Tuning onderstel 911 (voor de experts)

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Tuning onderstel 911 (voor de experts)

  • Maker
    Discussie
  • Howdie

    Dit is een vraagje voor degenen die onderlegd zijn in het ‘tunen’ van het onderstel van een 911 (met torsies).

    Dit weekend op Zolder heb ik gemerkt dat de wagen tegen de limiet aan ondersturig wordt, waardoor ik naar buitenkant bocht uitwijk (voorkant eerst). De reden hiervoor is volgens mij de verhouding in stijfheid tussen de torsies voor en achter. De achterkant voelt zachter en zakt ook iets lager onder druk.

    Mijn setup:

    – 21mm torsies vooraan
    – 26mm torsies achteraan
    – Carrera Stabi’s (22mm vooraan, 21mm achteraan)
    – Bilstein B6 (dat zijn de HD’s denk ik)
    – Uitgewogen tot op 2 kg verschil vooraan en 10kg verschil achter met bestuurder

    Om dit probleem op te lossen zijn er volgens mij 2 opties:

    1. vooraan dunnere torsies (20mm) waardoor het geheel zachter en hopelijk harmonieuzer wordt
    2. achteraan naar 27 of 28 mm torsies gaan waardoor het evenwicht hersteld wordt

    Bedenkingen:

    – als ik harder ga, is de wagen dan nog bruikbaar op de openbare weg ? (nu al redelijk hard) Of gaan de stijvere veren net helpen de hardheid van de schokdempers te counteren ?
    – Is dit gedrag te wijten aan de setup of aan de incompetentie van de chauffeur ? :mrgreen:

    Alvast bedankt voor de bijdagen. 😉

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
    • [quote=”ducuzzi” post=106566]Hey Tim, ik heb de indruk dat ik jou, na wat meer km’s met de P, eens zal contacteren. 😉
      Doe je en heb je de revisie van de ophanging volledig zelf gedaan?[/quote]

      Jep, helemaal zelf gedaan 😉 . Uitlijnen natuurlijk niet!

      Was een serieus jobke, maar het wel waard! Je mag me zeker PM’en daarover!

      [quote=”RS” post=106568]Achterkant van zo’n Porsche heeft ook dat gewicht mee, let wel stijver zetten vergroot de kans op ‘springen’, de grip zal plots weg zijn en dan…[/quote]

      Klopt, tenzij je Bilstein (B6) schokdempers hebt zoals ik. 😉 . Die zorgen dat de veer niet kan gaan oscilleren of springen. Alles moet in verhouding zijn natuurlijk. Die 20mm torsies die ik vooraan wil plaatsen zijn trouwens iets minder stijf dan wat er nu in zit. Nu is de voorkant verhoudingsgewijs stijver geworden tov de achterkant vergeleken met de standaard setup. Dat wil ik terug meer in evenwicht brengen.

      De kernvraag was dus eigenlijk, valt er in Belgie te leven met 26+ mm torsies achteraan?

        [quote=”tvanbroekhoven” post=106541]
        Het is duidelijk te voelen dat de achterkant meer zakt in de snelle bochten dan de voorkant. Je ziet het amper, maar tis wel te voelen.[/quote]

        Wat ik gezien heb: ‘t is idd bijna niet te zien Tim, wel dat de belaste band wat meer ingedrukt wordt dan (denk ik) normaal maar de kas rolt zeker niet.

        Achterkant van zo’n Pörsche heeft ook dat gewicht mee, let wel stijver zetten vergroot de kans op ‘springen’, de grip zal plots weg zijn en dan…
        Uw type Porsche vind grip door achter zich als het ware in te graven, zakken, op zoek naar die grip. Voorwielke in de lucht 😉
        Type aandrijving speelt natuurlijk ook een rol. Neem nu zo een Mustang-dingk die heffen zich als het ware op bij acceleratie (gevolgen gezien in Zolder).
        Dus niet te hard zetten , misschien wat met de velgenmaat en banden spelen?

        If I’m wrong, don’t shoot me please….

          Hey Tim, ik heb de indruk dat ik jou, na wat meer km’s met de P, eens zal contacteren. 😉

          Doe je en heb je de revisie van de ophanging volledig zelf gedaan?

            Ophangingsrubbers zijn nieuw. Of toch zo goed als.

            Het is duidelijk te voelen dat de achterkant meer zakt in de snelle bochten dan de voorkant. Je ziet het amper, maar tis wel te voelen.

            Kga waarschijnlijk voor 20mm torsies vooraan, en indien nodig, 27mm achteraan.

              Graag even volledige uitlijngegevens:Camber/toe-in/rake

              Camber instellingen opmerkelijk, daar men eerder steeds -1° meer geeft achteraan tov. vooraan. Dus in jouw geval vooraan -1°/achteraan -2°. 0°achteraan kan een verklaring zijn voor overstuur bij korte bochten. Afhankelijk van de toestand van de ophangingsrubbers, kan dit positief worden.

              Afhankelijk van je toe-in setup, kan dit leiden tot problemen bij insturen = te veel toe-in vooraan > moeilijker insturen. Om onderstuur te verminderen bij power on, toe-in verminderen achteraan. Toe-in’s even afwachten.

              Bandendruk vooraan en achteraan gelijk? Wat is de druk na enkele rondjes spirited driving?

              Voor street/track zou ik volgende afstelling nastreven:

              Camber vooraan -1° / achteraan -1.5° tot 2°
              Toe-in vooraan 0 / achteraan 15′ per wiel
              Rake 1° naar voor > maakt wagen iets gewilliger voor in te sturen > zwaar vooraan / lichter achteraan.

              Hoe meer track, hoe agressiever de afstelling rekening houdend met het temperatuurverloop op de banden.

              Ik zou toch proberen om zoveel mogelijk overstuur te neutraliseren door uitlijning, alvorens hardware aan te passen. Met uitzondering van de ophangingsrubbers > indien slijtage kunnen deze de uitlijning negatief beïnvloeden door verloop van afstelling.

                [quote=”GHHALLY” post=106252]Wanneer krijg je dit onderstuur gevoel?
                Bij het ingaan van de bocht?
                Bij de apex of bij power on?
                Heb je dit reeds bij aanvang van de sessie of neemt het toe naarmate de banden opwarmen?
                Welke bandendruk?
                Welke uitlijning?[/quote]

                Alriight, now we’re cooking. 😉

                – Eigenlijk altijd; ook in de snelle bochten, behalve in haarspeldjes. bij uitgaan komt de poep wel eens rond.
                – Power-on
                – Banden hebben geen invloed, ttz, natuurlijk wel maar alles blijft in grote lijnen t zelfde
                – Bandendruk 2 bar
                – Uitlijning: achteraan standaard 0° camber, vooraan -1° camber owv lichte verlaging.

                    Wanneer krijg je dit onderstuur gevoel?
                    Bij het ingaan van de bocht?
                    Bij de apex of bij power on?
                    Heb je dit reeds bij aanvang van de sessie of neemt het toe naarmate de banden opwarmen?
                    Welke bandendruk?
                    Welke uitlijning?

                      Jip, volledig origineel, ben ook niet van plan dit aan te passen…. als ik een toerke doe met de madam wil ik geen klachten ruzie 😆

                        Misschien kan 911-lover je helpen ,Koen zat vroeger in de tuning-business .

                          @ Maarten

                          Zover wil ik OOK weer niet gaan 😉 .

                          Wat ik eigenlijk echt wil weten is:

                          – ga ik zachter vooraan of harder achteraan en kan ik er dan nog mee buiten komen zonder er een lumbago en een vals gebit aan over te houden. :mrgreen:


                          @LuckySlevin

                          Da’s gevaarlijk hé, oude banden! Is jouw onderstel standaard ?

                            Ik heb identiek het zelfde probleem, frustrerend om met een Porsche te rijden en hem nauwelijks te kunnen laten uitbreken 😥

                            Als ik hem kocht lag er vers rubber achteraan, en zeer oud rubber vooraan (dus vooraan te weinig grip) volgens mij is dit de verklaring voor mijn probleem.

                            Eind september mag hij binnen voor het reviseren van de remmen bij een rally-preparateur en zal de vraag zeker de révu passeren.

                              …of eens langs gaan bij gdvdg.
                              http://www.gdvdg.be/
                              Die heeft enkele van de snelste luchtgekoelde circuit-elfjes onder zijn hoede.
                              Doe hem de groeten van me 8)

                                jaja, alsof gij niks aan uwe auto hebt laten veranderen… :mrgreen:

                                  Lap ‘t begint al…tricheur!!!!!

                                  Pm’ke naar johan Dekens 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.