Tiptronic

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Sinds kort als ik met de Boxster tiptronic rijd en ik schakel van 4de naar 3de komt het regelmatig voor dat hij niet direct naar derde terugschakelt en als het ware gewoon gas geef zonder aandrijving te hebben.
    Uiteindelijk “pakt” hij wel maar met een serieuze schok, dus geen vloeiende overgang.
    Bij automaat rijden is het ook al voorgevallen, maar niet telkenmale.

Ik denk niet dat dit normaal is, of toch?
    Wie weet raad of heeft dit ook al voorgehad en wat staat mij te doen?

Nu al dank voor de reacties, Eric

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Goed is het idd niet… als dit het geval is raad ik je aan om zo snel mogelijk de automaat compleet te laten spoelen en de reden van het laag niveau laten opsporen… laat alvast zo snel mogelijk je peil controleren voor je brokken rijd… ik heb met mijn daily driver (niet porsche) dit gehad, rond de derde had ik dat probleem ook, na enkele dagen bij tweede ook tot hij plots bleef staan, ik heb toen het volledig systeem moeten laten reviseren omdat de koppeling van de automaat verbrand was.

Anoniem

Ben wel geen grote kenner, maar als er in de boîte geen of te weinig olie zit, dan kan dat geen goed doen. De Citroen cx van mijn pa heeft ooit (meer dan 20j geleden…) eens per ongeluk enkele 100km’s zonder olie in de boîte gereden en plots was het gedaan, ik denk dat toen de ganse boite vervangen werd.
        Moest het mijn wagen zijn en ik zou dat vermoeden hebben, dan zou ik er toch niet meer mee rijden tot wanneer dat uitgeklaard is, want brokken in de boîte zijn meestal heel dure zaken…
        PS hoe controleren weet ik niet, maar bijvullen kan je meestal via een opening in de boite zelf, normaal moet je bijvullen tot wanneer de olie uit die opening uitkomt.

Hoe kan ik dat niveau controleren? 😳 En bij te laag : hoe bijvullen? 😳

Voor de duidelijkheid : het is enkel in de derde versnelling maar ook niet continu.

Is er een risico op brokken (lees kosten) hebben, mag er nog gereden worden?

Thx, Eric

ik vermoed ook dat het olie niveau in de automaat te laag staat, dat geeft dit effect dat je beschrijft.

Dag Luc,

Neen nog niet naar de olie in de bak gezien. Ik ben niet echt een held in het demonteren. Of bedoel je de motorolie ? Niveau = ok.

Ik neem binnenkort toch kontakt met je op voor nazicht en T.C.

Dank voor de reactie, Eric

Als eens naar de olie gezien van de bak ?

Misschien iets met de koppelomvormer ? Maar dan is het wel raar dat het enkel bij die versnellingen is. Vraag toch best eens even bij Porsche. Zou me niet verbazen dat het ook wel eens een softwareprobleem is. Al eens geprobeerd de batterij af te koppelen voor een tijdje, dan terug aankoppelen en effe vlot gaan rijden.

Niemand een suggestie 🙁 ?:

8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.