Lees en kijk dit draadje eens door, dan weet je waar je op moet letten. 💡
https://porscheforum.be/index.php/forum/30-porsche-restauratie-fotos/54560-restauratie-sc
Als je een aanschaft, dan bij wie > een “specialist/garage” en/of particulier:
Let dan op het volgende:
– Lakstaat, denk aan krassen en poetskrassen
– Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
– Staat van de velgen
– Roestvorming op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken
onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
– Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad en slotplaat.
– Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin en achterin.)
dus even de matjes optillen, en kijken of matten niet nat of geweest zijn.
– Is het interieur origineel, en/of past het bij de achterbank
– Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel
schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage schoon te maken.
– Is alles origineel Porsche, of is het “aftermarket” replacement, en zo ja, past
dat allemaal wel goed
– Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
– Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motor klep, lopen deze scheef, dan
is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen
beoordelen, moet je veel auto’s zien.
– Check ook of de deuren “recht” dichtvallen, of dat ze iets omhoog moeten bij
sluiten (vaak schade)
– Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
– Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt.
Als dit niet zo is, vraag waarom!!!
Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de koffer klep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Kijk naar interieur, geeft vaak aan of persoon de auto vertroeteld of niet.
Geeft dan ook meestal aan of onderhoud regulier gedaan is, en geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat.
Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
Nog een hele nuttige als laatste: Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto’s, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen.
Dan nog als laatste:
Trek van je maximale budget 5000 euro af, om onvoorziene kosten te kunnen opvangen, want dit kan snel oplopen bij een Porsche.
Verder altijd een AKK laten uitvoeren bij een andere Porsche/specialist garage, dit kost ong.250 euro, maar die kunnen snel terug verdiend zijn.
Dan probeer voor een zo originele mogelijke Porsche te gaan, want omgebouwde zijn nadien moeilijker te verkopen, en leveren meestal minder op dan origineel.
Succes verder met het aankopen van een Porsche, maar koop met het hoofd, en niet met het hart. 💡