Beste JVDB,
Je kan een Tiptronic betrouwen, weinig problemen maar, het is wel een verouderd en achterhaald systeem.
Even een korte toelichting indien je niet vertrouwd bent met Tiptronic.
Een transmissie met Tiptronic kan bedient worden op dezelfde manier als een conventioneel type automatische transmissie, maar biedt de chauffeur een bijkomende mogelijkheid om manueel te schakelen.
De pook heeft 2 posities: “upshift” and “downshift”, waarbij de chauffeur de schakeling bepaald.
Het werd nadien overgenomen op het stuur met tuimel knoppen in combinatie met de “upshift” and “downshift” pook.
Later is de Tiptronic S gekomen. Het was een upgrade van de originele Tiptronic, en geeft de chauffeur de mogelijkheid te schakelen zonder de Tipronic eerst in manuele mode te moeten zetten.
In de nieuwe Porsche Cayenne, werd het Tiptronic S systeem volledig herzien en ge-upgrade naar 6 versnellingen en, heeft een snellere acceleratie dan de manuele versie. Idem voor de Porsche 997 Turbo.
Het Tiptronic systeem is ondertussen zoals ik al zei verouderd en werd op de nieuwe 997 modellen vervangen door het PDK systeem en nieuwe “doordruk knoppen” op het stuur. PDK vervangt de Tiptronic S-transmissie en geeft kortere schakeltijden, schakelt veel sneller dan met de handbak mogelijk is en stelt daarmee een nieuwe maatstaf. Hetgeen sommigen niet weten is dat met een C4 met PDK de voorwielaandrijving kan uit schakelen door de parkeer-rem één tandje omhoog te zetten. Als je dat doet, wordt de Carrera4 in feite een Carrera2 en kun je donuts draaien en powersliden.
De “doordruk knoppen” kregen zoveel kritiek dat Porsche besloot deze op de recente Turbo reeds te vervangen door “paddle shifters” achter het stuur zoals bv. bij Ferrari. De nieuwe Porsche generatie zal alleen nog “paddle shifters” gebruiken.