- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 5 maanden geleden door .
-
Discussie
-
27 augustus 2012 om 09:32
Howdie
Dit is een vraagje voor degenen die onderlegd zijn in het ‘tunen’ van het onderstel van een 911 (met torsies).
Dit weekend op Zolder heb ik gemerkt dat de wagen tegen de limiet aan ondersturig wordt, waardoor ik naar buitenkant bocht uitwijk (voorkant eerst). De reden hiervoor is volgens mij de verhouding in stijfheid tussen de torsies voor en achter. De achterkant voelt zachter en zakt ook iets lager onder druk.
Mijn setup:
– 21mm torsies vooraan
– 26mm torsies achteraan
– Carrera Stabi’s (22mm vooraan, 21mm achteraan)
– Bilstein B6 (dat zijn de HD’s denk ik)
– Uitgewogen tot op 2 kg verschil vooraan en 10kg verschil achter met bestuurderOm dit probleem op te lossen zijn er volgens mij 2 opties:
1. vooraan dunnere torsies (20mm) waardoor het geheel zachter en hopelijk harmonieuzer wordt
2. achteraan naar 27 of 28 mm torsies gaan waardoor het evenwicht hersteld wordtBedenkingen:
– als ik harder ga, is de wagen dan nog bruikbaar op de openbare weg ? (nu al redelijk hard) Of gaan de stijvere veren net helpen de hardheid van de schokdempers te counteren ?
– Is dit gedrag te wijten aan de setup of aan de incompetentie van de chauffeur ?Alvast bedankt voor de bijdagen. 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.