Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › Tuning 3.8 DFI
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 6 maanden geleden door bccars.
-
MakerDiscussie
-
14 mei 2019 om 01:06
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met het laten tunen van de 3.8 DFI motor? Bij bijvoorbeeld BR Performance bieden ze een stage 1 (herprogrammatie ECU, +20pk en +20Nm) en stage 2 (herprogrammatie ECU, Supersprint uitlaatspruitstuk en sportkatalysator, +30pk en +30Nm) aan.
Ik vraag me af wat het effect is op de uitlaatgaswaarden en op de betrouwbaarheid van de motor. En doen ze op de keuring niet moeilijk bij dergelijke modificaties? 🙄
-
MakerDiscussie
-
Ik snap Dominique. Het Frans van PCF is voor mij ook een zeer grote drempel !
[hide]
Petrolheads stelt een pk minimum van 300pk, kwestie van een homogeen deelnemersveld te maken. We hebben ooit 1 keer een idioot in een Ford RS gehad die niet consequent lijnen kon rijden, die niet kon remmen, die dacht dat hij “zijn lijn” moest verdedigen door mensen te blokken enz. … levensgevaarlijk op een trackday … dus ja, heeeeeeeeeel soms komen er boyracers with a lot to prove and little to loose die denken dat ze een koers rijden voor de bokaal … terwijl de rest van de deelnemers is door de band onderweg als gentlemen driver met respect voor elkaar en elkaars gerief
[/hide][quote=”Dominique” post=276571]PCF is waarschijnlijk vnl in ‘t Frans te doen? Het probleem is dat daar bij mij onnoemelijk veel haar op staat :roll:[/quote]
Ja en nee, er zit ene van Antwerpen in het bestuur, ze willen vooral een Belgische club zijn en ik zeg niet dat het daar niet helpt om frans te kunnen klappen.
Maar ze doen zelf ook wel moeite om Nederlandstalige leden te woord te staan.. Meeste news letters zijn gewoon 2 talig.Soms wat te veel en soms was onhandig in de communicatie en niet alles is even duidelijk (zelfs niet als ze in t frans bezig zijn).
Maar er is vooral goede wil naar alle Porsche liefhebbers ongeacht taal en ze willen de premium Porsche Club zijn voor wie circuit minded is. (wat niet wil zeggen dat ze nooit eens een rond rit doen met wijn proeverij toestanden ( waar ik overigens zelf niet aan mee doe, niet mijne dada)In ‘t slechtste geval verbetert hun Nederlands en uw Frans 😀
[quote=”bccars” post=276570][quote=”vandamme” post=276546]of Porsche Club Francorchamps en met de club meegaan. Dan zit je niet tussen de boy racers in snelle Cliootjes en zo.
[/quote]Petrolheads zijn wel geen boyracers in snelle cliootjes he Vandamme. Vind dat ideaal dat beginners eigen sessies hebben waarbij ze onder begeleiding hun eerste stappen op circuit kunnen zetten.[/quote]
Ik bedoel dat er minder jong gasten tussen zitten die de jaren van verstand nog niet bereikt hebben.
Als iedereen met Porsche verschijnt heb je meer kans dat de andere ook respect voor zijn en uw materiaal zal hebben dan wanneer het een volledig open track day is en gelijk wie kan opdagen.PCF is waarschijnlijk vnl in ‘t Frans te doen? Het probleem is dat daar bij mij onnoemelijk veel haar op staat 🙄
[quote=”vandamme” post=276546]of Porsche Club Francorchamps en met de club meegaan. Dan zit je niet tussen de boy racers in snelle Cliootjes en zo.
[/quote]Petrolheads zijn wel geen boyracers in snelle cliootjes he Vandamme. Vind dat ideaal dat beginners eigen sessies hebben waarbij ze onder begeleiding hun eerste stappen op circuit kunnen zetten.
moest je (of iemand anders) bij PCF willen optekenen, vermeld mijn naam.
Ik krijg 25 euro als ik iemand bijbreng, en dan krijg je die van mij terug, das dan 12en half % korting 😀tis wel in de Walen te doen de club, dus beetje anders dan Vlaamse club, maar ze zijn track oriented wat de andere officiele P clubs niet zijn.
je krijgt 10% off porsche merchandize in de shop, korting op Porsche days en track day invites bij andere Porsche club track days…
al bij al worthy, En tis de Francorchamps Club, dus das legen… wait for it …. dary !!![quote=”vandamme” post=276546]of Porsche Club Francorchamps en met de club meegaan. Dan zit je niet tussen de boy racers in snelle Cliootjes en zo.
geregeld Open pitlanes in Francorchamps, Al naar Equyers en Le Mans geweest dit jaar
en gaan nog naar Nurburgring en Silverstonealtijd wel iemand in de club die je kan tips geven en eens laten meerijden, of meerijden met je[/quote]
Ok, merci voor de info.
of Porsche Club Francorchamps en met de club meegaan. Dan zit je niet tussen de boy racers in snelle Cliootjes en zo.
geregeld Open pitlanes in Francorchamps, Al naar Equyers en Le Mans geweest dit jaar
en gaan nog naar Nurburgring en Silverstonealtijd wel iemand in de club die je kan tips geven en eens laten meerijden, of meerijden met je
[quote=”bccars” post=276543][/quote]
Dat is jammer, dit weekend zit al bomvol. Weekend van 1&2 juni daarentegen nog niets gepland…[hide]Dit weekend zijn het petrolhead days op circuit Zolder. Misschien kan je je nog inschrijven in de beginner/warm-up sessies voor een eerste laagdrempelige kennismaking met circuitrijden. Als je zondag gaat heb je ook tegelijkertijd een geldige reden om niet te moeten deelnemen aan de verkiezingen 🙂 [/hide]
@ bollocks: bedankt voor je feedback, je opmerkingen zijn volkomen terecht en ik kan er me dan ook in vinden. Na de nuttige info hier gelezen te hebben heb ik het besluit genomen om de wagen 100% stock te laten (komt de herverkoopwaarde trouwens enkel ten goede), en dat ik eens ga proeven van het circuit zoals de auto nu is.
@ all: ik ben een volkomen leek op gebied van trackdays, heeft er iemand een goed contact/organisatie waar ik terecht kan? Na wat google zoeken ben ik op tracktime.be terecht gekomen, maar die zijn niet zo communicatief 🙄 Een trackday op Zolder en/of Spa zou ik wel zien zitten, maar ik zou voor die eerste keer toch wel wat instructies willen van iemand, iemand die me wat tips & tricks kan geven en me wijzen op de (grote) fouten in mijn rijstijl.
Hoi Dominique,
als niet ervaringsdeskundige (ik bedoel, ik heb geen trac ervaring) maar als motorrij-instructeur en oud VRCB auto-rodeo rijder wil ik toch even mijn idee laten weten… (ter info, wij speelden destijds met een oud Alfa Sud 1.6 blokje in een kever chassis, +-70pk, en ons elk weekend rot geamuseerd….)Moet je die wagen tunen of niet? Jouw keuze, maar… enkele bemerkingen:
ik lees ergens dat je schrik heb om over jouw grenzen of over die van de wagen te gaan op het circuit…., geloof me, de grenzen van je wagen liggen (veel) verder dan jouw grenzen… zoals al meermaals elders geschreven, die 385pk die er nu voorhanden zijn leren benutten, zal al moeilijk genoeg zijn als je ze allemaal wil gebruiken.
Weet ook dat een circuit in principe een veilige omgeving is om je uit te leven… een circuit is gebouwd met veiligheidszones die je de kans geven slippertjes te corrigeren of de schade te minimaliseren… een grindbak, uitloopstroken, geen lantaarnpalen of bomen waar je kan rond plooien …. je hebt geen tegenliggend verkeer, geen voetgangers die plots oversteken of spelende kinderen die achter hun bal aan hollen…noem maar op…. op de openbare weg heb je die niet! Daar heb je geen kans om te herstellen….
en als je die 30pk (7% meer) enkel wil gebruiken om je kick te herbeleven op de openbare weg, hou er dan aub rekening mee dat jouw grenzen nog veel vroeger bereikt zijn dan met die 385 standaard paartjes…. jouw limiet is sneller bereikt, maar je reactietijd is daarom geen 7% sneller….Trouwens, hoe vaak ga je die kick nog voelen? als je voor de 20ste keer een sprintje trekt aan het eerste rode licht dat je tegen komt, en weer vol in de remmen moet om de volgende bocht in te kunnen…. wat is daar nog leuk aan na 30 of 40 keer?
Ja, eens een sprintje trekken kan leuk zijn, geloof me… een 1/4mile, een bigblock muscle car, dragbanden, …. het blijft een jongensdroom…
maar uiteindelijk heb je veel meer plezier als je je wagen (zelfs nog maar op 80% van zijn mogelijkheden) een snelle bocht kan in duwen en de wagen zo zetten dat jij beslist waar hij uitkomt, aan welke snelheid en wanneer…. die beheersing geeft een grotere kick dan even overrompeld te worden door een losgelaten vermogen dat je in 1.2.3 …. uiteindelijk niet in de hand hebt…. Iedereen die rechtdoor kan rijden, kan snel rijden, maar niet iedereen kan snel rijden en toch bochten pakken….Just my 2 cents….
Ik zou zeggen, geniet van je wagen zoals hij is, ga een cursus volgen, desnoods op Silverstone, doe trackday’s en zoek je kicks niet op de openbare weg! Er is gewoon te veel risico!
Veel plezier met je keuze, en geniet er van!Porsche heeft de boel redelijk goed op mekaar ingestemd.
Ik heb een 2.7 met standaard 2.7 remmen, ophanging, en pk’sEn de truuk is gewoon om dat ten volle te benutten, dat kun je niet echt op de openbare weg.
Dan ga je naar een track day en wordt het redelijk rap duidelijk wie er wel of niet kan rijden.Zie bv deze fransman, diet met een recente 4S een shitload meer pk’s had dan ik.. en gewoon in de weg reed omdat hij nie kan rijden en in de bochten file veroorzaakte.
De witte 911 achter hem had wel genoeg pk’s om bij te houden op het rechte end, maar die durfde niet uitremmen.
Ik zat al van la Source achter hem aan.. maar elk recht end gaf die 4S een speut gaas en was ik hem kwijt.. tot de volgende bocht waar hij veel te vroeg, veel te veel remde en veel te laat terug optrok.Ik ben redelijk overtuigd dat , als je een standaard Porsche (bijna) volledig kan benutten, een tuning geen fluit zal uitmaken omdat je gewoon maar een klein aspect verbetert, en de rest dan tekort komt.. en het zal bijna altijd goekoper zijn om een andere Porsche te zoeken die gewoon hoger niveau van de fabriek heeft, en vanuit de fabriek weer volledig in balans is op alle componenten.
Tenzij je voor dedicated track toy gaat, en een Porsche pakt, helemaal kaal zet, overbodige rommel eruit gooit en alle noties van budget beheer door het venster gooit…Maar dan ben je niet meer aan het tunen van een straat auto, maar ben je een race car aan het bouwen.
[quote=”ZUFF-718″ post=276521] Verstandige en veilige tuning begint bij upgrade van betere en grotere remmen en beter instelbare schokdempers
Als je dit combineert met de 385 pk die je reeds hebt , kan je snellere rondjes neerzetten tijdens een trackday bvb
Deze upgrade kost ook al vlug 7K voor Brembo en 3K voor Ohlin shocks. Maar dit verandert het gedrag van je 997 aanzienlijk , daar kunnen weinig
electronische snufjes tegen op. [/quote]
Remmen ga ik zeker (nog) niet upgraden, schijven en blokken zijn recent nog vernieuwd. Schokdempers ook nog niet, ik rij soms met PASM geactiveerd en het verschil voel ik duidelijk. Laat ons eerst maar eens genieten op circuit van de 4S in standaard trim, en daarna kunnen we nog zien…
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.