft een boterzachte koppeling (een jaar geleden vernieuwd door de verkoper) waarvan ik nog nooit heb gevonden dat het ambetant werd. Gisteren ook weer mee naar Brussel centrum gereden!
Ok ook even een stok in het hoenderhok gooien kwestie van wat animatie te brengen 😀
Jawel ik ben een manueel fan (heb er eentje in de garage staan) maar bij de recente aankoop van een 991.2GT3 heb ik mijn bestelling van een manueel omgezet in een PDK.
Hoe komt dit nu?
Wel in heel wat tests zag ik hoe goed de GT3 was en hoe goed hij op circuit ging. Een zeer gebalanceerd chassis, puntige motor, zeer hoge toeren……. en jawel ik vond dat zo een wagen gewoon een PDK nodig heeft om echt met een smile van deze machine te genieten (on track).
Ik moet er wel bij vermelden dat ik regelmatig vast zit in files waar de PDK ook wel een voordeel heeft.
Vorige week dan de eerste keer de PDK op de piste geprobeerd en jawel ik ben volledig overtuigd, dat het voor MIJ de juiste keuze was, hoe purist ik ook ben of mensen willen zijn, voor mij past on track de PDK het best bij deze wagen.
Als weekend en uitstap wagen ben ik 100% akkoord om voor de manuele te gaan, maar voor track use maakt de PDK het plaatje voor het gebruik van deze wagen af.
En jawel dat zeg ik met mijn puristen imago (Lotus eigenaar).
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.