Troubleshooting P993, start niet

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Troubleshooting P993, start niet

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Mijn P993 C4 van 95 wilt niet meer starten, na een jaar stil te staan ben ik deze terug van stal gaan halen en hij wilt niet meer starten.
    Alle zekeringen gecontroleerd, deze zijn goed.
    benzinetank halfvol gedaan met benzine.
    Bij het starten draaid de benzinepomp niet, als ik er rechtstreeks 12V op plaats dan wel.
    Zekering 26 is van de brandstofpomp, wanneer er gestart word dan komt er 8.5v op de zekering toe, als ik de bedrading aan de pomp meet heb ik niets.
    Heeft steeds in het verleden altijd gestart en nu plots niet meer.
    Iemand enig ervaring met dit probleem?

    Alvast bedankt,
    Costa

5 reacties aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • 123

      Je zou 87b eens kunnen overbruggen op de DME relais, en zo eens proberen te starten..
      Frank zijn uitleg is wel beter en zit meer structuur in

      verder : Hoe lang stond de auto stil, een volledig jaar? langer?
      En zat er benzine in of stond hij droog?
      Is er voor het parkeren iets gedaan om de benzine te conserveren? stabil fuel stabilizer of zo?
      Is de auto ergens eens gestart in die periode of gewoon niet?

      Moderne benzine gaat na 6 maand compleet opgummen..
      verknoeit injectoren en alles dat er mee in contact komt

      Hou ook rekening mee dat de benzine pomp in principe slechts hoorbaar is bij opstart om eerste druk te maken. zodra dat is gebeurd hoor je die bijna niet meer.

        OK,

        Kon het maar testen. Wat wel bizar is, is dat je aangeeft dat er op de zekering maar 8V toekomt. Zelfs tijdens het starten zou er nog meer voltage van je batterij moeten zijn. Want 8V is misschien te weinig om je fuel pump te doen draaien. Normaal moet er toch nog zo’n 10V beschikbaar zijn.
        Normaal staat er niets anders dan het relais tussen de fuel pump en ground, dus er moet nagenoeg de volledige batterijspanning over de fuel pump staan, ook bij start. En de fuel pump werkt, dat heb je getest.

        Batterij nog eerst eens goed opladen ?

        Pin 30 krijgt 12V ? -> indien niet : kablage probleem tussen batterij+ en pin 30 in kabelboom
        Pin 86 krijgt 12V met ignition on (nog niet starten) ? -> niet: cablageprobleem, startslot probleem
        Pin 85 is verbonden met GND ? -> niet: GND probleem, ground points controleren/opkuisen
        Indien dit allemaal ok is moet pin 87 12V geven aan de Motronic unit die dan kan opstarten. -> Test voor 12V op pin 87 (ignition ON, niet gestart)

        Als je tot hier bent en de zekering is OK en het relais OK, maar de pomp komt niet aan dan geeft jou DME (Motronic ECU) niet de juiste impuls om de pomp aan te leggen (lees pin 85b aan GND). Dat kan bijvoorbeeld omdat de reference sensor geen correct signaal geeft van het flywheel en motronic dus de stand van de cylinders en TDC niet kan bepalen. Die sensor zou een sinus-achtig signaal moeten geven aan de motronic, je kan die eens proberen door te meten (AC voltage of met scope).
        Een andere sensor die moet werken (op de 3.2) om te starten is de cylinder head temp sensor : bij kamertemp moety die 2.2-2.8 KOhms geven aan de motronic of die zal ook niet overgaan tot een start (en houdt de fuel pump dus ‘off’.

        Als dit allemaal in orde is zou de fuel pump moeten aangestuurd worden door de Motronic (pin 85 low bij starten en daarna natuurlijk) tenzij de pomp zelf een probleem heeft.

        Soit, nog wat meetwerk te doen dus.

        Deed er mij aan denken dat ik nog een defecte DME relais had liggen en die dan maar deze middag gefixed als ‘tweede reserve’.

          Dag Frank,
          Ik heb ook een reserve DME-relais , deze geplaatst en het probleem is nog steeds aanwezig.
          Alvast bedankt voor uw raad

            Een van mijn favorieten, eenvoudig en gestructureerde analyse van een no-start hier op youtube.

              Dat kan natuurlijk aan veel liggen.

              Als je het electrisch systeem vermoed : de 993 heeft een DME/Fuel pump relay. Daar eens naar kijken ?

              1. Meet spanning op accu, moet > 12.4 V zijn voor een goed geladen batterij
              2. Check fuse – heb je gedaan
              3. Check DME/pump relay

              Zie hier voor meer : https://www.pelicanparts.com/techarticles/Porsche-993/19-ELEC-DME_Relay_Troubleshooting/19-ELEC-DME_Relay_Troubleshooting.htm

              Ik heb sowieso altijd een spare DME relais liggen IN DE WAGEN !
              Schema is ongeveer het volgende (check op zijkant van jou relais, daar staat de tekening meestal op) :

              Dus te testen door 85 aan de GND te leggen en 12V op 86 – eerste relais moet toe gaan en de batterijspanning (pin 30) doorgeven aan de DME (injectiecomputer) pin 87. Als de DME de fuel pump wil aanleggen (start) wordt op 85b ook GND doorgegeven, het tweede spoel sluit de tweede schakelaar en BAT+ (pin 30 ) loopt ook naar de fuel pump. Dus dat kan je makkelijk meten/testen met een 12V powersupply.

            5 reacties aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.