Tikkende motor 2.7

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Tikkende motor 2.7

  • Maker
    Discussie
  • Dag allemaal,

    uiteraard dien ik me eerst voor te stellen en dan pas “gebruik te maken” van jullie raad. Dat was ook de bedoeling. Maar de euforie van de aankoop/ritjes wordt momenteel effi overschaduwd door teleurstelling, veel zorgen en nog meer vragen. Ik stel me dus zeker voor eens ik hier voorbij ben, ik doe niets liever dan mijn passie te delen met anderen.

    Ik zit met de handen in het haar 🙁

    Heb nu op minder dan een maand 3000km gereden met de Boxster (987-2005/6-2.7-50.000km) zonder enig probleem. Het enige dat hij weergaf was “indicator failure” van de koelvloeistof.

    Toen ik de wagen overhandigd kreeg en er mijn eerste 20km mee reed, kwam het plots op.Ik checkte het peil ervan en merkte dat het boven max stond. Heb dan koelvloeistof verwijderd tot tussen min en max. De boodschap bleef echter regelmatig kortstondig verschijnen. De vorige eigenaar zei dat hij de koelvloeistof en olie nog net had bijgevuld. Heb dan meteen een afspraak gemaakt bij Porsche Carrera Motors in Lathem voor een groot onderhoud en nazicht van deze melding. Rijden zou geen probleem zijn volgens hen; het is de sensor. Ik kan pas op 11juli bij hen terecht.

    Gisteren ben ik dan 5 uur bezig geweest met de wagen op te kuisen; gaf reuzeveel voldoening.

    Hiervoor moest ik hem voor de garage plaatsen. De motor draaide helemaal normaal.
    Na het kuisen zette ik de wagen weer binnen en hoorde ik fel getik + witte rook uit de uitlaat, met een doordringende geur.

    Bummer… probleem met een klep?

    Ik heb dan meteen het oliepeil via de BC gecheckt (enige manier) en hij gaf weer dat hij daarvoor 60:00.00minuten nodig had. Heb het dan maar laten doen om dan volgende boodschap te krijgen: “oil level indicator failure”.

    Nu ben ik heel zeker dat er genoeg olie in de wagen zit/zat, want voor elk ritje was dat het eerste wat ik nakeek. Dat duurde dan ook maar 6 seconden ipv een uur.

    Bij nader inzien besef ik nu dat het oliepeil waarschijnlijk TE HOOG stond. Volgens mijn vader is ook dat slecht! Met dank aan de vorige eigenaar!! Mijn vader denkt aan een falende klepveer.Ikzelf ken echt amper iets van wagens trouwens.

    Er wordt dus niet meer met de wagen gereden, maar ik ga niet wachten tot 11 juli en bovendien ook de wagen niet van Reet naar Lathem (75km) rijden.

    Weet er iemand wat het probleem is/kan zijn?

    ps: de motor werd steeds goed ingereden en heeft vooral lange afstanden (300km – 500km) gedaan en amper in race-modus actief geweest. Enkel tijdens het toeren met forummers(autoforum) of max 10 minuutjes tijdens een trip; maar steeds met warme motor en in totaal nog geen 100km van de 3000 totaal afgelegde kilometers.

    Alvast bedankt voor de raad!

    Dju hé 😥

    Grts

    Pieters

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
    • tikken doet zelfs een fiat panda nadat je hem tegen de rooie dreef 😀

      ik ben slechts hobbyist en zeker geen high trained mecano. maar als je hydraulisch geregelde kleppen hebt, lijkt mij de kans bijzonder klein dat het tikken van een klep zou komen bij deze km-stand en het voorgehouden rijgedrag.
      als je bij het starten direct gas geeft naar 7k rpm zou dit wel kunnen voorkomen. daarom heb je ook geratel bij de eerste omwentelingen van een boxermotor bij het starten. de olie is dan nog niet volledig rondgepompt. ook heb je bij langer stilstaan (meer dan 1 week) wat olie die langs de segmenten heen vloeit naar je cilinders toe. dit geeft een klein wit/blauw wolkje bij het starten maar verdwijnt onmiddellijk zelfs bij stationair draaien.
      ik sluit me aan bij bij de vorige posters en gok op een mineur probleempje dat je met hulp van je pa opgelost krijgt (dichtingsring carburator, waterpomp, …). dus geen paniek, laat een juiste diagnose stellen en je kan het wss zelf low budget herstellen.

        Als ie afkoelt wel, maar als hij draait zo rond 800 rpm is het iets anders.

        rjf

          Ik begrijp het probleem van de tikkende P. niet goed ? Elke Porsche tikt toch na het rijden ?

            Volg deze topic met interesse.
            Heb recentelijk m’n oude 986-2.5 ingeruild voor een 986-3.2S van december 2003.
            Rijd voortreffelijk ware het niet dat er licht getik te horen is aan de linkerzijde als de motor warm is.
            Heb hem bij Porsche Antwerpen even op de brug laten zetten,volgens hen niets om zorgen over te maken,kan klepgeleider van cylinder 6 zijn.
            Ben nochtans niet overtuigd, iemand ervaring met het gebruik van valve lifter concentrate / reinigings additief?

            Vrg

            Harald

              mijn vorige vriendin wou bij mijn Boxster 986 S destijds ook eens behulpzaam zijn, en had in haar eentje het oliepeil bijgevuld, maar natuurlijk niet zoals het moet bij dit type Porsche. Resultaat: veeeel te veel bijgekapt, en een motor die enorm begon te roken op hogere toeren, en ook niet meer goed draaide op den duur. Blijkt dus dat om onze groene vriendjes blij te houden, auto’s niet langer zoals vroeger een overloopsysteem mogen hebben dat het teveel aan olie op straat gooit, want dat zou weer een enorme vervuiling zijn waardoor op zijn minst drie walvissen diarree krijgen, maar het te veel aan olie moet in de luchtfilterbox gegooid worden! Met het resultaat dat als het om vrij veel olie gaat, je luchtfilter na een tijdje ook zowat verzuipt in de olie, en je motor niet meer goed draait! Ik heb er dus geen brokken door gehad, maar wel wat kosten om alles te reinigen en een nieuwe luchtfilter te steken.

              Als jij je wagen op een licht afhellende oprit gesteld hebt, zou dat dus ook al wat kunnen verklaren waarom hij nadien meer rookte, als de helling genoeg was om weer extra olie te laten overvloeien?

                Als je er 3000 km probleemloos mee gereden hebt dan zou ik nog niet direct panikeren, en die koelvloeistofsensor die raar doet als hij kapot is dat is ook geen ramp. Denk dus niet dat de vorige eigenaar al op de hoogte was.
                Gewoon rustig blijven en het probleem isoleren en dan valt het misschien nog mee, aan elke auto die je tweedehands koopt is toch altijd wel iets zeker ? Ik calculeer dat risico er gewoon bij, gewoon hopen dat de factuur meevalt 8)

                Anoniem

                  Let wel, als een particulier liegt over de staat waarin de auto zich bevindt, dan kan je hem altijd aanklagen en voor de rechter slepen. Maarja dan moet het wel de moeite zijn natuurlijk.
                  Oogt op foto anders wel prima!

                    Misschien zit 😈 ik helemaal fout , maar niet geschoten ….

                    Ik heb bij twee van mijn wagens ook ooit een tikkend geluid gehad waaraan dadelijk aan de kleppen werd gedacht .
                    In beide gevallen was dit niet van toepassing , maar was telkens de dichting tussen het blok en spruitstuk lek .
                    Misschien toch de moeite om even te checken .

                      plumber schrijft:

                      Hallo Pieters,

                      Ik ben geen mechanica specialist maar heb de volgende opmerkingen:

                      – Ik ben ook klant bij CM te Latem en inderdaad, als ik een afspraak maak voor een onderhoud, moet je minstens 1 maand geduld hebben. Maar ik kan toch niet geloven dat, als je zegt dat het DRINGEND is en dat je niet meer kan rijden, dat ze je nog steeds een maand gaan laten wachten… Als dat het geval is dan zou ik voor een andere garage opteren (en laat het me weten als je nog steeds 1 maand moet wachten want dan heb ik zo mijn bedenkingen bij deze garage).

                      Eerst was de afspraak voor vandaag. Ik moest dan zelf terugbellen om te melden dat het een feestdag was. Afspraak verzet naar 11 juli. Ik heb tevens de opmerking gegeven van de indicator failure, maar ook vermeld dat dit om de 20 minuten voor een 10tal seconden gebeurde (met naald op 40° bij error, daarna weer op 80°) en dus werd er nog wel degelijk gemeten. Geen probleem om te rijden, maar er moest wel naar gekeken worden. Ik verwijt de garage eigenlijk niets hoor. Lijkt me een goede, maar erg dure dealer. Sinds zaterdag (en dus het getik) heb ik ze uiteraard nog niet kunnen bereiken; weekend en feestdag.

                      reys schrijft:

                      Plumber: was ook mijn gedacht + meting oliepeil klopt!
                      En idd alle Porsche.BE garages hebben momenteel hetzelfde probleem. Heb weet van een kennis die zelfs naar P-Keulen is gereden voor z’n onderhoud!
                      Best is (zoals in alles) er een ‘inside mannetje’ te hebben 😉
                      Heb ik het ergens gemist, maar hoelang heb je de wagen? Wat met garantie?

                      Een inside mannetje heb ik. Al werkt hij er nog maar net. (Koen de Bock) Hij was vroeger net zoals ik nu filiaalleider van een ander autobedrijf. Ik heb de wagen sinds eind mei en sindsdien 3000km gereden. (nu 50.000 op de teller) Garantie heb ik niet, aangezien de wagen particulier werd aangekocht. Een 50-er, 47000km op 5,5 jaar, gem.verbruik stond op 9,4… niets deed me iets fouts vermoeden.

                      Ach… bittere pil. ‘t Kan me hooguit veel geld kosten; er zijn belangrijker dingen in het leven.
                      Maar Porsche staat mee bovenaan en een deugd werd een zorg 😥

                      Het houd me in elk geval niet tegen om nu te weten -ondanks dit- dat er altijd een Porsche in de garage zal staan. En ik dus ook dit forum zal blijven besmeuren 🙂

                      Anoniem

                        Plumber: was ook mijn gedacht + meting oliepeil klopt!
                        En idd alle Porsche.BE garages hebben momenteel hetzelfde probleem. Heb weet van een kennis die zelfs naar P-Keulen is gereden voor z’n onderhoud!
                        Best is (zoals in alles) er een ‘inside mannetje’ te hebben 😉
                        Heb ik het ergens gemist, maar hoelang heb je de wagen? Wat met garantie?

                          Hallo Pieters,

                          Ik ben geen mechanica specialist maar heb de volgende opmerkingen:

                          – Ik ben ook klant bij CM te Latem en inderdaad, als ik een afspraak maak voor een onderhoud, moet je minstens 1 maand geduld hebben. Maar ik kan toch niet geloven dat, als je zegt dat het DRINGEND is en dat je niet meer kan rijden, dat ze je nog steeds een maand gaan laten wachten… Als dat het geval is dan zou ik voor een andere garage opteren (en laat het me weten als je nog steeds 1 maand moet wachten want dan heb ik zo mijn bedenkingen bij deze garage).
                          – Heb je pechverhelping afgesloten voor je wagen? Indien ja, bel de pechdienst en zeg dat je problemen hebt met de wagen. Die zullen er bij jou thuis niet veel aan kunnen doen maar zullen je wel gratis wegslepen naar CM in Latem. En daar zullen ze dan wel verplicht zijn om onmiddelijk naar je wagen te kijken. Ze gaan hem toch geen maand laten staan zeker?
                          – Persoonlijk heb ik een 997 en meestal duurt het meten van de olie inderdaad ongeveer 6-10 seconden. Maar wanneer je de motor stopt en meteen weer het contact aanzet zegt hij ook bij mij dat het heel lang zal duren alvorens de juiste oliestand te kunnen doorgeven. Dat is (volgens mij) dus normaal en komt doordat niet alle olie terug naar beneden gezakt is (opgepast, ben er niet zeker van, ik kan alleen maar zeggen dat mijn wagen dat ook doet).

                          Van waar de rook, getik, etc… komt kan ik spijtig genoeg wel niet zeggen 😳

                          Veel sterkt en succes!

                          Plumber

                            Alvast bedankt voor de reacties.

                            Waterpomp lijkt me vreemd, want de frequentie van het getik verhoogt mee met het toerental, of is dat dan ook het geval?

                            Na het telefoongesprek met mijn vader, besloot hij toch eens te komen kijken. Dus heel kort de wagen laten draaien en vreemd genoeg minder tik en rook, maar toch nog steeds fout. De oil indicator failure blijft er, maar het duurt wel maar 6 seconden meer om het peil te lezen alvorens de foutboodschap te krijgen.

                            Volgens mijn pa zou de geur pure benzine zijn en houdt hij vast aan zijn vermoeden van de veer. Ik zou de wagen ook best niet meer starten volgens hem. Was ik nu ook niet echt meer van plan.

                            Met zorgen de lakens onder en ‘k hoop dat ik snel iemand kan bereiken bij Porsche met raad.

                            Nog eens bedankt voor de reacties, misschien weten anderen me hier nog meer over te vertellen.

                            Grts

                            Pieters

                            ps: eens gemaakt stel ik de wagen en mezelf wel voor; heb daar nu even geen zin in 🙁

                            Anoniem

                              Welkom man.
                              Jammer van de minder goede start!
                              Te veel olie is idd niet ok en zal wel wat extra rook geven maar niet vlug motor stuk maken.
                              Zoals Wim aangeeft, iets stuk en je pa kan wel eens gelijk hebben (extra olie om het tikje te verdoezelen?)
                              Ik zou dinsdag eens een beleefd telefoontje met de vorige eigenaar voeren en ook CM die sensor laten klaarleggen!

                              Wim

                                En ook dan rook en doordringende geur bij de waterpomp, en als dat zo is oké dan, want ben niet zo op de hoogte van de water gekoelde Porsches. 😳

                                Lijkt mij op iets anders dan met rook en stank, en denk dan aan overdruk in de motor, en er iets kapot is. maar hoop het niet voor hem.

                                  ik heb een gelijkaardig probleem gehad met mijn 986 2.5 .
                                  Had ook steeds een tikkend geluid, lang gezocht en het bleek de waterpomp te zijn.
                                  Deze dan maar snel vervangen en probleem opgelost!!

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.