to racepak or not to racepak ?

Home Forum Porscheforum On Track Trackday Circuit Talk to racepak or not to racepak ?

• Maker
    Discussie
  • Ik had vorige week een gedachtenwisseling met PIWI (hij is wel niet meer zo superactief op dit forum als vroeger denk ik ?) over het al dan niet dragen van een racepak op trackdays. We hebben er allebei eentje maar we zijn wat geremd om dit aan te trekken want:

– Enerzijds draag je een racepak voor je veiligheid en moet je je in principe van iemand anders niks aantrekken want het is ons eigen vel
    – Maar anderzijds, als niet-piloot komt dat dan misschien wel wat wannabee achtig over en dat is dan ook onze bedoeling weer niet

Wat zijn de ideeën vd medeforummers hierover ?

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • [quote=”jokkevlo” post=265913]Dragen verdorie en je niets aantrekken van de sociale druk om onveiliger in je wagen te gaan zitten ! No matter welk niveau je hebt.[/quote]

+1
      Een fietser draagt fietskledij, een surfer een wetsuit en een autosportbeoefenaar een racepak. Simpel toch? Ik zie niet in waarom je daarvoor de “dikkenek” zou uithangen.

123

Ik ga nu zaterdag rijden, Discovery.

Geen pak want tis gewoon eens wat toertjes rijden, geen competitie, ik als iemand me wil inhalen, dan ga ik gewoon aan de kant.. Met een 2.7 detuned Cayman moet ik me toch geen illusies maken.

100% veilig kan toch niet, en als ik de limiet niet zoek, tja, dan ga ik relatief niet veel meer risico lopen dan op de openbare weg tussen het woon werk verkeer en alle zotten.

Met passion zou ik al iets meer kijken naar zoeen pak, expert lijkt het me dan ook eerder te verwachten met het hogere niveau zijn er hogere risico’s..

Maar als iemand dan el een pak wil dragen, why not.. elk moet dat voor zichzelf weten…

Gewoon je ding doen, wat een ander denkt is niet belangrijk.

Voor zij die het HANS Systeem niet kennen

Hanssysteem.jpg

Terechte opmerking waar heel veel mensen mee worstelen, inclusief mezelf.

Nogal wat mensen (en ja ik was zeker en vast ook zo ene, heb dikwijls gelachen met de racepakje/apenpakje 😀 ) vatten dat “negatief” op. En ja er zijn mensen die dat ook aantrekken voor de show, net als je een een rode broek van Boss of zo draagt…..

Mijn idee hierover heb ik moeten bijsturen. Eens je een paar zware ongelukken gezien hebt, weet je dat die kledij (en vooral ook de Hans) niet voor niets dient.

Dat je nu in een VW beetle zit of een F1 op zich maakt dat niet uit. Vuur is vuur en kan in eender welke auto op circuit al eens makkelijker ontstaan.

Wat ik nog VELEN malen belangrijk vind is het dragen van een HANS, dat redt echt levens en/of houdt mensen uit de rolstoel.

Ik kan alleen zeggen: trek het je niet aan, het is normaal dat er mensen zijn (meer dan de helft die rondlopen op circuit) die dat belachelijk vinden, maar ik ben van de ene groep naar de andere overgestapt.

Dragen verdorie en je niets aantrekken van de sociale druk om onveiliger in je wagen te gaan zitten ! No matter welk niveau je hebt.

(en ja ik zondig er nog veel teggen, donderdag zit ik op Spa en twijfel ik ook of ik het wel zou durven dragen).

Het politiek correcte antwoord is dat je je geen fluit moet aantrekken van wat anderen denken, maar da’s makkelijker gezegd dan gedaan.
              Ik zie jouw tweestrijd.
              Veel hangt af van wie het pak draagt, en op welke manier 💡

Als je met een 2.7 Boxster het circuit afschuimt tussen een roedel GT3’s dan gaat dat pak misschien wel een paar :sarcastisch opmerkingen opleveren. Iedereen die nu triggered is: terug in uw kot, want dat is de Boxster die ik heb en ik mag met mijn eigen auto lachen 🙂

Ik vergelijk het graag met amateurwielrenners, ge weet wel, die die met hun dikke pens samengedrukt in een spandex met de kleuren van Rabobank, of een of andere laminaat de auto’s terroriseren. Als ik die zie rijden dacht ik vroeger ook van “Amai, kijk daar eens, Sagan is daar”, tot ik dan op een goeie dag dacht van “ja, wat moeten ze anders aan doen?”. Met een jeansbroek en een lederen vest op een koersfiets is ook geen zicht.

Otoh? Wat is het nut van zo’n pak? Is dat niet bescherming bieden als je achterwaarts in een gigantische vuurbal terechtkomt? Hoe groot is die kans met de huidige auto’s? Hangt ook af van hoe hard er op het scherp van de snee gereden wordt en met welke auto’s en in welk gezelschap.
              Dus, langs de ene kant misschien beetje overkill, langs de andere kant hoort het erbij. Dress for the occasion 😉

Wel dat is het hem juist. We rijden vaak trackdays op testdays. Maar trackdays is niet racen. De testsessies op dezelfde dag daarentegen zijn voor de echte piloten, die dus wel aan het racen zijn. Dan voel je je zo een beetje een wannabee. Misschien zelf een beetje rescpectloos, alsof het pak een badge of honor is voor de kwaliteit van een piloot of voor de bezitter van een racelicentie waar je zelf nog geen recht op hebt, dat je niet verdiend hebt.
                Do I make sense ?

+1

als je dat racepak draagt tijdens het racen zie ik niet in waarom niet-piloten daar een probleem mee hebben, t’is tenslotte voor je veiligheid dat je dat draagt en wellicht niet voor je plezier.
                    als je ermee gaat shoppen of pinten drinken maak je er wellicht geen goeie indruk mee bij niet-liefhebbers

ik ben geen racer maar zou het zeker dragen als ik ooit de kans krijg om is mee te rijden in een raceauto

dragen zou ik zeggen, anders beklaag je het je de rest van je leven moest er is iets mislopen, wat anders denken is niet jouw zorg hé :up:

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.