tiptronic

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    ik ben vrij recent beginnen zoeken naar een 911, eer bepaald een 964 of 993.
    Ik heb een mooie cabrio 964 tiptronic gevonden.
    Mijn vraag is de volgende: is die tiptronic te betrouwen?
    Er zijn namelijk mensen die me wat schrik hebben aangedaan hieromtrent.

    Johan

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • [quote=”jvdb”:3o4razzg]Ik heb een mooie cabrio 964 tiptronic gevonden.[/quote]
      En al bekend wat je gaat doen?…. 😉

        hier ook al meer dan 4jaar tiptronic.

        Heeft wel iets extras speciaals tov van gewone wagen en laatste tijd merk ik dat ik hem minder en minder in manueel plaats (zeker als ik open rij, cruizen en genieten van de geuren en kleuren 🙂 )

        PS. ook handig als je tijdens het rijden wat fotos of filmpjes wil maken en met knieën sturen ofwel hand op knie vrouwtje ganse tijd houden :mrgreen:

          hey,rij ook al meer dan een jaar met de mijne.(964 cabrio)
          vind het toch zalig rijden.vooral bij het open rijden.
          chris

            Beste JVDB,

            Je kan een Tiptronic betrouwen, weinig problemen maar, het is wel een verouderd en achterhaald systeem.

            Even een korte toelichting indien je niet vertrouwd bent met Tiptronic.

            Een transmissie met Tiptronic kan bedient worden op dezelfde manier als een conventioneel type automatische transmissie, maar biedt de chauffeur een bijkomende mogelijkheid om manueel te schakelen.
            De pook heeft 2 posities: “upshift” and “downshift”, waarbij de chauffeur de schakeling bepaald.
            Het werd nadien overgenomen op het stuur met tuimel knoppen in combinatie met de “upshift” and “downshift” pook.

            Later is de Tiptronic S gekomen. Het was een upgrade van de originele Tiptronic, en geeft de chauffeur de mogelijkheid te schakelen zonder de Tipronic eerst in manuele mode te moeten zetten.

            In de nieuwe Porsche Cayenne, werd het Tiptronic S systeem volledig herzien en ge-upgrade naar 6 versnellingen en, heeft een snellere acceleratie dan de manuele versie. Idem voor de Porsche 997 Turbo.

            Het Tiptronic systeem is ondertussen zoals ik al zei verouderd en werd op de nieuwe 997 modellen vervangen door het PDK systeem en nieuwe “doordruk knoppen” op het stuur. PDK vervangt de Tiptronic S-transmissie en geeft kortere schakeltijden, schakelt veel sneller dan met de handbak mogelijk is en stelt daarmee een nieuwe maatstaf. Hetgeen sommigen niet weten is dat met een C4 met PDK de voorwielaandrijving kan uit schakelen door de parkeer-rem één tandje omhoog te zetten. Als je dat doet, wordt de Carrera4 in feite een Carrera2 en kun je donuts draaien en powersliden.

            De “doordruk knoppen” kregen zoveel kritiek dat Porsche besloot deze op de recente Turbo reeds te vervangen door “paddle shifters” achter het stuur zoals bv. bij Ferrari. De nieuwe Porsche generatie zal alleen nog “paddle shifters” gebruiken.

              heb mijne meer dan een jaar en werkt perfect

            5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.