Toevoegen Olie 911 3.2 1984

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Toevoegen Olie 911 3.2 1984

  • Maker
    Discussie
  • Na een eerste 500 km te hebben gereden heb ik gemerkt dat het olieniveau nogal aan de lage kant is. Op voorhand niet nagekeken dus geen idee of er effectief een pak verbruikt is… Nu zou ik graag olie bijvoegen. Volgens de owner manual zou dit type SEA90 GL5 of Mil-L2105B moeten zijn. Iemand een idee of dit na al die jaren nog dezelfde olie mag zijn? en of deze gewoon mag worden bijgevuld?

    Alvast bedankt!

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • Ik doe er de olie in die porsche zelf verkoopt onder de naam classic oil 10w60

      Attachments:
      • image-2.jpeg
      123

        Waar mogelijk verschillende soorten/merken niet mengen , dat klopt.

        maar je bv kan wel een 10W40 mobile One in kappen als er een 15w40 mobile one in de motor zit.
        of 10w40 shell op een 5w40 shell

        Dat maakt al geen fluit uit..

        En uiteindelijk als je te weinig olie hebt en je kan niks anders vinden, dan moet je natuurlijk nemen wat er voorhanden is.

          voor je gaat bijvullen (als dat nodig blijkt na de juiste peilmethode) kijk eerst op de factuur welke olie er in gekieperd is bij de laatste wissel.
          en doe er dan dezelfde olie bij.
          verschillende oliën gaan mengen zou ik niet doen.

          123

            niet echt vergelijkbaar ,
            een 968 is een watergekoelde motor, veel minder groot bereik in temperatuur tussen koud en warm, dus de toleranties koud zijn kleiner

            Een luchtgekoelde motor is koud veel losser want een luchtgekoelde motor loopt veel warmer bij warm en zet dus meer uit naar mate hij opwarmt.

            Op een 911 is 20w50 goed omdat die geen hydraulische klepstoters heeft, veel grotere toleranties bij koude motor, en bij warme motor een stuk warmer loopt dan een watergekoelde motor.

            bv 10w40
            de W slaat op Winter, de 10 op de viscositeit bij -17
            het getal na de W, is gewoon de viscositeit bij 100C

            Ik zie niet hoe een 10w “te vloeibaar” zou zijn voor een 968 , want dat is enkel de viscociteit bij koude motor.
            Dus als hij koud is zal die olie vloeien als een 10, eens opgewarmt bij 100C als een 40

            Het is de 2e waarde dus die het belangerijkst is bij ons, das de viscositeit als onze motor warm is.
            Want het is hier toch een middelmatig klimaat. dus maakt die W ons niet zoveel verschil uit.
            Warm klimaat zou je daar iets groter xxW kunnen nemen
            kouder klimaat een iets lager xxW getal

            Het deel na de W, dat moet dus niet zo hoog zijn op een straat 968, op een racer wel omdat die warmer wordt.

            Als er geen merkbaar olie verbruik is hoef je dus niet met 20w50 op die auto
            Als je wel olie verbruik hebt bij bv 10w40 bv omdat de toleranties door sleet gegroeid , kun je een hogere viscositeit nemen en het zo onder controle krijgen.. Das al.

            Mijn cayman bv die durft soms eens een scheet rook laten als ik hem koud start.
            platte motor, en soms geraakt er wel eens een olie druppel langs een klep seal of zo.
            Ik draai nu 0w40, ik zou bv naar 5w40 kunnen gaan en dan zou ik dat vermoedelijk niet meer hebben.

            maar het is no big deal, want ik heb 0 olie verbruik per 5000 km moet ik nooit bij vullen. Dus interesseert het met niet genoeg om over te schakelen.. liever de 0w die koud goed vloeit en meteen overal circuleert, en mijn klepstoters meteen goed vullen bij koude motor

              Mij is ook door Walter Janssens bezworen dat op onze 968 20W50 moet omdat 10W te vloeibaar is.

              123

                zoals Bones beschrijft.. alle afwijkingen daarvan en je kan het ding overvullen.
                En aub opletten met welke olie je er in doet. Geen GL5!!

                een kwalitatieve 20w50 lijkt me best voor de komende zomer..
                tenzij je in de winter vaak rijdt of gaat racen is dat een goeie all round olie voor de luchtkoelers met al wat leeftijd.

                Laat iemand meekijken want als je de handleiding al niet juist kan lezen en bij de versnellingsbak kijkt voor je motorolie ga je problemen veroorzaken.

                  Bedoelen ze niet:
                  – warm gereden motor
                  – horizontaal stationeren
                  – 30 seconden latend draaien (idle) zodat de olie goed verdeeld is
                  – dan meten met de peilstok, terwijl de motor nog draait

                    Vanzelfsprekend is de motor niet warm na 30 sec, maar zo stond het, dacht ik, in de handleiding. In elk geval bedankt voor de tips!

                      op 30 sec is je motor niet warm hoor, best eerst een kwartiertje een toerke doen en dan horizontaal parkeren en motor laten draaien en dan pas checken :salut:

                        ja min 30sec stationair laten draaien alvorens te meten, maar de motor moet zeker warm zijn

                        en hoezo op voorhand niet nagekeken ? er staat op het dashbord ook een olie niveau meter…

                          Perfect pas gemeten met draaiende motor (minimum 30sec zeggen ze daar).

                            sae90 gl5 is versnellingsbakoile…

                            motorolie 10w40 10w60 15w40 20w50

                            en inderdaad meten met warme draaiende motor met de peilstok

                              For the love of God….

                              Meet je op correcte wijze?
                              Bij die oudjes moet je de olie meten op een perfect horizontale plaats, met de motor draaiend.
                              Je zou niet de eerste zijn die verkeerd meet en er een (paar) liter olie teveel in kapt.

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.