Troubleshooting P993, start niet

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Troubleshooting P993, start niet

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Mijn P993 C4 van 95 wilt niet meer starten, na een jaar stil te staan ben ik deze terug van stal gaan halen en hij wilt niet meer starten.
    Alle zekeringen gecontroleerd, deze zijn goed.
    benzinetank halfvol gedaan met benzine.
    Bij het starten draaid de benzinepomp niet, als ik er rechtstreeks 12V op plaats dan wel.
    Zekering 26 is van de brandstofpomp, wanneer er gestart word dan komt er 8.5v op de zekering toe, als ik de bedrading aan de pomp meet heb ik niets.
    Heeft steeds in het verleden altijd gestart en nu plots niet meer.
    Iemand enig ervaring met dit probleem?

    Alvast bedankt,
    Costa

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • Probleem met de P993 zijn opgelost:happydance: , probleem zat bij een benzinepomp dit enkel trilde omdat deze vast zat.
      Benzineleiding aan de rail los gemaakt en rechtstreeks 12v op de pomp geplaatst, er kwam niets van druk uit de benzineleiding.
      Gisteren nieuwe benzinepomp geplaatst en de P993 startte direct.

      Iedereen bedankt voor de hulp hierop het forum , zeker frankM en vandamme:applaus: :applaus:

      Topic mag afgesloten worden van mij.

        Wow ! Good luck !

          Vandaag mijn digitale versie van de vraagbaak P993 afgedrukt en ingebonden.
          een mooi pakketje bundels 🙂

            Enige 993 schema dat ik online kon vinden.

            Het relais aangeduid als blauwe box, de connecties met kleur naar waar ze leiden.
            Het zit light anders in elkaar : ‘TERM 30’ van de Motoronic voorziet hier blijkbaar in power zowel op pin 30 als 86 gelijktijdig. Pin 85 wordt actief laag gestuurd (aan GND) om het relais te doen aanslaan (geel “MFI+DI Relayterm 85”).
            Als ie aanslaat (deel 1) dan komt er op 87 (paars) 12V te staan en gaat die via verdeelpunt 4 naar de nodige toestellen die daarop aangesloten zijn (niet verder getraceerd).

            Als dat allemaal OK is en er is een start conditie of rpm groot genoeg, dan zal de Motronic ook pin 3 laag brengen (oranje – “MFI+DI Relayterm 85b”) en komt er 12V op pin 87b (turquoise) en via de split, junction 18 en 84 naar zowel de brandstofpomp (via zekering 26 van 25A), de O2 sensor verwarming, en naar de MAF.

            Zit dus een beetje moderner in elkaar dan mijn Carrera ’85 maar logica blijft gelijk.

            Dus toch maar eerst relais testen uit de wagen ? Want ook hier 30, 86 aan +12V en 85 aan GND -> relais moet openen en 12V doorgeven aan 87 of de eerste stap van de opstart lukt al niet…

            UPDATE: forum beperkt de kwaliteit van de foto – ik heb je de foto in PM gestuurd in high-res

              🙁

                Tja, dan twijfel ik toch aan het relais ?

                Voor 911 3.2 :
                Pin 30 is normaal de 12V from BAT+ die dient als voeding voor de Motronic unit en voor de injectoren
                Pin 86 (+) en 85 (-/GND) zijn de aansluitingen van het spoeltje van de eerste relais, als die gevoed zijn (86 +12V, 85 GND) dan moet normaal het eerste relais openen en op pin 87 de 12V komen te staan die uit pin 30 komt.
                Daarmee wordt de Motronic gevoed (vanuit aansluitpunt 2 links op de tekening) alsook de 2 banken injectoren.
                Als er geen 12V zit op de pin 87 dan geen voeding voor de brains

                De Motronic kan dan opstarten en als de juiste condities er zijn (key to start, CHT temp, ref sensor, starting of rpm > 200…) zal de motronic de pin 85a aan GND leggen zodat er ook door het tweede spoel stroom loopt, en die het tweede relaiscontact toetrekt. Op pin 87a komt dan ook 12V en die loopt naar de zekering van de fuel pump en bij mij (US car) ook de lambda sonde verwarming van voeding voorziet.

                Als jij nu aangeeft dat er op pin 30 12V staat én op pin 86 ook 12V en pin 85 ligt aan de ground, dan MOET pin 87 doorverbonden zijn met pin 30 bij een goed werkend relais.

                Disclaimer : ik beschrijf mijn 3.2 911. Ik heb geen schema van een 993 !

                1/ Bekijk het schemaatje eens dat op jou relais staat getekend, komt dat een beetje overeen met het schema hierboven ?
                2/ Test het relais eens buiten de wagen :
                (a) GND op 85, +12 op 86 en dan zou je hem moeten horen aanslaan en tussen pin 30 en 87 zou je 0 Ohm moeten op dat moment.
                (b) Als je dan ook nog 85b aan de GND verbind moet je het(tweede contact horen clicken en zou er ook 0 Ohm tussen 30 en 87b moeten zijn
                > Indien niet : bad relay !

                3/ Met relais eruit : in de socket eens 30 verbinden met 87b (en ev 87) – dan moet de pump gevoed worden (en met 87 ook de Motronic dit is een worst case ‘get-me-home’ truukje). Let wel, ook na het verwijderen van de sleutel blijft alles gevoed dan (Motronic, pomp, injectoren, …)

                Ik zie dat er voor de 993 ook een ander relais is (andere nummering) maar intern is het gelijklopend, je moet dan wel de pin nummers hierboven even aanpassen naar de nummers op jou relais als je dit type hebt.

                123

                  dat wordt draadboom na pluizen vrees ik
                  Waar komt die 87 vandaan, en wat zit er nog tussen van bv start onderbreking.

                  eventueel eens een overbruggings draad leggen van je contact slot 12V naar die 87.

                    Dag Frank,

                    Ter info:

                    Pin 30 krijgt 12V ? OK –
                    Pin 86 krijgt 12V met ignition on (nog niet starten)OK
                    Pin 85 is verbonden met GND ? -> niet: GND probleem, ground points controleren/opkuisen, OK
                    Indien dit allemaal ok is moet pin 87 12V geven aan de Motronic unit die dan kan opstarten. -> Test voor 12V op pin 87 (ignition ON, niet gestart) NIet OK, géén 12V volgens mijn meting.

                    Mvg
                    Costa

                      Heb je hem effectief even vervangen, uiterlijk kan hij er nog goed uitzien, maar dat is geen garantie…

                        @ Bert V.

                        De massakabel is nog goed, thx

                          ok, ga ik deze week controleren.

                          Thx

                            Is de massakabel van de batterij nog goed :popcorn:

                              Waar ik nog aan dacht : vanaf ong 88 denk ik zit er een alarm/startonderbreker ingebouwd bij de meeste 911’s. Die moet ook de 12V naar ‘pin 86’ van het DME/fuel pump relais vrijgeven volgens het schema. Dus als je in de testen hierboven merkt dat pin 86 geen 12V krijgt met ‘key on’ (niet gestart) dan kan dat ook nog aan het alarmsysteem/startonderbreker liggen natuurlijk.

                              Ik heb dat systeem niet in mijn MY85, dus kan je ook niet verder adviseren daaromtrent maar via de manual moet er toch een reset procedure zijn daarvoor (of overbrugging) ?

                                Mocht er iemand in het bezit zijn van een elektrisch schema voor een P993 C4 van 95 dan zou ik dit graag hebben. Ik heb zopas online + in mijn documenten van de P993 gezocht maar niet echt iets gevonden. Dus jullie hulp is welkom.

                                Mvg
                                Costa

                                  Bedankt vandamme,
                                  Ik ga dit doen en hou jullie op de hoogte van het resultaat. Alvast bedankt voor de info.

                                  Mvg
                                  Costa

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.