Turbo handgeschakeld of Tiptronic?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 Turbo handgeschakeld of Tiptronic?

  • Maker
    Discussie
  • Is waarschijnlijk niet de eerste keer dat die vraag gesteld wordt maar toch vraag ik het nu nog eens :respekt: :respekt: :respekt:
    Ben aan het twijfelen over een aankoop van een 997 Turbo van 2007 :relaxman: :relaxman: :relaxman:
    Enige twijfel is dat het een Tiptronic is en ik liefst een :driver: heb.
    Volgens OPC zelf werden de meeste met Tiptronic verkocht omdat je dan het best met het vermogen overweg kan ❓ ❓ ❓ (lees: ge kunt nooit zo rap schakelen met ne handbak)

    Turbo rijders, laat de tips maar komen he. :respect2: :respect2: :respect2:

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
    • +1
      +1
      +1

        Of een Tiptronic sneller is laat ik nog evenin het midden. op rechte lijn misschien een fractie… Hier een mooie test

        Mooi uitgedrukt: Manual = full control, real drivers car

        Nu jaag ik waarschijnlijk heel wat automaat liefhebbers tegen me in het harnas…. ik vind een automaat ook wel leuk voor dagelijks gebruik en zalig in file’s… maar niet voor mijn P’ke 😉

          Ik geef je in overweging mee of je veel stadsverkeer gaat rijden of dat je de auto als 2e wagen hoofdzakelijk als ‘fun’ mobiel gaat gebruiken. Bij het eerste zou ik eerder een tip overwegen, bij het tweede een hadnbak. Heb zelf de 996 C2 met tip gereden en heb er geen spijt van gehad. Zelfs niet op het circuit. ❗ 💡 Je kunt namelijk beide handen aan het stuur houden en dus veel betere controle dan met een pookje. (denk maar eens aan F1)

          veel succes met de aankoop 😉

            best om er eens een toer mee te doen om te vergelijken maar dat is nooit lang genoeg…

            Sommige “irritaties” van een automaat steken maar af en toe de kop op…
            Zoals hier al door anderen aangehaald: als je volledige controle wil best handgeschakeld gaan

              Is natuurlijk heel persoonlijk!
              Ik reed voor de 993 een bmw Z4 coupé automaat. Supersnel, ongelooflijk zacht maar toch ik miste iets … nu dus lekker handgeschakeld, zelf bepalen wanneer je opschakelt of terugschakelt, heerlijk in de toeren of net niet. Je bepaalt het net iets beter/nauwkeuriger dan met de automaat (en de voet). Schakelen aan het stuur heb ik nooit fijn gevonden maar ja … het blijft heel persoonlijk!

                + 1

                Anderzijds klopt de stelling van zwarte pijl, er is hier niemand die kan schakelen in een paar milliseconden :driver:

                Ja Luc, daarmee is het nog niet opgelost 💡

                  Een beetje inspanning kan zeker geen kwaad en kan ook zeer ontspannend werken. Als je volledig ontspannend wil rijden is een P geen goede optie, dan is een S klasse met chauffeur de betere keuze…

                    gaan voor tiptronic,rijden moet ontspanning zijn en geen inspanning,
                    sneller ga je zeker zijn 😆

                      Zelf nu enkele maanden met een 996TT gereden en ik vind het maar niets. SAAI 🙄
                      Ga voor de handgeschakelde ❗
                      Tenzij je alle dagen naar brussel zal rijden en in de fille sta wat ik ten zeerste betwijfel 😀

                        [quote=”stefx911″ post=95907]Persoonlijk moet een P bij mij altijd handgeschakeld zijn.

                        Rij dagelijks P en steeds handgeschakeld. [/quote]
                        +1

                          Persoonlijk moet een P bij mij altijd handgeschakeld zijn.

                          Rij al 6 jaar dagelijks P en steeds handgeschakeld. In file kan dat wel eens minder plezierig zijn maar dat neem ik er graag bij.
                          En bij de 997 heb je een zeer soepele koppeling. indien stroef is het tijd voor vervanging.
                          Vriend va me heeft trouwens ook net een 997 Turbo aangeschaft, zijn tweede en ook steeds handgeschakeld…

                            Er zijn hier nog meer tiptronic-lovers ,vandaag 600 km gereden waarvan 250 km met roadbook alles hangeschakeld .Een 996 tiptronic is nog iets anders dan een een 997 ,niet slecht bedoeld hoor .Maar de 997 is er in een 480 pk uitvoering ,handgeschakeld en tiptronic en daarnaast de 500 pk met Pdk launch control enz ,toch een andere modernere wagen ,ook nog een turbo S maar daar gaat het niet over .
                            Rijden vergelijken en overwegen wat de bedoeling is met de wagen .
                            Voor mij is de laatste turbo ,zoals een turbo hoort ,de 964 3.6 turbo ,achterwiel en 1 turbo .Lekker turbogat en op een gegeven moment teveel koppel .Maar dat is geen antwoord op je vraag .
                            Luc turbo en Pdk . 😉

                              Ik heb een natuurlijke afkeer van automaten…

                              De enige die ik super vond was een 996 turbo tiptronic…

                              Je voelt hem schakelen, het ding gaat super snel…
                              Een kicks wn. Was voor mij tot dit moment, saai, jetrapt de gas in, auto gaat beetje sneller schakelt terug en maakt wat meer lawaai en gaat iets sneller.

                              Met de P…. Wauw, je komt uit ee, bocht. Trapt de gas in, hij schakelt terug..je krijgt een duw… En dan fractie van seconde later… Schakelt nog eens terug, en dan krijg je een DUW .
                              Ik moet wel zeggen door enkele aanpassingen had hij rond de 485 pk…

                              En met de tractie controle af krijgt fun een nieuwe betekenis. …

                              Maar zoals gezegd, eens testen… Door de acceleratie moet je manueel wel wat schakelen… Voortal bij full power, eerst 1 of 2 down en dan blijven opschakelen… Tot ??? ik heb er het maximum niet uitgekregen… Maar het was al aardig snel…

                                Dag Luc, vorig jaar heb ik de poca nachtrally meegereden met een 997 Turbo handgeschakeld … (geleend van een goede vriend) Superwagen maar voor mij zeer vervelend omdat ge niets anders moet doen dan schakelen … Ik vond dit echt niet leuk! Wanneer je de gaspedaal doorduwt, gaat hij zo vlug in toeren dat je heel vlug weer moet schakelen, … Doe je dit niet op tijd dan slaat de motor uit als je in het rood gaat en dat is pas vervelend !

                                Ik rij nu met een 996 Turbo Tiptronic en hij rijdt super 😆 Ik weet dat er veel P-lovers zijn die vinden dat een porsche moet handgeschakeld zijn maar ik vind het automaat rijden zooooo leuk … Ge gaat dan ook meer op uw gemak rijden terwijl je anders altijd zin hebt om eraan te sleuren … Op zich niets mis mee natuurlijk … behalve het feit dan dat je na 10 seconden “sleuren” boven de 200 gaat rijden … :driver:

                                Dus … voor mij … Tiptronic :first:

                                  Luc zoals je weet een turbo heb ik niet ,mijn enige ervaring met een tiptronic was bij een 996 4s en dat was een tegenvaller 😥 .
                                  Ik kan me wel voorstellen dat een automaat beter kan omgaan met het vermogen en koppel van een turbo ,vooral bij een vertrek vanuit stilstand .Is dit de bedoeling ?
                                  Probeer beiden eens uit .

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.