Tiptronic

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Tiptronic

• Maker
    Discussie
  • Ik las laatst een artikel waarin men sprak over ” het verouderde systeem Tiptronic” Ben dan ook dit systeem eens gaan testen, te weinig km mee gereden om een oordeel te vellen, maar wat me opviel is dat deze steeds in tweede vertrekt, om in eerste te vertrekken moet je deze manueel inschakelen. (model was een Cayman 2.7/211 pk)
    Hoe is de ervaring van tiptronic gebruikers bij dit systeem, voor en nadelen ?

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
    • De Audi A6 2.8 Quattro Tiptronic van mijn vrouw vertrekt nochtans steeds in eerste.

dit is niet enkel bij de tiptronic-Porsches zo, ook alle automaten van BMW die ik had/heb vertrekken bij normale rijstijl in tweede… toch zeker bij de zwaardere motoren; zijn toch koppelrijk genoeg om dat te kunnen doen, en zorgen voor zachter opschakelen. Inderdaad, als je meteen diep doortrapt zal je in eerste vertrekken. Is dan ook best grappig als ik eens met de kleine Honda Jazz van mijn moeder rijd: die kleine 1.4 motor met automaat vertrekt wel steeds in eerste, en zelfs als Porsche 996-rijder was ik steeds verrast over de vinnigheid waarmee dat kleine onnozele bakje vertrekt! 😉

We hebben het er al eerder over gehad, de voor of nadelen van automaat (welke vorm dan ook) hangen in ruime mate af van je gebruik. Voor eerder occasionele ritjes, bij weinig verkeer, is een handgeschakelde best wel leuk. Maar wie er dagelijks mee dient te rijden, en dan ook (haast zo goed als zeker) veel files en aanschuiven meemaakt, zal al gauw de aangenamere kanten van automaat rijden leren kennen! 😕

De tiptronic van mijn Boxster vertrekt ook altijd in tweede maar wanneer je vertrekt aan de lichten en je duwt je gaspedaal ineens flink in dan vertrekt hij heus wel in eerste.
          Een alternatief is om hem tijdens stilstand even in de N van neutraal te zetten en bij vertrek gewoon in D,dan vertrekt hij ook in eerste.
          Je kan ook altijd naar manuele modus gaan.
          Een andere manier is ook je pook tijdens gewoon in D zetten,met de tiptoetsen in eerste zetten dan blijft hij 8 sec in de M-stand staan,in eerste vertrekken en opschakelen via de tiptoetsen aan het stuur.
          Ik kan tot op heden niet zeggen dat ik nadelen ondervonden heb aan dit systeem,mijn ervaring ermee is eerder aan de positieve kant.
          Ik denk dat als mijn Boxster ooit weg is mijn volgende Porsche terug een tiptronic wordt.

3 reacties aan het bekijken - 16 tot 18 (van in totaal 18)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.