Tikkende motor 2.7

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Tikkende motor 2.7

  • Maker
    Discussie

  • Pieters
    Deelnemer

      Dag allemaal,

      uiteraard dien ik me eerst voor te stellen en dan pas “gebruik te maken” van jullie raad. Dat was ook de bedoeling. Maar de euforie van de aankoop/ritjes wordt momenteel effi overschaduwd door teleurstelling, veel zorgen en nog meer vragen. Ik stel me dus zeker voor eens ik hier voorbij ben, ik doe niets liever dan mijn passie te delen met anderen.

      Ik zit met de handen in het haar 🙁

      Heb nu op minder dan een maand 3000km gereden met de Boxster (987-2005/6-2.7-50.000km) zonder enig probleem. Het enige dat hij weergaf was “indicator failure” van de koelvloeistof.

      Toen ik de wagen overhandigd kreeg en er mijn eerste 20km mee reed, kwam het plots op.Ik checkte het peil ervan en merkte dat het boven max stond. Heb dan koelvloeistof verwijderd tot tussen min en max. De boodschap bleef echter regelmatig kortstondig verschijnen. De vorige eigenaar zei dat hij de koelvloeistof en olie nog net had bijgevuld. Heb dan meteen een afspraak gemaakt bij Porsche Carrera Motors in Lathem voor een groot onderhoud en nazicht van deze melding. Rijden zou geen probleem zijn volgens hen; het is de sensor. Ik kan pas op 11juli bij hen terecht.

      Gisteren ben ik dan 5 uur bezig geweest met de wagen op te kuisen; gaf reuzeveel voldoening.

      Hiervoor moest ik hem voor de garage plaatsen. De motor draaide helemaal normaal.
      Na het kuisen zette ik de wagen weer binnen en hoorde ik fel getik + witte rook uit de uitlaat, met een doordringende geur.

      Bummer… probleem met een klep?

      Ik heb dan meteen het oliepeil via de BC gecheckt (enige manier) en hij gaf weer dat hij daarvoor 60:00.00minuten nodig had. Heb het dan maar laten doen om dan volgende boodschap te krijgen: “oil level indicator failure”.

      Nu ben ik heel zeker dat er genoeg olie in de wagen zit/zat, want voor elk ritje was dat het eerste wat ik nakeek. Dat duurde dan ook maar 6 seconden ipv een uur.

      Bij nader inzien besef ik nu dat het oliepeil waarschijnlijk TE HOOG stond. Volgens mijn vader is ook dat slecht! Met dank aan de vorige eigenaar!! Mijn vader denkt aan een falende klepveer.Ikzelf ken echt amper iets van wagens trouwens.

      Er wordt dus niet meer met de wagen gereden, maar ik ga niet wachten tot 11 juli en bovendien ook de wagen niet van Reet naar Lathem (75km) rijden.

      Weet er iemand wat het probleem is/kan zijn?

      ps: de motor werd steeds goed ingereden en heeft vooral lange afstanden (300km – 500km) gedaan en amper in race-modus actief geweest. Enkel tijdens het toeren met forummers(autoforum) of max 10 minuutjes tijdens een trip; maar steeds met warme motor en in totaal nog geen 100km van de 3000 totaal afgelegde kilometers.

      Alvast bedankt voor de raad!

      Dju hé 😥

      Grts

      Pieters

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
      • Morgen werken tot 6. En daarna 🙂

          Dit viel gelukkig mee… morgen kap open en genieten!! 😆 😆

            Nieuwe remmen, groot onderhoud en de falende sensoren (water en olie) vervangen.
            Hij doet het weer goed, al is er aan de klepstoters niets aangepast. Nu hopen dat het euvel is opgelost.

            Waar is die zon trouwens?

              als het euvel ook wegblijft bij koude start, trakteer jezelf dan de volgende maal aan de cocktailbar maar een lekker koude cola-tik.

              Anoniem

                Zeer goed nieuws dus 😀
                Hopelijk hebben ze gelijk en blijft de tik weg.

                  Net een positief telefoontje gehad.

                  Ze hebben de wagen eens goed warm laten draaien en het getik is weg. Nu gaan ze hem laten afkoelen en de kans is groot dat het helemaal weg is. Ze adviseren niets te repareren als dat zo is; het zou ook geen kwalijke gevolgen kunnen hebben volgens hen.

                  Het groot onderhoud wordt meteen ook gedaan, de falende sensor aangepakt en voorste remmen vervangen.

                  Hopend op geen getik bij een koude motor 😀

                    Wagen werd opgehaald en met 95% zekerheid een defecte hydraulische klepstoter(s).

                    Schade zou goed meevallen, kostprijs blijft natuurlijk hoog om te herstellen.
                    Maar ik ben vooral blij dat ik weet dat ik binnenkort weer aan het rondtoeren ben met een gezonde Porsche.

                    Ze zouden wel pas volgende week kunnen beginnen, maar ondertussen valt er toch heel wat ongerustheid van me af en das ook veel waard.

                    Meer nieuws als de wagen hersteld is.

                    Bedankt al voor de hulp/tips allemaal! [img]

                      vawilliam2003 schrijft:

                      Ik duim ook mee dan 😀

                      Verder niet te snel panikeren.
                      Ik had deze morgen ook een tik in de motor van mijn heftruck.
                      Bleek dat ik de aluminium ventilator lichtjes had verbogen tijdens het doorsmeren van de smeernippels gisteren en deze dus iets raakte.

                      Maar de witte rook en onverbrande benzinegeur 😕

                      Anoniem

                        Ik duim ook mee dan 😀

                        Verder niet te snel panikeren.
                        Ik had deze morgen ook een tik in de motor van mijn heftruck.
                        Bleek dat ik de aluminium ventilator lichtjes had verbogen tijdens het doorsmeren van de smeernippels gisteren en deze dus iets raakte.

                          Bedankt!

                          Er zijn nooit duimen teveel.

                            Pieters schrijft:

                            Alweer bedankt voor de vele reacties.

                            (…) Donderdag wordt de wagen opgehaald en naar Hasselt – Serge Power vervoerd, waar men hem eens onder handen zal nemen. (…)

                            Da’s vandaag, we duimen!!

                              waarvoor dank… 😉

                              ik heb mij destijds toen trouwens ook laten vertellen dat bij te veel olie, de kleppen soms te horen zijn, omdat de motor “moeite moet doen om al die oliemassa rond te krijgen”???? Zeker als hij nog koud staat en de olie nog dikker is. Ik geef het maar mee voor wat het waard is…

                              En Plumber… je zit er niet ver van… 😆

                                porschky gaf toch al een plausibele denkpiste, zal hem eens een karmaatje bijgeven zie 8)

                                  Alweer bedankt voor de vele reacties.

                                  De Boxster werd door mij met zorg behandeld, dus ik heb de wagen vermoedelijk niet om zeep geholpen; maar het is en blijft mechaniek. Dus aanvaard ik dit wel.

                                  Donderdag wordt de wagen opgehaald en naar Hasselt – Serge Power vervoerd, waar men hem eens onder handen zal nemen. Ik laat de wagen naar daar doen op aanraden van een collega die zelf een Gemballa heeft en daar heel tevreden is van het onderhoud.
                                  De afspraak van 11 juli bij Carrera Motors werd geannuleerd. Dat was nog te ver weg en ik vrees een beetje dat de kostprijs daar de pan uit zou swingen. Bovendien heb ik het volste vertrouwen in de Hasseltse mannen.

                                  Ik hou jullie op de hoogte. En als ie weer bolt, stel ik de wagen en mezelf met volle goesting voor 🙂

                                    porschky schrijft:

                                    …. mijn vorige vriendin wou bij mijn Boxster 986 S destijds ook eens behulpzaam zijn, en had in haar eentje het oliepeil bijgevuld, maar natuurlijk niet zoals het moet bij dit type Porsche. …..

                                    En daarom dat het nu je “vorige” vriendin” is ❓ ❓ ❓ 🙄 😆 😆

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 30)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.