Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › Tuning 3.8 DFI
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 6 maanden geleden door bccars.
-
MakerDiscussie
-
14 mei 2019 om 01:06
Hallo,
Heeft er iemand ervaring met het laten tunen van de 3.8 DFI motor? Bij bijvoorbeeld BR Performance bieden ze een stage 1 (herprogrammatie ECU, +20pk en +20Nm) en stage 2 (herprogrammatie ECU, Supersprint uitlaatspruitstuk en sportkatalysator, +30pk en +30Nm) aan.
Ik vraag me af wat het effect is op de uitlaatgaswaarden en op de betrouwbaarheid van de motor. En doen ze op de keuring niet moeilijk bij dergelijke modificaties? 🙄
-
MakerDiscussie
-
[quote=”ZUFF-718″ post=276521]@Dominique Waarom wil je meer Pk of kW ? die vraag moet je jezelf eerst stellen [/quote]
Tja, de reden is eerder al aangehaald, het is eigenlijk pure gewenning. Ik gebruik de wagen quasi dagelijks. Als de omstandigheden het toelaten (= weinig verkeer) spreek ik het volle vermogen al eens aan in rechte lijn, vnl in 1, 2 en 3. Ik merk dat het me minder een ‘kick’ geeft in vgl met vroeger, tenzij ik weer enkele dagen met mijn andere wagen heb rondgereden. Misschien gewoon de P wat minder gebruiken… of inderdaad tijd om eens op circuit te vertoeven, dat zal we wel voldoende ‘kick’ geven 🙂@Dominique Waarom wil je meer Pk of kW ? die vraag moet je jezelf eerst stellen
Verstandige en veilige tuning begint bij upgrade van betere en grotere remmen en beter instelbare schokdempers
Als je dit combineert met de 385 pk die je reeds hebt , kan je snellere rondjes neerzetten tijdens een trackday bvb
Deze upgrade kost ook al vlug 7K voor Brembo en 3K voor Ohlin shocks. Maar dit verandert het gedrag van je 997 aanzienlijk , daar kunnen weinig
electronische snufjes tegen op.Met deze upgrade ga je hemels plezier hebben tijdens enkele rondjes op het circuit met je “wolf in schaapsvacht” Dit geeft 10x meer voldoening dan komen aanzetten met Porsche -BMW Audi van 450 à 500Pk en grote achterspoilers enz…
Wil je enkel van rood licht tot rood licht accelereren ,dan kan je een 30pk + upgrade laten doen; maar wat is daar plezant aan ?
Ergens heeft Vandamme (Stijn ) wel deels gelijk , maar hoe sneller je gaat ,hoe groter de kans is dat je remweg korter gaat moeten zijn en dat kan je enkel corrigeren met goede ophanging in combinatie met grotere remmen.
:driver: :driver:
Ik zou zelf zo wie zo steeds kiezen voor PCCB brakes op een 991. de huidige generatie CCB staat zeer ver en als je verstandig omgaat met koolstofremmen ,zijn ze op langere termijn niet duurder.
+1 voor Vandamme! Je kan die 6000 euro beter aan trackdays spenderen. Die tuning is overbodig.
Ahja, nu zie ik het, da’s met uwe communicatiestijl he Vandamme 🙂
[quote=”Yellow Submarine” post=276507]PCM = Porsche Communication Management :popcorn:
PSM = P Stability M :D[/quote]
ja, datte! 😉 (maar PCM stond effectief ook af hoor, concentratie !)
[quote=”bccars” post=276508]@Vandamme : Hoezo lange tenen ? Ik vond dat je gelijk had.[/quote]
Jij wel, hij reageerde gepikeerdPCM = Porsche Communication Management :popcorn:
PSM = P Stability M 😀
Niet met lange tenen reageren hoor, das gewoon een directe opmerking die daarom niet minder accuraat is.
Ik zeg het van mezelf ook.. Ik ben Jacky Ickx niet.
Heb lang gezegd dat ik een 200pk man ben, ik kon 200 pk vol benutten.
toen kocht ik de Cayman, die had er 211, na tax restore tune 255ish..en ik merk dat ik een 5 tal track days later die 255 pk een heel stuk beter benut dan vroeger.
ik ga op de ring in de regen en haal duitsers in,het regende in Spa, en ik kon de gt3’s terug bijhalen in de bochten die me op het recht eind weer zoek reden.. om ze de volgende bocht terug in hun gat te hangen..PCM off in de regen.. ik remde later dan gelijk wie..
na de middag werd het droog en kondenze hun dikke banden en pk’s gebruiken..
Maar ik ben nogaltijd Jacky Ickx niet, en ik weet zeker dat ik de 385 pk niet ten volle zou kunnen benutten zonder eerst een aantal trackdays te doen.. en dan nog zal ik Jacky ickx niet zijn.
hoedanook , iemand die geen trackdays doet zal hoedan ook geen Jacky Ickx zijn.
Das geen blammage, das een feit. Want er is maar 1 Jacky Ickx en trust me, die heeft genoeg track days gedaan.Dus gewoon chill man.. tis geen verwijt.
Ik heb enkel de vergelijking gemaakt om aan te tonen dat je met 385 pk normaal gezien meer of genoeg power zou moeten hebben want de meeste mensen afgezien van Jacky Ickx kunnen ze toch niet aan de grond krijgen en ten volle benutten.
Das al.Onze Vandamme heeft een uitgesproken directe en brutale manier om dingen te verwoorden.
Maar vaak, zeker in deze, moet ik hem gelijk geven. Die tuning zou ik doen als je ergens een unieke touch aan je wagen wil geven, iets anders dan een ander, iets wat hem persoonlijker maakt. Maar voor het vermogen, useless. Schrijf u eens in op een trackday, Vandamme zal u wel van de nodige brutale commentaar voorzien 🙂“Of ben jij Jacky Ickx die die 385 pk nu reeds volledig in alle omstandigheden op de grond kan zetten??”
🙄 Leuke opmerking daar, merci. Heb ik dat beweerd misschien? Ik bedoelde om die 6000 euro niet aan tuning te spenderen maar daarentegen aan circuit gebruik, voor die 6k kan je wel al wat extra banden en naft van aankopen…met die Stage 0 @ 385 pk toch ook?
Ge hebt al 130 meer pk dan ik en breeder bandenen ik amuseer me rot op circuit met stage -130 tov van u
Ik merk in buiten circuit rijden op boerenweggetjes in de regen, dat ik veel preciezer stuur.
binnen de bocht micro stuur correcties doen die ik voor track days niet deed.heb je totaal geen tuning voor nodig.. je leert je auto voller benutten.
waarin tunen als je het al niet ten volle kan benutten wat je nu reeds hebt?Of ben jij Jacky Ickx die die 385 pk nu reeds volledig in alle omstandigheden op de grond kan zetten??
Ja goed punt heb je daar ivm trackdays, heb zelf ook al met die gedachte gespeeld. De limieten van de wagen (en mezelf) opzoeken, heb alleen schrik dat ik op een moment die limiet misschien ga overschrijden op een track.. al denk ik dat ik toch al oud (en wijs?) genoeg ben om mezelf in te tomen.
Maar met die 6000 euro voor een stage 2 kan je in ieder geval al heel wat plezier op circuit beleven.Tja, het went en zal opnieuw wennen na de tuning..
Dus hoe meer je betaalt, voor die 30 pk, hoe meer het verloren is na de gewenning.385 is al niet mis, daar kun je al genoeg zotte dingen mee doen
Ik heb er 255, en merk nog elke keer ik op circuit ging dat ik verbeter zonder de auto te upgraden en ik auto’s voorbij ga in de bochten met vele meer pk.Zou ik meer pk’s kunnen gebruiken op het recht end van Kemel, zeker.
Kan ik meer pk’s gebruiken op de openbare weg? niet echt en mijn rijbewijs nog minder.Steek het geld in trackdays , naft en banden..
Take a hit of the track pipe
Das veel meer exitcement en gewent zo rap nie“Bragging rights met dyno outpint” 😆 😆 😆 😆 😆
Interesseert me geen f*** Not that type of guy beste
Ik wil gewoon dat het wat vooruit gaat, en vermogen went nu eenmaal.. fact30 + op 385 is +7%
das niet meetbaar op openbare weg, das geen dagelijks merkbaar verschilals je op circuit laptimes zit af te schaven wel.. Maar dan moet je echt al serieus fanatiek zijn..
Voor de rest : Bragging rights met dyno outpint, that’s all folks
Want er is altijd wel ergens ene met “meer”
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.