Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › tiptronic
- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 7 maanden geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
15 juni 2009 om 22:50
hey Porschespecialisten 😀
bij Raes racing staat er een boxter te koop. Ik ben leek en daarom de vraag: wordt er met een tiptronic zelf ontkoppeld of gebeurt dat automatisch? Is deze wagen interessant voor zijn prijs? ❓
klik hier voor naar deze Porsche te kijken.hopelijk in de toekomst:
ook een Porscherijder 😆
de Luc -
MakerDiscussie
-
graag gedaan! Aangezien we (helaas) niet altijd de mogelijkheid hebben om eerst eens met alle mogelijke varianten te gaan proefrijden, om dan de (persoonlijk) “beste” keuze gebaseerd op ervaringen en voorkeuren te maken, moeten we inderdaad vaak zoveel mogelijk trachten te leren van anderen… En misschien zelfs best van anderen die het dagdagelijks gebruiken, tienduizenden kilometers lang… en niet van enkele rotverwende autojournalisten, die eens een uurtje op een circuit zich gaan amuseren in condities die voor 99.9% van ons niet relevant en zeker niet representatief zijn, en daarop grote uitspraken gaan baseren…
Hopelijk weet je al wat meer, en helpt het je om een bevredigende keuze te maken.
Ik leer uit deze prettige discussies. Ook wel wat hoor 😛
iedereen bedankt voor de reacties, zo blijft alles plezant 😉
De lucEigenlijk ging deze Topic over de vraag van deluc, “Wat is een Tiptronic”
Gelijk heb je natuurlijk met je opmerkingen.
Iedereen heeft een andere smaak en een ander budget en dat moet je respecteren vind ik.Ik heb momenteel vijf wagens in gebruik,en één 2.5 Boxster waar ik heel tevreden over ben.
Men mag geen appels met peren vergelijken.
Een auto die ontworpen is om een motor van 208 pk. aan boord te hebben,zal nooit de eigenschappen
hebben om echt te racen.Men kan van een boerenpaard ook geen renpaard maken.
Net zoals echte Porsche diehards staalhard van mening zijn dat een Porsche luchtgekoeld moet zijn,zullen er
ook altijd mensen zijn die van de Boxster vinden dat het een wagentje in voor de dames,of een instapmodel is.
Boxster is gewoon een model van Porsche,punt.
Stel dat ik morgen een Carrera GT koop,moet ik dan neerkijken op alles wat minder is?
Ik ben eens benieuwd wat de meningen gaan zijn indien Porsche morgen bv. met een elektrische auto gaan af komen.
Voila,t’is eruit.Wat Daniel schreef is natuurlijk waar: hoe meer je gaat vergelijken, hoe duidelijker (en soms pijnlijker) verschillen worden. Ik ben bvb zeer tevreden van mijn huidige 525d… maar na een rit met een 535d is een lichte depressie waarschijnlijk ook voorpelbaar… 😉
Maar alhoewel mijn opmerking uiteraard maar om te plagen was, kan ik wel niet ontkennen dat de 2.5 Boxster die ik destijds tijdens een onderhoud als vervangwagen meekreeg, terwijl mijn eerste generatie Boxster S (252 pk) binnenzat, toch ontgoochelend aanvoelde! En niet omdat die minder snel optrekt! Maar omdat ik vond dat die motor wat minder paste bij het concept van de cabrio zoals ik die zie…
Ik ben zelf iemand die niet graag zijn mechaniek ‘pijnigt’ en vaak in de zeer hoge toeren ga. Ik beschouw een Boxster trouwens ook niet als een echte sportwagen, daarvoor heeft oa zijn kas niet de nodige rigiditeit, want enkele rondjes op circuit snel duidelijk maken. Ik beschouw het als een wagen die vooral gemaakt is om lekker mee te genieten in het zonnetje… en daar past volgens mij vooral een gezapige rijstijl bij (waar Tiptronic dus best lekker kan bijpassen!), waarbij men niet hoog in de toeren moet gaan en nerveus moet zitten schakelen..; eerder een rijstijl waar dus KOPPEL belangrijk is… en vooral daar voelde de 2.5 zeer ondermaats aan in de vergelijking.
En aangezien we hier nu over okkazies spreken, waar 3.2 ‘S’en aan redelijke prijzen gekocht kunnen worden, misschien een belangrijker argument om over te twijfelen dan de stoplichtsprintjes of dooracceleratietijden… waar men tegenwoordig toch zelfs al op zijn doos krijgt van diesels… zelfs met de ‘S’…
[quote=”porschky”:3hrfwj55]meestal wel, al moet je bij de 2.5’jes soms wel eens je deur opendoen, en met de linkervoet “à la façon trottinette’ wat bijsteken om sneller te kunnen gaan… [/quote]
Natuurlijk is mijn kennis beperkt tot de 2.5 boxster van porsche, maar ik moet hier op deze belachelijke opmerking toch wel even repliceren
Ook ik heb dus een 2.5 boxster en toen deze in mijn handen is gekomen reed deze eigenlijk niet zo slecht dan ik vreesde vooral door de verhalen die dan over een 2.5 worden verteld.
enkele 100den km verder zou ik mss wel een deur open gedaan hebben om mee te trappen ( lmm stuk ) maar heb ondertussen het 120dkm nazicht laten uitvoeren en helaas ook die dure lmm laten vervangen en ik vind deze ingreep opmerkelijk fantastisch, de wagen is voor mij nu perfect te noemen en hij trekt dus erg goed door, ik vermoed dat er toch heel wat wagens de duimen zullen moeten leggen bij een sprintje, natuurlijk waar ligt de grens van wat je al snel vind?? zoals ik al eerder heb verteld heeft mijn buurman een nieuwe gt3 rs met zowat 400pk en laatst heeft die zijn versnellingsbak laten aanpassen om er nog enkele 10des van sec. af te pitsen?? hoe ver wil je gaan om het leuk te houden???meestal wel, al moet je bij de 2.5’jes soms wel eens je deur opendoen, en met de linkervoet “à la façon trottinette’ wat bijsteken om sneller te kunnen gaan…
Bedankt voor de snelle reactie 🙂
dus als ik het goed begrepen heb, blijft mijn linkervoet werkloos 😀Tiptronic is gewoon een klassieke (trage) sequentiële automaat met koppelomvormer, geen gerobotiseerde zoals DSG of PDK of DCT
Lijkt me een correcte prijs, ziet er een mooi exemplaar uit maar is wel al 11 jaar he.
Hou er ook rekening mee dat een 2.5 in combinatie met een tip nu niet bepaald een ‘sport’wagen is.
Maar het is maar wat je wil natuurlijk 🙂[quote=”deluc”:267tcfq5]hey Porschespecialisten 😀
bij Raes racing staat er een boxter te koop. Ik ben leek en daarom de vraag: wordt er met een tiptronic zelf ontkoppeld of gebeurt dat automatisch? Is deze wagen interessant voor zijn prijs? ❓
klik hier voor naar deze Porsche te kijken.hopelijk in de toekomst:
ook een Porscherijder 😆
de Luc[/quote]Tiptronic is een “Sequentiele automaat”, dat wil zeggen een automatische versnellingsbak die met knoppen op het stuur of met tikjes tegen de pook is op- en terug te schakelen. Dit soort automatische versnellingbakken heeft bij veel autofabrikanten een andere naam. Bij Alfa Romeo wordt het bv. Selespeed genoemd en bij Audi en Porsche Tiptronic.
De Tiptronic-versnellingsbak heeft een “H”-vormig keuzehendel. Links is het een “traditionele” automatische versnellingsbak. Voor het wisselen naar het handbedienende programma moet de keuzehendel vanuit stand “D” (drive) naar rechts worden gedrukt. Door de hendel naar voren (+) te drukken wordt opgeschakeld. En omgekeerd om terug te schakelen. Het Tiptronicsysteem is met een veiligheidsapparaat uitgerust die verhindert verkeerde handelingen uit te voeren. Dit systeem heeft zijn degelijkheid bewezen maar begint stilaan verouderd te geraken.
Wat betreft je andere vraag, is dit een interessante wagen ?
Zeker een diagnose laten uitvoeren bij voorkeur door een Porsche dealer of specialist om latere onaangename verassingen uit te sluiten.
Een Porsche wordt soms vanuit het hart gekocht en niet altijd met verstand 😉Hij is van 1998 dus één van de eerste, heeft 2 eigenaars gehad. Vraag ook of de historiek aanwezig is, die kan je veel vertellen over de wagen.
Is het een Belgische wagen laat dan zeker even het chassis nummer nakijken bij de Porsche dealer, aan de hand van dergelijk nummer is de historiek te achterhalen. Eventueel kan je de motor laten uitlezen op de werkelijke km’s.
Raes heeft veel Duitse wagens in verkoop dus de kans is groot dat het een Duitser is. Uiteraard niets mis mee als hij 100% in orde is.Toevallig zag ik dat op dit forum ééntje te koop wordt aangeboden, iets duurder maar lijkt me wel in orde aan de omschrijving te zien.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.