Uitlijnen

  • Maker
    Discussie
  • Ik heb aan de lijve ondervonden dat de meeste (alle?) bandencentrales niet happig zijn voor het uitlijnen van m’n 911 (bj 1977).

    Sommigen zeggen dat ze er het gereedschap niet voor hebben. Anderen zeggen dat het te veel tijd vergt en ze moeilijk aan de “afstelbouten” geraken.
    Nog anderen beginnen er gewoon niet aan en kan ik terug afdruipen.

    Wie o wie kan me helpen bij het zoeken naar een deftige “wieluitlijner” liefst in de buurt van Halle – Geraardsbergen – Ninove – Aalst… ?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
    • Ik ken er eentje , maar die zit in Limburg .

      0

        ik ben niet zekers , maar denk da ze dat in lier kunnen , die man heeft zelf een sc en is een porsche fraekdacht ik
        die zal er wel weet van hebben de naam is lubaco daar , effe opzoeken en met 1 telefoontje weet je het he 😉

        0

          Juist terug van uitlijning.

          52€ betaald maar is perfekt gedaan bij FORREZ in ZILLEBEKE. 😆

          Of dit duur is weet ik niet maar zal toch wel schelen in bandenslijtage…..

          grtz.franky

          0

            Maar nu terug naar mijn vraag in het eerste berichtje van deze topic 😉

            0

            [quote=”carrera 3.0″:2fg6dhpz]Wat is er minder goed aan MIJN standaard hoogteregeling ? 😡
            [/quote]

            Wel, kan jij de hoogte instellen door 1 inbus boutje vast of los te draaien ?

            Ik dacht het niet 😈

            0

              Vanaf SC’s hebben de spring plates achteraan inderdaad hoogteregeling.
              Tot dan was de hoogte regeling via verstelling van de torsiestaven.

              Een foto zegt veel

              0

                [quote=”tvanbroekhoven”:2msdtyyk]ik weet niet hoe het zit met een carrera 3.0, maar een SC heeft standaard wél een hoogteregeling.

                Ze is wel niet zo goed als die op de foto van Elephant Racing 😉 [/quote]

                Wat is er minder goed aan MIJN standaard hoogteregeling ? 😡

                Dacht dat ze tot 1cm kan versteld worden.

                0

                  ik weet niet hoe het zit met een carrera 3.0, maar een SC heeft standaard wél een hoogteregeling.

                  Ze is wel niet zo goed als die op de foto van Elephant Racing 😉

                  0

                    [quote=”PCCH”:2rdmchgb]
                    De voorste regeling uit je foto is een hoogte regeling die je standaard niet hebt …….[/quote]

                    Ik dacht het WEL 💡

                    0

                      jep

                      Ik meen trouwens dat hier ergens gepost te hebben…

                      De veerplaat die je gepost hebt is trouwens eentje van Elephant Racing. Erg handig bij het uitwegen/hoogte instellen en goed materiaal!

                      0

                        Camber en toe worden inderdaad met de achterste gaten ingesteld.
                        De voorste regeling uit je foto is een hoogte regeling die je standaard niet hebt en moet
                        gedaan worden door de springplate te herpositioneren op de torsiestaaf of de torsiestaaf
                        tov. het chassis of een combinatie van beide.

                        0

                          Wordt de uitlijning geregeld met de bouten op de “spring plate” ❓

                          0

                            Hier kan je alvast een workshopmanuals downloaden voor je wagen.
                            Het bevat voldoende informatie mbt. uitlijning en de verstelmogelijkheden
                            http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm

                            Verder is uitwegen niet zo bekend en wordt niet altijd, eerder zelden, toegepast.
                            Zoals hierboven beschreven wordt via het uitwegen nagegaan of de druk op de wielen
                            tussen links en rechts gelijk is. Een aanpassing van deze druk wordt gerealiseerd door de
                            rijhoogte van de wagen diagonaal (lv/ra of rv/la) aan te passen.
                            Eerder toegpast in de racerij, is uitwegen een goed begin voor klassieke 911’jes met torsievering,
                            daar hierdoor indirect de staat van de torsiestaven wordt gecontroleerd en een hoogteverstelling door middel
                            van de voorspanning op deze staven wordt bekomen.
                            Uitwegen is specialisten werk en wordt niet altijd bij een OPC toegepast.
                            Laat maar gerust iets weten als je niet verder kan, uitweegmateriaal is binnenkort bij ons beschikbaar.

                            0

                              Bedankt voor jullie antwoorden !

                              Als ik het goed begrijp laat ik dus best eerst de auto uitwegen vooraleer hem te laten uitlijnen. Kan ik dit dan bij elke specialist of officieel Porsche Center laten doen ?

                              Welke bouten worden eigenlijk versteld om de wielen te lijnen ? Heeft iemand misschien een foto of tekening ?

                              0

                                is waarschijnlijk zo met alle oude wagens in bandencentrales.
                                die zitten niet in hun database.
                                in moeskroen hetzelfde met mijn 928 bj ’78

                                0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.