Ik heb zelf meermaals deelgenomen aan trackdays of ritjes op ‘de Ring’ met mijn Boxster S… en kan je met zekerheid zeggen dat dit niet de meest pistegerichte auto’s zijn die Porsche ooit gemaakt heeft… wat eigenlijk ook geen kritiek is aangezien Porsche ook nooit beweerd heeft dat dit de bedoeling was met de Boxsters!
Alhoewel de Boxsters een goede kasrigiditeit hebben ivm de meeste cabrio’s van andere merken (bij de Boxster valt bvb het handschoenkastje niet open in een snelle bocht zoals bij Fiat, of springt de voorruit er in 1 stuk uit als je met 1 wiel de stoeprand oprijdt, zoals een nonkel van me met zijn Volvo tegenkwam ), is het op de piste toch te merken dat alles wat meer begint te kraken in de bochten. Tevens is er geen sprake van een sperdifferentieel, dus geblokkeerde wielen en een duidelijke onballans en onrust in de wagen bij hevig afremmen met terugschakelen naar een bocht toe zullen je meer dan eens parten spelen!
En zelfs al had mijn Boxster S reeds een 6-versnellingsbak en de remmen van de 911…(bij de ‘gewone’ Boxster niet!), na een tijdje op korte omlopen zoals Zandvoort begonnen de remmen reeds snel eerst hard en dan weer sponzig aan te voelen; hetgeen een upgrade niet overbodig zou gemaakt hebben. En als je op je S achteraan van die ‘kleine’ 255’s liggen hebt, die je na enkele sessies ook op de vuilbak mag gooien, weet je ook wel aan welke prijs je zult rondgereden hebben!
Dus mijn advies: het is niet omdat de Boxsters nu relatief goedkoop staan dat ze de meest geschikte en goedkoopste (in gebruik) alternatieven zijn voor op circuit. Ik heb eerlijk gezegd heel wat mensen daar met 944’s/968’s gezien die zich waarschijnlijk veeeel meer zien amuseerden dan ik!
0
1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.