Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › Tiptronic
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 9 maanden geleden door Setakira.
-
MakerDiscussie
-
15 april 2008 om 21:39
Ik las laatst een artikel waarin men sprak over ” het verouderde systeem Tiptronic” Ben dan ook dit systeem eens gaan testen, te weinig km mee gereden om een oordeel te vellen, maar wat me opviel is dat deze steeds in tweede vertrekt, om in eerste te vertrekken moet je deze manueel inschakelen. (model was een Cayman 2.7/211 pk)
Hoe is de ervaring van tiptronic gebruikers bij dit systeem, voor en nadelen ? -
MakerDiscussie
-
Een tiptronic van Porsche moet je inderdaad voelen, je kan wel een ideetje krijgen door vragen te stellen maar is toch anders dan eens meerijden of zelf ritje maken.
De eerste keer dat een kameraad (ook Porscheliefhebber) met mij een ritje ging maken zei hij direkt: Ah dat is niet zo’n automaat als bij mercedes, deze schakelt veel sneller…
@Filip: Succes met je nieuwe wagen, geniet er met volle teugen van!
Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe zo een tiptronic rijdt. Heb wel al eens met een gewone automaat gereden en was niet zo mijn ding, maar nu ik die goeie commentaar hoor over de tiptronic weet ik het niet direct meer.
Ik ben vandaag mijn nieuwe 997 tiptronic gaan afhalen bij rs motors.
Tijdens de zeer goede uitleg over het gebruik van de wagen, is er mij zonder dat ik er naar vroeg opgewezen dat de wagen eens op bedrijfs temperatuur steeds in tweede zal vertrekken.Ben toen snel vertrokken om van de wagen te genieten.Zaaaalig! 😀Een kameraad van me had ooit, jaren terug, een SLK gekocht.
Voor een “sportieve wagen” had die écht wel de slechtste versnellingsbak die ik ooit getest heb 😕
Je mocht doen wat je wou, soepel door de versnellingen gaan ging gewoon niet!
Noch bij hem, noch bij mij, noch bij anderen. Er zat bij overgang van bijvoorbeeld 1 naar 2, of 2 naar 3 altijd wel een zeer vervelend schokske in.
Zelfs mits het rustig laten terugvallen van de toeren.We hebben het dan verholpen door 1 – 3 – 5 of 2 – 4 te verschakelen, dan verliep het wél vlekkeloos 😛
Wat mij opvalt bij manueel schakelen van de P: die 6-bak vergt wel wat gewenning. Als ik er niet op let zou ik hem in zijn 4 trekken in plaats van zijn 6 ; die zit daar “vrij ver weg”.
Onthouden: verkorte schakelweg-optie voor mijn volgende Ptje zoeken 😉
(of eens tiptronic proberen)Ik heb 5 jaar met een mercedes CLK met automaat gereden en dus nu een dikke 9 maanden met een manuele P. Eén ding weet ik en dat is dat de volgende zeker terug een automaat/tiptronic moet zijn. Ik ben het “roeren” in de bak al meer dan beu. Maar ik ben nogal lui ingesteld 😆
Enige nadeel met de mercedes was dat de automaat wel eens zijn “kuren” had. Maar dat kon ook aan de auto-elektronica gelegen hebben want daar kunnen we een boek over schrijven (zeker de eerste 6 maanden dat de wagen nog nieuw was)
hehe, mja als er TE veel pk’s in het spel zijn is een automaat toch een logische keuze, maar wat is Te veel?
Ik heb een jaar gereden in een opel senator met een automaat, dat is handig voor de file en echt in het stad, maar toch verkies ik persoonlijk manueel schakelen[leuker om rijden zn een stuk zuiniger(die oude toch)]we zullen trouwens eens zien hoe die fameuze die hards zullen reageren als Porsche eindelijk met zijn DSG-versnellingsbak zal uitkomen op zijn meest hardcore modellen!? Porsche kennende willen ze hem pas op de markt als het 100% goed zit… Het is uiteindelijk hun eigen uitvinding die, naar ik mij meen te herinneren, op de 962 uitkwam, doch die moest als fabrieksracemachine uiteraard geen levensduur halen zoals van een baanmodel verwacht wordt… Maar het komt er aan!! Wees maar zeker… en dan zullen we eens zien hoeveel GT3/GT2 rijders plots wel zullen overschakelen… 😉
[quote=”Peer”:3h1eoj1q]Zou kunnen, ik dacht ergens gelezen te hebben dat die wagen de enige is waarbij een tiptronic sneller is dan een handgeschakelde.
En ik die dacht dat ik door Porschisten zou “uitgelachen” worden met die tiptronic, ik dacht dat een Porsche voor de “die hards” altijd handgeschakeld moest zijn, maar blijkbaar zijn er toch veel Porschisten die ook tiptronic rijden 🙂 [/quote]Niet moeilijk ook. 3/4e of meer van de bestuurders van een Turbo benutten het vermogen helemaal niet, laat staan dat ze het op een goede manier op de baan krijgen 😉
Of andere conclusies:
– der zitten hier geen die hards. Weinig aannemelijk.
– “ze” (of “we” ? laat ik even in’t midden) hebben een apart topic laten aanmaken door een mod dat voor jou onzichtbaar is en waarin ze/we je wél uitlachen 🙄 Zéér aannemelijk 😈
– de mensen die het meest uitgesproken reageren zijn enkel zij die iets positiefs in te brengen hebben, m.a.w het respect voor een ander zijn keus is groot. “Laat ze maar doen als zij blij zijn, ik denk er het mijne van maar hoef het niet persé af te kraken ook”. Dit is héél aannemelijk.
(maar toch lachen we je nog uit in het verborgen topic 😛 )Echte die hards vind ik persoonlijk zeer onpraktische mensen. Op PF.nl valt me op dat er blijkbaar meer uitgesproken die hards zijn. Commentaar zoals “XYZ hoort niet op een sportwagen” wordt nogal rap geuit. Of met schering en inslag wordt een persoonlijke voorkeur van een die hard in élke discussie meegetrokken. Hoeveel discussies ik niet zie ontaarden in water vs luchtgekoeld 🙄
(zonder iemand voor de borst te willen stoten trouwens. Elke wagen en elk ding heeft zijn plekje en bijzonderheid mijn insziens)Ivm het wel of niet horen op een sportwagen van bepaalde zaken. Laat ons wel wezen: als je 150k EUR neerlegt voor een wagen mag je toch ook wat basiscomfort hebben om ervan te genieten (zoals airco bijvoorbeeld).
Nu ja, ik begrijp dat het voor circuitgebruik weliswaar kan variëren maar hoeveel % gebruikt zijn Porsche zo? Of énkel zo?Zo wordt het wel ineens een ander topic 😉
Op mijn dagelijkse wagen heb ik ook een automaat en zou niets anders meer willen… Wat een comfort met rijden in de stad.
De P daarentegen is manueel bij mij… nen die-hard dus 😆
[quote=”Peer”:1grzutbl]ik dacht dat een Porsche voor de “die hards” altijd handgeschakeld moest zijn[/quote]
Eigenlijk wel ja 😉 8)
Zou kunnen, ik dacht ergens gelezen te hebben dat die wagen de enige is waarbij een tiptronic sneller is dan een handgeschakelde.
En ik die dacht dat ik door Porschisten zou “uitgelachen” worden met die tiptronic, ik dacht dat een Porsche voor de “die hards” altijd handgeschakeld moest zijn, maar blijkbaar zijn er toch veel Porschisten die ook tiptronic rijden 🙂Is het niet zo dat zelfs 80% van de Turbos met Tiptronic worden geleverd vandaag de dag? Las dit onlangs in ofwel EVO ofwel Flat6.
De cabrio vertrekt in auto mode ook in 2de behalve als je gaspedaal dieper intrapt. Tevens heeft hij 24 schakel programmas aan boord dewelke hij gaat gebruiken naar gelang je rijstijl x-minuten voorheen.
Zalig om te cruisen die automode.
Maar ook heel leuk op het circuit in manuele mode. Als ik zelf wil spelen ermee zet ik hem in manueel, enigste wat ik jammer vind is dat er niet veel versnellingen zijn, maar die zijn natuurlijk niet te vergelijken met manuele versnellingen. Een voordeel kan ook zijn dat je niet naar het rood kan gaan want dan grijpt de computer in en schakelt zelf omhoog. Ook bij het stoppen gaat hij automatisch naar 2de.
Ik had het nog nooit gezien die tiptronic en was een beetje sceptisch maar toch tevreden erover, maakt de wagen nog extra speciaal 🙂
hmmm ik heb wel nog nooit in een moderne automatic gereden maar ik vin dat er niets boven zelf schakelen gaat…
Mijn huidige BMW ook, tenminste dat denk ik toch, want in tegenstelling tot die Cayman zie je bij BMW niet in welke versnelling je zit.
Ik zou het dus eens moeten optellen hoeveel er gebruikt worden, maar ik ben er vrijwel zeker van dat die in eerste vertrekt.
Een 520D is ook zo sterk niet als een Porsche natuurlijk.
Persoonlijk vind ik het rijden met een automaat zalig, je verliest dan misschien wel een beetje snelheid, maar wint dan weer een zee aan comfort.
Bedankt voor de info, ik tel “rustig” verder af tot juni 😀
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.