Tripje naar Z-Frankrijk

Home Forum Zeverhoekje Tripje naar Z-Frankrijk

  • Maker
    Discussie
  • Zoals ook gepost op het NL-forum:

    Hey guys,

    op de Porsche days in mei dit jaar had ik interesse voor deze:

    http://www.porscheforum.nl/album_pic.php?pic_id=17778

    Ik had toen nog maar net m’n 3.2 dus ik zette het al gauw uit m’n hoofd. In augustus dit jaar op vakantie had ik in een tijdschrift opnieuw deze auto te koop zien staan en ben contact beginnen opnemen met de verkoper.

    Een 964RS is een auto waar ik als kleine jongen al van droomde en Rubystone Red is m’n favoriete kleur. De volledige historiek van deze RS is bekend en ze heeft nog maar 31.000km gereden. De motor is geprepareerd en levert een 300pk. Ook de uitlaat en cat zijn vervangen door performantere systemen. Links en rechts zijn onderdelen aan de RS verbeterd (vooral om de circuit prestaties op te krikken) maar alle originele stuken worden meegeleverd voor verkoop.

    Door de weken heen wordt er wat over een weer gemaild, paar keer gebeld, foto’s gestuurd en ik begin me min of meer een beeld te vormen van wat ik kan verwachten (zowel qua auto als qua service en personen die me de auto verkopen). Blijkt dat de auto nog niet zolang terug tot een Belg behoorde, dus ‘m terug in Belgie inschrijven zou slechts een fluitje van een cent zijn => weer een pluspunt. De huidige eigenaar is een Fransman, maar hij is lid van de Porsche Club Francorchamps dus de wagen is bekend in het Belgische club circuit. Links en rechts eens m’n licht opgestoken en er wordt me bevestigd dat de auto tip top in orde is.

    ‘k Begin dus werk te maken van een afspraak…dit lukt niet direct aangezien beide agenda’s niet meteen vrij waren, maar gisteren zijn 911-lover en ik naar het zuiden afgezakt om de auto te bekijken, de details te regelen en indien alles goed ‘m meteen mee te brengen naar Belgie.

    Gisteren (om 7 minuten voor 9) waren we aangekomen op onze afspraak van 9u 😉 : CarArt Racing. Een klein bedrijfje dat niks anders doet dan Porsches kopen en verkopen/onderhoud/reparaties/preparaties. Zij staan in voor de verkoop van deze RS van hun klant. Iets na 9 komt er een lichtgoen VW Polo’tje aangeredenen een vriendelijke jongeman opent voor ons de deuren. Hij verwelkomt ons op koffie en croissants 😀 en 911-lover krijgt de mogelijkheid om fotootjes te maken van andere modellen die nog in het atelier staan.

    De jongeman rijdt de RS buiten waar we hem in het heerlijke zuiders ochtendzonnetje (20° 8)

    De doos met originele stukken wordt ons getoond, we eten een croissant, drinken een koffie….intussen loopt de RS op temperatuur en ‘k wordt uitgenodigd voor een ritje. ‘k gesp me vast in de passagiersstoel met lila-kleurige gordel en geniet van het gebrom…de woorden die de aardige man op dat moment uitbrengt, vergaan in het niets en bereiken – gewild of ongewild – jammer genoeg m’n gehoor niet…alles wordt opgeslorpt door de betoverende klanken van het sextet achter ons…Hmmmm, heerlijk!!!.

    Natuurlijk laat de man zien wat hij kan zoals steeds bij zo’n ritjes…decor voor dit toneel is een industrieterrein met een doolhof van straatjes in dambordpatroon en een laagstaande zon…wat me meteen opvalt is de stevigheid van de RS: nergens een piepje, nergens een kraakje. Nochtans maakt de harde ophanging het de koets heel moeilijk maar dit ding is zo stijf!!! Tweede feit dat me aangenaam verrast is de ophanging. Overal hoor en lees je dat deze onkomfortabel hard zijn, maar ik heb al erger gekend…De RS geeft elke putje en oneffenheid mee, maar het is niet dat ik elke klop voelde tot in l’n rug. Zoals ik dus al zei werd er flink gegast en bij momenten heb ik toch es goed in m’n stoeltje geknepen…de bochtensnelehden zijn zeer hoog, de acceleratie meer dan vlot en de remmen super krachtig. Bij het verlaten van het terrein kunnen we even een parallelle baan aan een militair domein volgen…smalle weg, flauwe rechtse met een niet onaardige bult in het midden. Snelheid gaat zeer vlot richting 200km/u (werkelijk, de motor trekt van 1500 rpm tot de rode zone), en met een kort ruk aan het stuur volgt de RS perfect de lijn door de rechtse bocht….ik vertrouw volledig op fenomenale grip van de wagen maar ik moet me niet ongerust maken => top!!!
    Op de terugweg naar het atelier staat 911-lover al klaar om een kiekje te nemen…hij heeft ons de hele tijd kunnen volgen aan het geluid 😆

    De Porsche wordt even stilgelegd en we bekijken de wagen watvan naderbij. Ik kan er niet omheen dat de carrosserie flink heeft afgezien van circuit werk en hoe langer ik er naar kijk, des te meer “defauts” ik vind…Ook 911-lover heeft dezelfde bemerkingen als ik. Daarbij stoort me het ook dat de wagen niet gepoetst is. Buitenkant tot daar toe, maar binnenin ook niet. Dit is spijtig voor iemand die 1000km rijdt voor een wagen te bezichtigen, cashgeld mee heeft en ‘m gelijk meepakt indien goed bevonden. Op het dashboard lag een laagje stof. De folie voor de verklikkerlampjes was bij 4 van de 6 gesprongen??!!!…is dit normaal bij 964??

    Enfin soit, effe later kon ikzelf plaats nemen achter het stuur. Aan het eind van de straat deed de sinterkoppeling me wel effe stilvallen bij vertrek 😕 , maar een tweede poging had meer succes. De wagen reed echt voortreffelijk en ik kon niet anders dan vol lof zijn. Ik “voelde” een berg koppel onder m’n rechtervoet, m’n linker mocht een zachte en goed pakkende koppeling bedienen, m’n rechterhand voelde aan alsof ie al jaren een relatie had met juffrouw pook en voor de eerste keer in m’n leven heb ik werkelijk “geremd”!!! Prachtig pakket zo’n 964RS en het rijden beviel mij meer dan 100%. Zelfs het stuur was uiterst precies ondanks de hoge graad van negatief camber. Het is moeilijk heden ten dage nog een wagen te vinden die zo’n rijplezier biedt…daarenboven, ik voelde me er enorm op m’n gemak in en genoot van begin tot eind!

    Terug in het atelier hebben we samen door de historiek van de wagen gefietst. Een dikke map vol foto’s, rapporten en facturen. Ook de TUV brief en Belgische papieren hebben we gezien. Alles tip-top, alles zoals het moet. Er is voor geen frank op deze auto gekeken om ‘m mechanisch perfect te houden. Duizenden euro’s zijn gespendeerd. Dat is nu ook net het spijtige van de zaak…Waarom is er zoveel gespendeerd on nooit wat aan carrosserie?…tja. ‘k Ben nog een paar keer naar buiten gegaan om de auto te bekijken alvorens te beslissen en per keer dat ik de auto goed bekeek, zag ik het minder en minder zitten. Ze vroegen 47.500 euro, maar ik kon dit bedrag niet geven aan een koets in deze staat.

    ‘k Heb nog even nagedacht om eventueel een minder bedrag voor te stellen en ‘m thuis te laten herschilderen, maar ik had er eerlijk gezegd geen zin in. Feit is dat de auto er nu veel slechter uitzag dan in mei toen ik ‘m in Spa gezien had. Er moet nog een paar keer flink mee geveegd zijn, kan niet anders…911-lover had dezelfde mening. Ik zou de RS niet gebruiken voor circuit, maar voor uitstappen, club verband en misschien occasioneel es een circuit uitje. Ook binnen in had de wagen afggezien en dat is veel moeilijker om terug picobello in orde te maken.

    Dus, we hebben ‘m laten staan en zijn zonder 964RS teruggekeerd 😥 …Spijtig misschien en ik denk er vrij vaak aan maar ik heb m’n gevoel gevolgd zoals ik steeds doe. Zijn we voor niks naar daar geweest?…tja, in theorie wel, maar voor mensen met een passie zoals wij was het een leuk uitje…beter 500euro kwijt dan 50.000 verkeerd besteed…911-lover, enorm bedankt, het was zwaar maar we hebben veel lol gehad 😀 wink:

9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
    • yep mooie fotoreportage en verhaal 🙂

      Meer geluk volgende keer hé Mich, de meesten onder ons hebben er ook minstens 10 gezien voor ze vonden waar het hartje sneller voor bleef slaan…

        avontuur zeer goed gebracht,proficiat ! en bedankt!

          Dit IS dezelfde wagen Alain.
          Deze soortgelijke foto’s (dus wagen met die bestickering) zaten ook in de map van de wagen

          Ik zal mijn verslagje met foto’s dus ook hier posten 😉

          OK , mijn korte verslagje

          Via een tijdschrift was Mich een 964RS tegen gekomen . Wij hadden deze wagen al gezien tijdens de PorscheDays Francorchamps (waar die toen ook te koop stond ) en hadden deze wagen daar al uitvoerig bekeken


          Na veel vragen aan de verkopende partij spraken Mich en ik af om een tripje Zuid Frankrijk te wagen opm deze wagen te bekijken en mee te nemen.
          Zaterdag om 22.00u werd afgesproken aan de autosnelwegparking te Aarschot . Om 22.30u werd het startsein gegeven en weg waren we.

          Het zou een lange nacht en dag worden. Met een kleine 4 tussenpauzes werd de rit gereden en we wisselden elkaar af om mijn werkpaard richting Zuid Frankrijk te loodsen . Daar was afgesproken om 9.00u .
          Buiten tussen Dijon en Lyon waar de mist vreselijk dik hing hebben we geen enkele problemen onderweg gehad. Geen regen , files , werkzaamheden etc.
          Dat verwonderdemij dus compleet. Ik maal honderdduizenden kilometers af op de Duitse “autobahnen” en heb nog nooit meegemaakt dat ik aan één stuk kon rijden over biljartgladde autosnelwegen zonder wegwarkzaamheden . Ook de stopplaatsen (en die zijn massaal aanwezig) waren allemaal super proper ,verzorgd en mooi aangelegd. Een echte lust voor elke autobestuurder.

          De afrit van de snelweg waar we moeste zijn werd rond 8.30u bereikt.

          Volgens de wegbeschrijving van Mich moesten we op een bepaald rond punt links doch dat klopte niet helemaal. We kwamen aan een vliegveld uit.
          Iets ervoor waren we (tijdverdrijvende) Gendarmes voorbij gestoken. Toen die terug aan ons kwamen stopten we die even en vroegen de weg.
          Daar ze toch niets anders te doen hadden kregen we van hun een speciale escorte tot aan de deur van de zaak waar we moesten zijn

          Om 8.53 waren we dus op onze locatie aangekomen . Wat een timing voor en rit van meer dan 1150km van mijn huisdeur.

          Een paar minuten later kwam de zaakvoerder aangereden in een oude Polo 2F . We konden onze lach (en misschien ook wel angst) niet inhouden.


          Was het dan toch die Rubyrode die vooraan stond die eigenlijk te koop stond ❓ 😈 😉

          We werden uitgenodigd op verse Franse Croissants en een kopje koffie .
          Terwijl werd de 964RS buiten gereden en draaiende gehouden. Ook had ik de gelegenheid de andere wagens in de garage op gevoelige plaat (proberen wat zeer moeilijk was door de donkere hal) vast te leggen.




          Toen kon detestrit voor Mich beginnen . Hij voelde zich niet zo veilig .Zou dit aan de inrit van de zaak gelegen hebben ❓

          En weg waren ze

          Ik kon hun hele rit volgen . De lekkere ronk was zeer duidelijk hoorbaar , hoe ver ze ook verwijderd waren. Eerst werd nog rustig gereden , maar dan werd doorgestampt.
          Na het ritje kwamen ze terug

          en werd de wagen aan onze bliken onderworpen. Mich was volledig overtuigd over de klank , het rijgedrag en het technische van deze wagen doch helaas was de carosserie van de wagen minder fraai .






          Ook de verkoper merkte dat en bood Mich een ritje aan omzelf te rijden.
          Dit sloeg hij natuurlijk niet af en weg waren ze (met Permagrin)


          Na op het kantoor bij een ander drankje alle documenten doorgewoeld te hebben en wat gesprekken onderling werd er toch beslist de wagen niet mee te nemen. Al werd er eerst geopperd niets van de prijs te doen sprak de verkoper ons net voor we de autodeur dicht deden aan omeventueel de eigenaar van de wagen te bellen en een voorstel van xx.000€ te aanvaarden. Doch Mich had zijn beslissing getroffen en we reden na een zeer vriendelijke afscheid terug huiswaarts.

          Eerst gingen we nog ergens in de buurt even een terrasje doen om de sleur van het rijden te breken.
          Het was een klein , maar zeer gezellig dorpje die ons echt het gevoel van vakantie gaf






          Ook probeerden we voor Alain een knappe plaatselijke schone op de gevoelige plaat vast te leggen , maar die waren echt even zeldzaam (en snel) dan de Porsche in Frankrijk

          Na nog even naar het toilet geweest te zijn konden we vertrekken.
          De spreuk van Mich was super hierover.
          Verdomme , nu zit ik hier met xx.000€ in mijn zakken en ik krijg nog geen toilet met een bril op 😆 😆 😆

          Foto Foto dus 😈

          En ook werd nog even getwijfeld (het geld jeukte toch wel wat) om geen andere P mee tebrengen , maar dit werd wijselijk gelaten 😈

          En daar gingen we weer. Nu konden wij overdag rijden wat de mooie zichten rond de snelwegen en prachtige rustplaatsen tot uiting liet komen






          Ook de paar zeldzame Porsches onderweg werden op de plaat vastgelegd




          Om 22.30u (dus 24uren later) waren we terug aangekomen en kon Greet haar Mich weer in ontvangst nemen , helaas zonder Porsche.
          Het was vreselijk zwaar , maar een geweldige ervaring.
          Voor een volgende kandidaat Porsche stel ik me terug kandidaat Mich 😉

            Ik vertrek vrijdagavond naar Parijs. Heb nog plek in mijn werkpaard, haha.

              In Frankrijk vind je zeer veel RubyStone RS’jes…ik weet niet hoe het komt…ik weet er eentje te koop tegen Strassbourg en eentje net onder Parijs…zijn we weg? 😆

                Hey Mich en Koen,

                bedankt voor het mooie verslag. Jammer dat het voorlopig zo afloopt, maar gelijk heb je. Als je je er niet 100% goed bij voelt, afblijven. Er zullen langer Porsches zijn dan wij hier rondlopen.

                Ik kon het gisteren niet laten van je een sms te sturen. Bedankt om te reageren. Had het dan jammer genoeg zo druk nadien dat ik vergeten te antwoorden heb.

                Ik heb in 2003 een meeting van Porsche Club Francorchamps meegemaakt en zag daar iets gelijkaardig. Wie weet is het niet dezelfde die omgebouwd is?

                  …tja het was ons een tripje wel…vermoeiend maar o zo leuk achteraf bekeken…

                  Voor pics moeten we op Koen wachten….hij heeft ze gemaakt…als hij merkt dat ik het hier ook gepost heb, zullen ze wel gauw volgen.

                  Stef, prijzen van 964RS’jes zijn ni gewoon hoor…47.5 is ni teveel…een perfecte gaat tegen de 60k…wat mij stoorde was dat de auto zo fzl achteruit gegaan was tegenover Spa eerder dit jaar. Hetgeen ik te zien kreeg was niet hetgeen ik initieel in gedacht had…tja 😆

                    Nu ben ik echt wel nieuwesgierig naar foto’s

                    Idd Mich, voor die prijs mag hij echt wel tip top zijn. Om hem dan al te moeten laten spuiten…

                    Succes met de verdere zoektocht!

                      Prachtig verhaal Mich! 😯
                      En zoals je zelf zegt, je hebt je gevoel gevolgd en dat is meestal de juiste keuze!
                      Moesten we een forum-magazine hebben dan was dit in ieder geval een cover-story waard! 😉

                      Groetjes,

                      SidewindR.

                    9 reacties aan het bekijken - 16 tot 24 (van in totaal 24)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.