Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Tuning Porsche Boxster 981
- Dit onderwerp bevat 55 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 2 maanden geleden door XXX.
-
[quote=”ZUFF-718″ post=277533][quote=”vandamme” post=277521]en vergeet niet dat de computer zelf lerend is.
zelfs al verander je eea aan je in of uitlaat, de computer doet zelf tuning voor het uiteindelijke resultaat[/quote]je bedoelt waarschijnlijk dat de ECU de lambdaverhouding aanpast aan de gemeten waarden: ivm octaan gehalte benzine en uitlaatgassen veranderingen
ik kan me niet indenken of voorstellen welke andere aanpassingen de ECU helemaal alleen zonder hulp van buitenaf nog kan doen.[/quote]Mengsel, op basis van de o2 sensor
onstekings vervroeging op basis van knock sensorenZelf lerend, en regelt alles vanzelf.
Dus echt veel kan er niet mis gaan op een NA motor.
Het enige wat ze met die tuning doen is
– limieten van 211 tax detune weg halen (bijna puur ontsteking)
– de richtpunten van de mapping wat bijstellen op vlak van mengsel (iets rijker of armer) en wat scherpere vervroeging.Dus wordt ie iets gevoeliger voor lager octaan getal, maar who cares we hebben hier allemaal 98 van goeie kwaliteit.
Steek jij een andere intake met 4% meer aanzuig.. ding meet lager mengsel
verrijktSteek jij andere uitlaat met betere scavenge.. ding ziet dat, verrijkt
ls je eens minder tankt ding krijgt knock pulsen bij hogere RPM op warme dag
en past zijn vervroeging aan.Het leergt zelfs je rij gedrag aan
Das niks nieuws, mijn moeder hare Saab 900 SE turbo gen 1 deed het al
Als ze een maand stads verkeer had gedaan liep dat ding lui rond.
Als ik eens een weekend ging karren met dat ding merkte ze altijd op dat hij precies vinniger stond toen ze hem terug kreeg..Porsche 944S was de eerste Porsche met die techniek en het is ondertussen nog veel beter geworden
Zolang je geen andere nokkenassen steekt is de bestaande map min of meer goed genoeg om de rest met zelf lerende map bij te passen.
Zonder de 211 tax detune zou ik zelfs geen chiptune doen.. t sop is de kolen niet waard.
met de 211 tax detune, moet je het gewoon doen want je auto is gewoon gecastreerd.[quote=”ZUFF-718″ post=277534][
Als het zo simpel is ,vraag eens bij een Porsche dealer na of ze je Boxster 2.7 211pk naar 275pk brengen: volgens mij dien ze het zelfs niet ! Los van het feit dat je een andere COC nodig hebt ivm homologatie.
Misschien is het leerzaam om eerst een keer het vermogen te meten : geeft de dichtgeknepen 2.7 motor werkelijk 211PK of minder .? En na de upgrade een nieuwe rollentest op dezelfde bank : dan ben je tenminste zeker ; je voelt echt niet aan tijdens het rijden of je 211pk hebt of 195 of 207 bvb. Het juiste koppel meten is eigenlijk belangrijker.Anders krijg je aan een rood licht het schaamrood op de kaken ,wanneer een Audi , BMW of Volvo Diesel naast je staan: je zal maar in een Porsche zitten op dat moment 😀 😀 B[/quote]
Porsche heeft geen WTL map voor de base model 2.7 981
is het ding gemaakt voor 265, dan hebben ze 2 mappen, 211 detune en 265 origine.
275 bestaat niet bij Porsche.
Wil jij meer pk , dan is het duurdere porsche kopenVoor sommige high end 911’s deden ze dat vroeger wel
Het juiste koppel meten is zoeen discussie, het koppel blijft gelijk zeggen ze van die tax detunes
ja ok. op 1 punt van de power curve ga je idd hetzelfde koppel meten
maar ik heb liever 350 nm op 6500 toeren dan 400 nm op 2000 toeren en dan niks meer.En dat hij geknepen is merk je wel want boven de 5000 toeren trekt hij nie goed door.
Tax detune is altijd in de hoger toeren, en das net waar de 2.7 cayman normaal zingt. het is geen diesel
je merkt aan je kont al en wie kan rijden zal merken dat je vanzelf veel vroeger opschakelt omdat hij dan beter optrekt in lager toeren.
mijn 120 D is katte lam boven de 3000 toeren, aan 120 steek ik hem in 6e want het haalt geen zak uit om in 5e meer toeren te maken
de topsnelheid is ook merkbaar beperkt.
Afgezien van topsnelheid is het in de 120D bijna de moeite nie om te chippen.. want het is een diesel met zakken koppel onderin
en tenzij je domme spelletjes wil spelen met anderen op de openbare weg merk heb je meestal al meer bruikbare power dan de rest in het verkeer wil gebruiken. Enkel op de autobahn zie je dat nog, als je die borden van // tegenkomt.Mijn 987 op circuit was merkbaar gecastreerd, bovenkomen op Raidillion was meeeeuuuuuu
5000 in 4e geen macht en rpms liepen terug omhoog gaand.Nu ga ik aan 150+ in 4e door eau rouge en motor duwt door.
Je hebt geen dyno nodig om te voelen dat ie geen macht heeft in upper range.ZUFF-718 schreef :
“Misschien is het leerzaam om eerst een keer het vermogen te meten : geeft de dichtgeknepen 2.7 motor werkelijk 211PK of minder .? En na de upgrade een nieuwe rollentest op dezelfde bank : dan ben je tenminste zeker ; je voelt echt niet aan tijdens het rijden of je 211pk hebt of 195 of 207 bvb. Het juiste koppel meten is eigenlijk belangrijker.”Dit gebeurt ook zo, wel niet op een rollenbank maar op de openbare weg. Dus met wrijving op de weg en met luchtweerstand.
@ The Fab ; succes met je upgrade !! Ben wel benieuwd naar het resultaat :drink: :drink: keep us informed please
Ik ken dit principe van” vermogen meting reeds lang” ; ik heb met soortgelijk toestel ,maar dan wel zeker 5 generaties terug vergelijkende vermogensmetingen uitgevoerd : het principe van accelereren ; een zeer snelle manier om het vermogen te meten , het juiste koppel meten is praktisch niet mogelijk, daar men puur meet op acceleratie en niet op vollast en deellast.
Meer ga ik er niets aan toevoegen want onze “professor” hier geeft toch niet af ,wil absoluut zijn wetenschap verkondigen in beperkte termen en besluiten: 😎 Het is te warm en te mooi weer om daar tegen in te blijven argumenteren 😀 😀 😀
noot : die daily 120D Beamers zijn inderdaad zeer zeer lam en mak , ik zie ze enkel in de achteruitkijkspiegel van mijn 190pk sterke V40 D aan + 210Km /h op de Duitse Autobahn :driver:
Thx,
Zaterdagnamiddag post ik het resultaat en mijn bevindingen.[quote=”ZUFF-718″ post=277551]
noot : die daily 120D Beamers zijn inderdaad zeer zeer lam en mak , ik zie ze enkel in de achteruitkijkspiegel van mijn 190pk sterke V40 D aan + 210Km /h op de Duitse Autobahn :driver:[/quote]
210 haalt ik makkelijk met de 163 detune, het is de 230 die lastig is.
maar voor Autobahn ga ik hem niet laten chippen tot 190 origineel of wat bonus pk’s wat makkelijk kan met een TurboD…het is werk lease bak.
Heb de 120Dtax cut genomen over de 118D (evenveel pk’s) omdat ik dan iets meer koppel onderin heb en ook de betere remmen heb en het toch de baas is die betaalt.Voor Autobahn pak ik wel de Cayman, die trekt tot 260 door als er geen V40’s of Audi’s in de weg lopen die denken dat ze vooruit gaan omdat ze 210 doen :ass: 😀
[quote=”ZUFF-718″ post=277534]
Anders krijg je aan een rood licht het schaamrood op de kaken ,wanneer een Audi , BMW of Volvo Diesel naast je staan: je zal maar in een Porsche zitten op dat moment 😀 😀 B[/quote]
Als ik uitgedaagd wordt aan de lichten doe ik altijd alsof ik mee doe, een paar keer op het gas tikken en die idioot naast me is opgewarmd.
Lachen wanneer die gek uit de startblokken schiet terwijl ik gewoon rustig vertrek. :driver: :happy:Dragracen aan de lichten vind ik een beetje kinderachtig en je weet nooit welke snul naast je staat.
Eén: het risico niet waard.
Twee: ik gun iemand anders de “overwinning” niet, zelfs als is hij sneller.+1
zoeen koekedoos opel hatchback waar 1 of anderen fanatico 15000 euro en vele lange winter avonden heeft ingestoken zodat em nu 450 pk heeft waar je langs buiten niks van kan zien..
Laat hem maar zijn koppelingen opbranden 😀
of dezen… 900pk torque steeren
[quote=”vandamme” post=277553][quote=”ZUFF-718″ post=277551]
Voor Autobahn pak ik wel de Cayman, die trekt tot 260 door als er geen V40’s of Audi’s in de weg lopen die denken dat ze vooruit gaan omdat ze 210 doen :ass: :D[/quote]
Ik zal volgende week goed kijken in spiegel of er een Cayman 987 me kan volgen :drink: :drink:
[quote=”ZUFF-718″ post=277557][quote=”vandamme” post=277553][quote=”ZUFF-718″ post=277551]
Voor Autobahn pak ik wel de Cayman, die trekt tot 260 door als er geen V40’s of Audi’s in de weg lopen die denken dat ze vooruit gaan omdat ze 210 doen :ass: :D[/quote]
Ik zal volgende week goed kijken in spiegel of er een Cayman 987 me kan volgen :drink: :drink:[/quote]
mij zal je niet zien, ik blijf momenteel onder de 3 bar :happy:
Resultaat na tuning
Metingen via Insoric :
Van 211pk naar 281pk
Van 290nm naar 308.4 nméén van de komende weken ga ik een vermogensmeting laten uitvoeren op een vermogensbank om het resultaat te vergelijken.
Vandaag gaat de Boxster op de vermogensbank bij ZIPtuning te Wetteren.
Ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.
Resultaat zal ik deze namiddag posten.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.