transmissie olie 75W-90 versus 80W-90

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 transmissie olie 75W-90 versus 80W-90

  • Maker
    Discussie
  • Hello,

    kerel die me transmissie olie verkocht had geen 75W-90 maar gaf aan dat die 80W-90 zelfde resultaat zou geven, ik zou het verschil
    niet merken en was even goed voor de versnellingsbak…

    hmmm…sinds de transmissieoliewissel (weet wel niet welke ‘oude’ er in zat) krijg ik de bak amper nog in 2de versnelling…

    Nu ben ik geen ‘fijngevoelige’ voor dit soort zaken maar dit is toch een héééémelsbreed verschil in schakelen…
    Ik hoop dat ik hier niks om zeep aan het helpen ben qua transmissie door met die zwaardere olie (die eraf gaat binnenkort, uiteraard)
    te rijden ?

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Ik zie het…..
      Deze voor mijn 993

      SWEPCO 202 MolyXP 75w90 Synthetic Gear Lube

      Wim

        Swepco heeft zoveeeeeeel meer. 😉

          Swepco schijnt inderdaad zeer goed te zijn (heb ik gehoord)
          Maar je hebt er twee he ?
          201 en 210 geloof ik….

          Wim

            [quote=”dirk l” post=249797]NIET voor de Getrag G50 ?[/quote]

            We hebben 2 klanten met een G50 bak waar Swepco op zit, en dit tot grote tevredenheid en geen problemen.
            En bij eentje is dat al 6 jaar dat die olie erop zit.

            Ik weet dat het voor modernere bakken niet (mag) goed is, maar voor alles wat erin zit is een vervanging van een ander merk, moet je wel op nummers en waardes letten.
            Maar Swepco heeft zo’n uitgebreid assortiment dat je bijna voor alles wat kunt kopen.

            Voor de rest sta ik al altijd achter het merk Kroon, en is bij ons hoofdmerk van oliën :up:

              Ik weet dat er olie is die wel of niet aggrassief is voor bronzen onderdelen. Dan moet je wel weten welke je hebt en of er wel of niet bronzen onderdelen in de bak zitten.
              Mijn ex 996 GT3 was eerst met stalen syncro ringen en kon dus andere / betere olie in dan na de revisie naar origineel met bronzen sycro ringen.

                Wim, ik heb ooit wel op het net gevonden dat Swepco uitermate geschikt is voor de Porsche 915 bakken maar NIET voor de Getrag G50 ?
                Ik heb in de G50 dan maar Kroon 75W-90 gekieperd tot grote tevredenheid overigens :think:

                Wim

                  Wat een onzin hebben die je weer verteld, is net heel goed voor de synchromessen. :happy: :happy:

                  Je moet gewoon een google onder Swepco en Porsche 😉

                    Swepco heb ik er ook willen ingooien maar heb er dan ook over horen zeggen dat je moet oppassen i.v.m. de synchromessen. Daarom heb ik het maar niet gedaan en op safe gespeeld.

                    Wim

                      Die moet er bij hem nu net in de 75W90 en hij kreeg 80W90.

                      Dus hadden jullie beter kunnen wissel van leverancier. 😉

                        Bij mijn 924S ook eerst de 75W90 erin gedaan daar ze de 80W die voorgeschreven staat niet hadden. Bij koud weer voelde je goed de tanden in elkaar grijpen van 1ste naar 2de de eerste kilometers. Heb nu deze winter de 80W via internet besteld en toch een heel verschil, veel beter schakelen bij koud weer. Beide waren van Kroon oil.

                        Wim

                          Wij gebruiken de 210.

                          En gebruik de zoekfunctie hier maar eens onder de naam Swepco, heb je heel wat te lezen. 😉

                            Wim,

                            wat voor Swepco gooien jullie normaal gezien in versnellingsbak van 1988 3.2 G50 ?
                            is dat iets wat superieur is tov andere aanbieders ?

                              oude kleur was stroperig geel (als dat een kleuromschrijving is)…

                              heb dit erin gegooid nu:

                              Kroon Oil: GEARLUBE GL-5 80W-90

                              maar zoals gezegd toch een groot verschil bij koudstart (lijkt echt alsof ik de versnellingspook ga breken…allez, zo sterk ben ik niet)

                              Ik zou overgaan naar deze want daarvan heb ik een dealer in de buurt

                              CASTROL UNIVERSAL 75W-90 ?

                              of ik koop uiteraard wat jullie ervaringsgewijs TOP vinden maar geven jullie me dan eens merk/type aub ?

                              bedankt !

                              Gert

                              Wim

                                De 80W90 is dus iets dikker dan de andere die erin gezeten heeft.
                                Dus in het begin zal deze iets zwaarder schakelen, maar als bak eenmaal warm is zou je niet meer mogen merken, want zoveel verschil is het niet en zou je normaal gesproken niet eens mogen merken.

                                Weet je wat de kleur was van de vorige olie ?
                                En voor oudere Porsches gebruiken wij enkel de Swepco olie voor in de bak. 💡

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.